مقاله طرح واره های ناسازگار اولیه

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله طرح واره های ناسازگار اولیه

تعداد صفحات: ۵۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

واژۀ طرح واره [۱]در روان شناسی و به طور گسترده تر در حوزۀ شناختی، تاریخچه ای غنی و برجسته دارد. در حوزۀ رشد شناختی، طرحواره را به صورت قالبی در نظر می گیرند که بر اساس واقعیت یا تجربه شکل می گیرد تا به افراد کمک کند تجارب خود را تبیین کنندو علاوه بر این، ادراک از طریق طرح واره، واسطه مندی می شود و پاسخهای افراد نیز توسط طرح واره جهت پیدا می کنند. یکی از مفاهیم جدی و بنیادی حوزۀ روان درمانی، این است که بسیاری از طرح واره ها در اوایل زندگی شکل می گیرند، و به حرکت خود ادامه می دهند و خودشان را به تجارب بعدی زندگی تحمیل می کنند، حتّی اگر هیچ گونه کاربردی نداشته باشد. این مسئله همان چیزی است که گاهی اوقات به عنوان نیاز به هماهنگی شناختی از آن یاد می شود، یعنی حفظ دیدگاهی با ثبات دربارۀ خود یا دیگران؛ حتّی اگر این دیدگاه نادرست یا تحریف شده باشد. با این تعریف کلی، طرحواره می تواند مثبت یا منفی، سازگار یا ناسازگار و همچنین می تواند در اوایل زندگی یا در سیر بعدی زندگی شکل بگیرد. یانگ(۱۹۹۰،۱۹۹۱) معتقد است برخی از این طرحواره ها ـ بویژه آن ها که عمدتاً در نتیجه تجارب ناگوار دوران کودکی شکل می گیرند ـ ممکن است هستۀ اصلی اختلال شخصیت، مشکلات منش شناختی خفیف تر و بسیاری از اختلالات مزمن محور I قرار بگیرند(یانگ،کلوسکو و ویشار؛ ترجمه حمیدپورو اندوز،۱۳۸۹).

اختلال افسردگی[۲]؛ یکی از شایع ترین و ناتوان کننده ترین اختلال روانپزشکی است که در صورت عدم درمان، آسیب های روانی و عوارض اجتماعی و اقتصادی بسیاری را برای بیماران ایجاد می کند
(ترجمه خدایاری فرد و عابدینی،۱۳۸۹).

خلق افسرده، فقدان علاقه و لذّت از علایم اصلی افسردگی به شمار می آیند. اضطراب از علایم شایع افسردگی است که بسیاری از بیماران یعنی حدود ۹۰ درصد از آنها را گرفتار  می کند (کاپلان و سادوک؛ ترجمه رضاعی،۱۳۸۹).

اختلال اضطرابی[۳]؛ یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در جمعیت عمومی هستند. در ایالات متحده حدود ۳۰ میلیون نفر دچار این اختلال هستند و نسبت ابتلای زنان تقریباً دو برابر مردان است(کاپلان و سادوک؛ ترجمه رضاعی،۱۳۸۹).

اضطراب، هشداری است که فرد را گوش به زنگ می کند یعنی به فرد هشدار می دهد که خطری در راه است و باعث می شود که فرد بتواند برای مقابله با خطر اقداماتی به عمل آورد. احساس اضطراب دو مؤلفه دارد: با خبر شدن فرد از تغییرات جسمی خود (مثل تپش قلب و تعریق) و با خبر شدن از اینکه عصبی شده است یا ترسیده است. اضطراب اغلب سردرگمی و تحریفهای در ادراک ایجاد می کند؛ تحریفهایی نه فقط در درک زمان و مکان، که حتی در درک افراد و معنا و اهمیت وقایع. این تحریفها با کاستن از تمرکز، کم کردن قدرت یادآوری، مختل ساختن قدرت ربط دادن امور به هم ـ یعنی تداعی کردن ـ می توانند در یادگیری اختلال ایجاد کنند (کاپلان و سادوک؛ ترجمه رضاعی،۱۳۸۹).

 

واژه های کلیدی: طرح واره ، طرح واره های ناسازگار اولیه ، اضطراب، افسردگی، حوزه های  طرح واره های ناسازگار اولیه

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
تاریخچه طرحواره ۹
تعریف طرح واره ۱۰
تجارب کودکی و طرح واره های ناسازگار ۱۴
ذهنیت های طرح واره ای ۱۵
خلق و خوی هیجانی و طرح واره های ناسازگار ۱۶
حوزه های طرح واره و طرح واره های ناسازگار اولیه ۱۷
بیولوژی طرح واره های ناسازگار اولیه ۲۲
عملکردهای طرح واره ۲۴
تدوام طرح واره ۲۴
بهبود طرح واره ۲۵
سبک های مقابله ای ناسازگار ۲۶
جبران افراطی طرح واره ۲۶
اجتناب طرح واره ۲۷
تسلیم طرح واره ۲۷
سیمای بالینی طرحواره های فعال مربوط به افسردگی و اضطراب ۲۸
حوزۀ طرد و بریدگی ۲۸
حوزۀ عملکرد و خودگردانی ۲۹
منظور از افسردگی چیست؟ ۳۰
سبب شناسی افسردگی ۳۱
افسردگی از دیدگاه نظریه های زیست شناختی ۳۱
افسردگی از دیدگاه روان پویشی ۳۲
افسردگی از دیدگاه رفتاری ۳۵
افسردگی از دیدگاه انسان گرا – هستی گرایی ۳۵
افسردگی از دیدگاه سیستمی خانواده ۳۶
افسردگی از دیدگاه شناختی رفتاری(خودکنترلی) ۳۷
معاینه وضعیت روانی ۳۷
ملاکهای DSM-IV-TR درمورد دوره افسردگی اساسی ۳۹
درمان های اختلالات افسردگی ۴۰
درمان های روانشناختی افسردگی ۴۰
درمان شناختی ۴۱
آموزش مهارت های اجتماعی ۴۱
درمان فعال سازی رفتاری ۴۲
دارو درمانی ۴۲
اضطراب ۴۳
تفاوت ترس و اضطراب ۴۴
اختلالات اضطرابی ۴۵
نشانه های اضطراب ۴۶
اختلال اضطراب اجتماعی ۴۶
علت شناسی ۴۷
نظریه های اضطراب ۴۸
نتیجه گیری ۵۱
منابع ۵۲

منابع

۱٫یانگ، جفری.کلوسکو، ژانت. ویشار، مارجوری (۲۰۰۳). طرحواره درمانی. راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی. ترجمه: حمیدپور،حسن. اندوز، زهرا (۱۳۸۹). تهران . انتشارات ارجمند. جلد اول.

۲٫کاپلان ـ سادوک سادوک، بنیامین، سادوک، ویرجینا(۲۰۰۳). خلاصه روانپزشکی. ترجمه فرزین رضاعی(۱۳۸۹). تهران: انتشارات ارجمند.

۳٫کرینگ، ان.م؛ دیویسون، جراند سی؛ نیل،جان م؛ جانسون، شری لی.( ۲۰۰۷). آسیب شناسی روانی، مترجم شمسی پور، حمید، انتشارات ارجمند.

۴٫اندوز، زهرا؛ حمید پور، حسن(۱۳۸۵). بررسی رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه، سبک های دلبستگی و رضایت زناشویی در زوجین. دومین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران، تهران، دانشگاه شهید  بهشتی.

۵٫بایلینگ، پیتر جی؛ مک کب، رندی ای؛ آنتونی، مارتین ام(۲۰۰۶).گروه درمانگری شناختی ـ رفتاری. ترجمه خدایاری فرد و عابدینی(۱۳۸۹). تهران:  انتشارات  دانشگاه  تهران.

۶٫هالچین، ریچاردپی؛ ویتبورن ، سوزان کراس؛( ۱۹۴۸).آسیب شناسی روانی ،دیدگاه های بالینی در باره اختلال های روانی . مترجم سید محمدی ، یحیی، نشر روان، چاپ نهم.

۷٫حسینی، ف(۱۳۹۰). مقایسه  طرحواره  ناسازگار   اولیه  بین  بیماران  افسرده  و  وسواس.   پایان  نامه کارشناسی  ارشد  روان شناسی  بالینی.

۸٫حقیقت منش، الهه(۱۳۸۷). طرحواره های ناسازگار و ابعاد طرحواره تجاوز گران جنسی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.

۹-فتحی آشتیانی، علی(۱۳۹۱). آزمون های روان شناختی(ارزشیابی شخصیت و سلامت روان). چاپ هفتم.
تهران: انتشارات بعثت.

۱۰٫کاویانی،حسین ؛ احمدی ابهری، هرمزی، ک (۱۳۸۱). شیوع اختلالهای افسردگی در جمعیت شهر تهران، مجله دانشکده پزشکی.۳۹۹-۳۹۳٫

۱۱٫احمدیان، م؛  اصغرنژاد، ع؛  فتی، ل  و ملکوتی، ک(۱۳۸۵). مقایسه  طرح واره های     ناسازگارانه   بیماران افسرده   اقدام کننده  به  خودکشی  با  بیماران  افسرده  غیر اقدام کننده  به  خودکشی  و جمعیت  غیر بالینی،  پایان نامه  کارشناسی  ارشد  روانشناسی بالینی،  انستیتو روان  پزشکی  تهران،  دانشگاه  علوم پزشکی  و  خدمات  بهداشتی  درمانی  ایران.

مقدمه

اختلالات خلقی گروه وسیعی از اختلالات را شامل می شود که افسردگی یکی از شایع ترین آن ها می باشد، به طوری که آن را رایج ترین اختلال روانپزشکی می دانند. افسردگی سرما خوردگی روانی است، تقریباً همه، در دوره ای از زندگی بصورت خفیف احساس افسردگی کرده اند. احساس دمقی، بی حوصلگی، غمگینی، ناامیدی، دلسوزی و ناخشنودی همگی تجربیات افسردگی رایج هستند.
بطور کلی شخصیت نقش مهمی را در عملکرد عاطفی و هیجانی مؤثر و اثر بخش به جای می گذارد(سادوک و سادوک،۲۰۰۳).

بنابراین، طی بررسی های که در شخصیت افراد افسرده انجام شد، بک و همکارانش بر پایه پژوهش ها وتجارب بالینی متعدد به این نتیجه رسیدند که افراد افسرده درباره خود، دنیا، تجارب و آینده شان افکار منفی دارند، دیگران را طرد کننده و غیر حمایت گر می بینند و خود را فردی دچار نقص و ضعف در جنبه های مهم می دانند. این بدان دلیل است که افراد در دوران کودکى داراى طرح واره هایى هستند که این طرح واره ها به دنیاى بزرگسالى راه می یابند. در واقع عامل پیش زمینه بسیاری از اختلالات هیجانی، طرح واره های ناسازگار اولیه است. هنگامی که طرح واره های ناسازگار اولیه فعال می شوند سطوحی از هیجان منتشر می شود ومستقیم و غیرمستقیم منجر به اشکال مختلفی از آسیب های روانی می شود.

یانگ(۱۹۹۴)، یکی از نظریه پردازان شناختی،۱۸ طرح واره را معرفی می کند و آن ها را در قالب۵ حوزه، بریدگی و طرد، خودگردانی و عملکرد مختل، محدودیت های مختل، دیگر جهت مندی  و گوش به زنگی بیش از حد و بازداری گروه بندی می نماید.

اضطراب عبارت است از یک احساس ناخوشایند و مبهم هراس و دلواپسی با منشاء ناشناخته، که به فرد دست می‌دهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. اضطراب هنگامی در فرد بروز می‌کند که شرایط استرس‌زا در زندگی او بیش از حد طولانی شود یا به ‌طور مکرر رخ دهد، و یا اینکه دستگاه عصبی بدن نتواند به مرحله مقاومت تنیدگی پایان دهد و بدن برای مدتی طولانی همچنان بسیج باقی بماند. در این صورت بدن فرسوده و در برابر بیماری‌های جسمی و روانی (مانند اضطراب) آسیب‌پذیر می‌شود(کرینگ و همکاران ، ۲۰۰۷).

آمارهای همه گیر شناختی در کشورهای مختلف حاکی از شیوع متفاوت افسردگی در جوامع مختلف است. مطالعات، میزان شیوع افسردگی بالینی را در ایران بیشتر  از کشورهای دیگر نشان می دهند؛ همچنین احتمال ابتلای زنان به افسردگی بیشتر از مردان است (کاویانی، احمدی ابهری وهرمزی، ۱۳۸۱).

از طرفی شیوع اضطراب در جامعه ایران نیز همانند افسردگی است(کاویانی و همکاران، ۱۳۸۱). افسردگی همایندی بالایی با اضطراب دارد و حدود ۶۰ درصد کسانی که به خاطر اختلال اضطرابی تحت درمان هستند واجد ملاک های تشخیصی افسردگی اساسی اند. (تی – ای . براون و همکاران ،۲۰۰۱).  آدم های افسرده به این علت احساس غمگینی می کنند که معتقدند از چیز مهمی محروم شده اند که عزت نفس
آن ها را تهدید می کند. نگرش های کژکار آن ها باعث می شود که فرض کنند بی ارزش و در مانده هستند و تلاش هایشان محکوم به شکست است. در نتیجه این، افراد افسرده احساس می کنند از سلامتی، انرژی، تمایل بودن با دیگران و علاقه به محیط کمی برخوردارند(هالجین[۱] و همکاران، ۱۹۴۸).

فرد افسرده خود را مملو از عیب ها، نارسایی ها و فاقد ارزش می پندارد و نتیجه می گیرد که رویدادهای منفی فقط به بی ارزشی خود او مربوط است. چنین فردی هنگام توصیف خود، اصطلاحات نامناسب را درباره خودش بکار می گیرد و خود را آدمی تنبل، ترسو، ناتوان، کند ذهن و… می داند. گذشته از اینها احساس می کند که برای رسیدن به اهدافی که موجب رضایت او می شوند فاقد توانایی های مطلوب و لازم است.

معمولاً ماهیت ناکارآمد طرح واره ها وقتی ظاهر می شود که بیماران در روند زندگی روزمرۀ خود و در تعاملشان با دیگران به گونه ای عمل کنند که طرح واره های آن ها تأیید شود، حتّی اگر برداشت اوّلیه آن ها درست نباشد. طرح واره های ناسازگار اولیه و راههای ناکارآمدی که بیماران که از طریق آن ها یاد می گیرند با دیگران کنار بیایند، اغلب زیر بنای نشانه های مزمن اختلالات محور I مثل اضطراب، افسردگی، سوء مصرف مواد و اختلالات روان تنی به شمار می روند(یانگ،کلوسکو و ویشار؛ ترجمه حمیدپورو اندوز،۱۳۸۹).

 تاریخچه طرحواره

طرح واره به طور کلی به عنوان ساختار[۲]، قالب [۳] یا چارچوب  [۴]تعریف می شود.

در فلسفه یونان باستان قدیم منطقیون رواقی[۵]، مخصوصاً فروسیپوس[۶] (۲۰۶ الی ۲۷۹ ق.م)  اصول منطقی را در قالب « طرح واره ی استنباط[۷]» مطرح کردند (نوسبام[۸]،۱۹۹۴ به نقل از یانگ و همکاران ۲۰۰۳) و از آنچه بین همه اعضا یک طبقه مشترک است .همچنین بعضی از حوزه های گوناگون دیگری که در آن از مفهوم طرح واره استفاده شده است، شامل نظریه مجموعه ها، هندسه جبری، آموزش، نقدهای ادبی، و برنامه نویسی کامپیوتری است. زیربنای نظریه طرح واره در کارهای ایمانوئل کانت[۹](۱۹۲۹،۱۷۸۱) ردیابی می شود. او توصیف کرد که طرح واره ی سگ یک الگوی ذهنی است که می تواند تصویر یک سگ چهارپا را در کلیتی توضیح دهد که بدون محدودیت برای تجربه ی هر تصویر معین یا بازنمایی هر تصویر ممکن به صورت ملموس و عینی می باشد(آجیده[۱۰]،۲۰۰۳). طرح واره در نظام فلسفی کانت به عنوان «درک ودریافت نقطه اشتراک تمام عناصر یک  مجموعه» تعریف می شود. او معتقد بود ادراک و حافظه، نتیجه تجارب حسی دنیای خارج هستند که تحت ساختارهای شناختی متأثرمی شوند و تغییر شکل می دهند(پیس[۱۱]،۱۹۸۸؛ استین[۱۲]،۱۹۹۲ و استین و یانگ،۱۹۹۲).

کسی که اولین بار مفهوم طرح واره را بسط داد بارتلت[۱۳]  در سال ۱۹۳۰ بود .بارتلت(۱۹۳۲)  با بسط نظریه طرح واره اش برای روان شناسان عصر خود یک چهارچوب طرح واره ایجاد کرد و در رابطه با اطلاعات جدید به تأثیر آگاهی قبلی بر ادراک و حافظه پرداخت. او دریافت فراخوانی حافظه الزاماّ توسط سرشت و منش تعیین می شود و گذشته فرد در جریان رویدادهای کنونی به طور مداوم بازسازی می شود. متخصصان بالینی قبل از۱۹۸۰، اختلالات شخصیت را با اصطلاح «منش» مشخص می کردند. امروزه در ارتباط با بعد روان شناسی، برای اختلالات شخصیت به جای واژه «منش» از اصطلاح «طرحواره» استفاده می شود. بیشتر اوقات اگر نگوییم همیشه، فرآیندهای مربوط به طرح واره به صورت خودکار و بدون آگاهی بر بخشی از سیستم دریافتی ـ ادراکی ما اتفاق می افتد. بدین ترتیب از اوایل دهه ی ۱۹۸۰، نظریه طرح واره وسیله ای مقدماتی برای درک جنبه های روان شناختی فرهنگ نیز شده است. واژه طرح واره در روان شناسی و به طور گسترده تر در حوزه شناختی، تاریخچه ای غنی و برجسته دارد. در حوزه رشد شناختی، طرح واره به عنوان «نقشه انتزاعی شناختی» در نظر گرفته می شود که راهنمای تفسیر اطلاعات و حل مسئله است. بنابراین ما به یک طرح واره زبانی[۱۴] برای فهم یک جمله و به یک طرح واره فرهنگی[۱۵] برای تفسیر یک افسانه نیاز داریم(یانگ،کلوسکو و ویشار؛ ترجمه حمیدپورو اندوز،۱۳۸۹).

 

۱٫Halgin

۱٫Structure

۲٫Frame work

۳٫Outline

۴٫Stoic Logicians

۵٫Frosippus

۶٫Inference Schemate

۷٫Nussbaum

Kant

Ajideh

۱۰٫Pace

Stein

Bartlett

۱٫Linguistic Schema

۲٫Cultural Schema

۲٫Schema

۱٫Depression disorder

۱٫Anxity disorder

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.