مقاله علل عقب ماندگی مسلمین از نگاه بیدارگران اقالیم قبله

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله علل عقب ماندگی مسلمین از نگاه بیدارگران اقالیم قبله به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۳۲ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

پی نوشتها:

[۱]. ر.ک: بحوث فى الملل و النحل، ج ۱، ص ۲۱٫ [۲]. سوره ى بقره، آیه ى ۲۱۳٫   [۳]. سوره ى آل عمران، آیه ى ۱۰۵٫  [۴]. ر.ک: عبدالکریم سروش، قبض و بسط تئوریک شریعت، چ سوم، ص ۱۶۷، ۲۹۴ و ۲۹۶; و «درک عزیزانه دین»، مجله ى کیان، سال چهارم، ش ۱۹٫   [۵]. ر.ک: ویل دورانت، تاریخ تمدن،  ج ۱۱، ص ۳۱۹ ـ ۳۲۲٫   [۶]. آن نزاع به «یوم بعاث» معروف است.  [۷]. ر.ک: شرح ابن ابى الحدید، ج ۲، ص ۲۱ به بعد; تاریخ طبرى، ج ۲، ص ۴۲۹ به بعد.   [۸]. ر.ک: صحیح مسلم، ج ۷، ص ۱۳۲; صحیح ترمذى، ج ۲، ص ۲۰۸; مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۰۹٫  [۹]. ر.ک: مستدرک حاکم، ج ۱۶، ص ۱ ـ ۹۸٫  [۱۰]. ر.ک: مقتل مقرم، ص ۲۸٫   [۱۱]. ر.ک: بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۹۴ ـ ۹۵٫  [۱۲]. تحف العقول، ص ۱۷۴٫  [۱۳]. همان، ص ۱۷۳٫  [۱۴]. بلاغه الحسین، ص ۴۷٫  [۱۵]. ر.ک: بحار الانوار، ج ۴۴، باب ۳۷، ص ۳۲۹ و ج ۴۵، باب ۳۷، ص ۳٫  [۱۶]. الاوائل، ج ۲، ص ۱۲۵٫  [۱۷]. الامامه و السیاسه، ج ۱، ص ۱۶۷٫  [۱۸]. تاریخ الخلفاء، ص ۹۵٫  [۱۹]. مغازى واقدى، ج ۳، ص ۹۰۴٫  [۲۰]. ترجمه ى مقتل الحسین، ص ۱۵۴ و ۱۹۰٫  [۲۱]. الارشاد، ج ۲، ص ۹۳ ـ ۹۵٫  [۲۲]. همان.  [۲۳]. بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۲۷٫ [۲۴]. همان، ص ۱۹٫ [۲۵]. همان، ص ۲۲٫ [۲۶]. ترجمه ى مقتل الحسین، ص ۹۲٫ [۲۷]. بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۴۰٫ [۲۸]. ر.ک: نقدى بر مارکسیسم، ص ۵۲٫ [۲۹]. الملل و النحل، ج ۱، ص ۱۱۷٫ [۳۰]. اضواء على السنه المحمدیه، ص ۱۳۷٫ [۳۱]. ر.ک: آلاء الرحمن، ج ۱، ص ۴۶٫ [۳۲]. براى اطلاع بیشتر ر.ک: بحوث فى الملل و النحل، ج ۱، ص ۷۷ ـ ۱۰۸٫ [۳۳]. village ponks.  [۳۴]. براى اطلاع بیش تر ر.ک: سید مرتضى عسکرى، یکصد و پنجاه صحابى ساختگى.  [۳۵].

فهرست مطالب

بخش اول : علل عقب ماندگی مسلمین ۱
۱٫ عامل تفرقه و تجزیه گرایى ۱
۲٫ ضعف ریشه هاى اعتقادى و دین دارى ۳
۳٫ ورود فرهنگ بیگانگان ۵
۴٫ بى اعتنایى به منابع دینى ۷
۵٫ افراط و تفریط مسلمین ۸
۶٫ دنیا زدگى ۱۲
۷٫ شناخت ناصحیح دین ۱۴
۸٫ حکومت ها و کارگزاران فاسد ۱۶
۹٫ ضعف مراکز دینى ۱۸
۱۰٫ بى توجهى مسلمین به عوامل انحراف و انحطاط ۱۹
بخش دوم:دیدگاه هاى اندیشمندان اسلامى ۲۰
۱٫ دیدگاه امام خمینى (ره) ۲۰
۱٫ حکومت هاى فاسد حاکم بر جوامع مسلمین ۲۰
۲٫ ذلیل شمردن مسلمین ۲۱
۳٫ جدایى دین از سیاست ۲۱
۴٫ بى توجهى از درک بیان اسلام واقعى ۲۱
۵٫ غرب و شرِ زدگى و از خودبیگانگى ۲۲
۶٫ روحیه ى مصرف گرایى ۲۲
۲٫ دیدگاه مقام معظم رهبرى، حضرت آیت الله خامنه ای ۲۳
۱٫ بى اطلاعى از حال انسان; ۲۴
۴٫ دیدگاه اقبال لاهورى [۷۸] ۲۵
۱٫ تفرقه و از دست دادن اتحاد مسلمین ۲۵
۲٫ احساس حقارت و از خود بیگانگى در مقابل بیگانگان ۲۶
۳٫ روى گردانى از اسلام ۲۶
۴٫ اسیر فرنگیان ۲۶
۵٫ دیدگاه استاد شهید آیت الله مرتضى مطهرى ۲۷
پی نوشتها: ۲۸

چکیده

مگر علم، توسعه و تکنولوژى از جامعه ى مسلمین به اروپاییان انتقال پیدا نکرد؟ آیا علماى مسلمان علومى چون ریاضیات، طبیعیات، شیمى، هیئت و طب یونان را تکمل نبخشیدند؟ آیا فلسفه به وسیله ى بزرگانى چون ابن رشد از مشرِق زمین به سرزمین مغرب هجرت نکرد؟ جواب همه ى این سوال ها مثبت است; لکن پرسش دردناک این است که چرا مسلمانان از پیشروى و ترقى باز ماندند؟ چه عواملى باعث این همه انحرافات، عقب ماندگى ها و انحطاط هاى جوامع اسلامى شد؟ مسئولیت این خطاها با کیست؟

یکى از مهم ترین و برجسته ترین عوامل مؤثر در انحراف و انحطاط مسلمین، دنیازدگى آنهاست. در مورد معرفى دنیا و مذمت دنیازدگى مطالب فراوانى از پیشوایان دین به ما رسیده است. حضرت على(علیه السلام) در کلمات قصار نهج البلاغه دنیا را چنین معرفى مى کند: «الدنیا تغر و تضر و تمرّ»; دنیا در ابتدا انسان را فریب مى دهد، بعد به او ضرر مى رساند و سپس او را رها مى کند. همان گونه که عده اى به دور بچه یتیمى که سرمایه اى از پدرش به او رسیده است ـ بچرخند و فریبش بدهند و بعد از ربودن اموالش او را رها کنند، دنیا نیز سرمایه بزرگ ایمانى آدمیان را مى رباید و آنان را در گمراهى رها مى سازد.

یکى دیگر از عوامل انحراف و انحطاط مسلمین، درک نادرست دینداران و عالمان دین از معارف و مفاهیم دینى است. در قلمرو دین، اصطلاحاتى وجود دارد که اندیشمندان اسلامى در تفسیر آن دچار اختلاف شدند، برخى درک ناقص و نادرست و گروهى درک صحیح و کامل از دین به دست آوردند. بعضى از آن مفاهیم عبارت اند از: مفهوم قضا، قدر، شفاعت، تقیه، انتظار فرج، صبر، زهد و حکومت.

شاید مهم ترین عامل انحراف مسلمین، بى توجهى آنان به عوامل انحراف و انحطاط است; چون متاسفانه عامه ى مسلمانان به کار و کسب و تجارت و تحصیل مشغول اند و کم تر به دردهاى خود و جامعه ى دینیشان توجه مى کنند.

واژه های کلیدی: عقب ماندگى مسلمین، دنیا زدگی، افراط و تفریط، امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری ، شهید مطهری

بخش اول : علل عقب ماندگی مسلمین

مگر علم، توسعه و تکنولوژى از جامعه ى مسلمین به اروپاییان انتقال پیدا نکرد؟ آیا علماى مسلمان علومى چون ریاضیات، طبیعیات، شیمى، هیئت و طب یونان را تکمل نبخشیدند؟ آیا فلسفه به وسیله ى بزرگانى چون ابن رشد از مشرِق زمین به سرزمین مغرب هجرت نکرد؟ جواب همه ى این سوال ها مثبت است;[۵] لکن پرسش دردناک این است که چرا مسلمانان از پیشروى و ترقى باز ماندند؟ چه عواملى باعث این همه انحرافات، عقب ماندگى ها و انحطاط هاى جوامع اسلامى شد؟ مسئولیت این خطاها با کیست؟

مارکسیست ها معتقدند که انحطاط، پیرى و فرسودگى جوامع، ذاتى و جبرى آنهاست. به عبارت دیگر، هر جامعه اى بعد از رشد و پیشرفت، جهت خود را جبراً تغییر داده، سیر معکوس پیدا مى کند و اراده ى انسان در پیدایش آن هیچ نقشى ندارد;لکن این سخن از جهت فلسفى و تاریخى باطل است; زیرا اولاً انسان موجودى مختار است و حیات اجتماعى، عزت و ذلت اش در اختیار خودش است. ثانیاً، نمونه هاى تاریخى به روشنى گواه بر این است که اگر مسلمین روش دیگرى را انتخاب مى کردند به انحطاط کشیده نمى شدند.

مجموع عوامل انحراف و انحطاط مسلمین را مى توان به دو دسته ى درونى و بیرونى تقسیم کرد: مراد از عوامل درونى، عواملى است که از ناحیه ى مسلمین صادر شده است و عوامل بیرونى، عواملى هستند که از ناحیه ى بیگانگان به مسلمین رسیده است.

30,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تحجرگرایی و روشنفکرنمایی
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.