تحقیق حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران به صورت فایل word ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۶۶ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
فصل اول: تاریخچه حقوق اساسی ۱
جغرافیای طبیعی ایران ۱
نگاهی اجمالی بر تاریخ سیاسی- مذهبی ایران ۲
. دوره سلوکیها و اشکانیان ۵
. دوره ساسانیان (۶۵۲- ۲۲۴ میلادی) ۷
. دوم- ایران در ادوار بعد از حمله تازیها ۸
تاریخ سیاسی- مذهبی این کشور میتواند به دو قسمت تقسیم شود: ۹
ایران از صفویه به بعد (ایران شیعه) ۱۱
– اول- ایران از صفویه تا انقلاب مشروطیت ۱۱
. وضع عمومی ایران در اواخر قرن ۱۳ هجری شمسی ۱۶
. اختیارات پادشاه ۱۸
– صدر اعظم یا وزیر اعظم ۱۸
قوانین ۱۸
مجازاتها ۱۹
نهضت مشروطیت ۲۰
دوم- ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی ۲۲
– دوره نمایندگی مجلس شورای ملی چهار سال تمام است. (اصل ۵) ۲۳
در وظایف مجلس محدود و حقوق آن (اصل ۱۵-۳۱) ۲۳
– در اظهار مطالب به مجلس شورای ملی (اصل ۳۲- ۳۸) ۲۴
هرگاه لایحه وزیری در مجلس موقع قبول نیافت منضم به ملاحظات مجلس عودت داده میشود. وزیر مسئول پس از رد یا قبول ایرادات مجلس میتواند لایحه مزبور را در ثانی به مجلس اظهار بدارد (اصل ۳۷). ۲۵
۶- عنوان مطالب از طرف مجلس (اصل ۳۹- ۴۲) ۲۵
در هر امری که مجلس شورای ملی از وزیر مسئول توضیح بخواهد آن وزیر ناگزیر از جواب است و این جواب بدون عذر موجه و بیرون از اندازه اقتضا به عهده تاخیر بیفتد، مگر مطالب محرمانه که مستور بودن آن در مدت معین صلاح دولت و ملت باشد….. (اصل ۴۲). ۲۵
در شرایط تشکیل مجلس سنا (اصل ۴۳-۵۱) ۲۵
کلیات (اصل ۱-۷) ۲۶
حقوق ملت ایران (اصل ۸ تا ۲۵) ۲۶
قوای مملکت (اصل ۲۶-۲۹) ۲۷
قوای مملکت به سه شعبه تجزیه میشود: ۲۷
حقوق اعضای مجلسین (اصول ۳۰- ۳۴) ۲۸
راجع به وزرا (اصول ۵۸ تا ۷۰) ۲۹
اقتدارت محاکمات (اصل ۷۱ تا ۸۹) ۳۰
تجدید نظرات و تغییرات قانون اساسی (سابق) ۳۱
عدم تجانس اصول قانون اساسی (سابق) و متمم آن ۳۶
اجمالی از اثرات مثبت انقلاب مشروطیت ۳۷
خاندان پهلوی و دین اسلام ۳۹
سوم- ایران از انقلاب اسلامی به بعد ۴۱
تولد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ۴۱
زمان انگاری سقوط پادشاهی پهلوی (تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۳۵۷) ۴۲
. تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ۴۷
. فصل دوم- شکل و محتوای نظام جمهوری اسلامی ایران ۵۶
. الف- کلمه جمهوری بیانگر شکل حکومت است. ۵۶
– حکومت عدهایی معدود ۵۸
حکومت عدهایی بیشمار ۵۸
نتیجه ۶۶
. ب- کلمه «اسلامی» مبین محتوای نظام اسلام ۶۷
فصل سوم- مبانی اعتقادی نظام جمهوری اسلامی ایران ۷۳
– ایمان به خدای یکتا (نیست خدایی جز خدای یکتا) توحید ۷۴
– ایمان به وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین (نبوت) ۷۷
ایمان به معاد و نقش سازنده آن در سیر تکاملی انسان بسوی خدا ۷۷
ایمان به عدل خدا در خلقت و تشریح ۸۰
. امامت و رهبری مستمر ۸۱
کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توام با مسئولیت او در برابر خدا ۸۲
حاکمیت مذهبی (خدائی) در قانون اساسی ۸۸
. نتیجه: ۹۰
فصل پنجم ۹۱
حاکمیت ملی در جمهوری اسلامی ایران ۹۱
اول- مفهوم ۹۱
اعلامیه جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸ هم حکایت دارد که ۹۴
دوم- اعمال حاکمیت ملی ۱۰۲
۱٫ رفراندم «تایید استقرار» جمهوری اسلامی ایران ۱۰۲
۲٫ انتخابات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی (مجلس خبرگان) ۱۰۳
– راه انتخابات (طریق غیر مستقیم برای دخالت و شرکت مردم در اداره امور کشور) ۱۰۵
. انتخابات دومین دوره ریاست جمهوری ۱۰۶
انتخابات سومین دوره ریاست جمهوری ۱۰۷
. انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی- ۲۴/۱۲/۱۳۵۸ ۱۰۸
فصل هفتم ۱۲۲
تساوی حقوق افراد ۱۲۶
مصونیت جان مال حقوق مسکن و شغل اشخاص ۱۲۸
ماده ۶۰ قانون تعزیرات در این خصوص میگوید: ۱۲۹
منع بازرسی و نرساندن نامهها و منع افشای مخابرات ۱۳۲
آزادی احزاب و اجتماعات ۱۳۳
احزاب ۱۳۴
منع دستگیری و توقیف افراد ۱۳۷
حق دادخواهی حق داشتن وکیل ۱۳۹
منع هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار ۱۴۰
علنی بودن محاکمات ۱۴۱
اول- کلیات ۱۴۴
۱٫ مقدمه ۱۴۴
تولد دولت اسلامی ۱۴۶
تشیع و چگونه پیدا شد؟ ۱۴۸
راه اول ۱۵۰
. راه دوم ۱۵۱
راه سوم ۱۵۳
– مفهوم قدرت از دیدگاه شیعه ۱۵۵
نگاهی کلی ۱۵۸
از نظام ما به ترتیب زیر رهبری را مورد مطالعه قرار میدهیم: ۱۵۹
در این مقاله درباره تاریخچه حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران ، تولد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، شکل و محتوای نظام جمهوری اسلامی ایران و مبانی اعتقادی نظام جمهوری اسلامی ایران و … بحث می شود.
از مختصات ادیان و مذاهب این است که قوانین و مقررات آنها «خدایی» است و از عالم غیب برپیامبران وفرستادگان باری تعالی نازل وبرای اجرابه مردم ابلاغ میشود.
بهعبارت دیگر: افراد از هر طبقه و دستهای میکوشند که مصالح طبقه خود را ملحوظ دارند، لذا چندان در بند خیر و صلاح دیگران نیستند. قوه مقننه کشور نیز از قاعده مزبور خارج نیست و قوانین متضمن منافع طبقات خاص تصویب میکند و دیگران را بی بهره میسازد. با اجرای چنین قوانینی عدالت در جامع تامین نخواهد شد.
قانون گذاری خاص خداوند است که مقننی بی طرف و حاکمی عادل و مقررات او نظر بحفظ شئون و مصالح عامه است. بهرحال، از نظر قانون اساسی جمهوری اسلامی کشورمان، حاکمیت مطلق بر جهان و اسان از آن خدا است و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویشس حاکم ساخته است. دیگر اینکه، قانون گذاری مختص ذات خداوندی است. ولی، یکی از پایههای «دموکراسی» به مفهومی که در کشورهای غربی از آن داد سخن رفته و استنباط میشود «اصل حاکمیت ملی» است.
اسلام خویشتن را به چشم تمام جهانیان بعنوان آخرین دینی که بر دل مینشیند آشکار کرده است. دینی که رهنمودهای سیاسی را هم بیان میدارد.
نفوذو اثرآن همچنان که در مباحثات اتحاد بین دولتها و روابط بین المللی آنها ملحوظ است در مقام تعیین سیاستهای داخلی دولتها نیز مورد نظر قرار میگیرد. حتی در کشورهایی که در واقع مسلمانند ولی از نظر تاسیسات بیشتر لائیک هستند اسلام یک قدرت قابل توجه است:
حضور خود را از راههای نفوذی بسیار نگه میدارد. از طرفی این حضور تحت عناوین متعددی جلوهگر است گاهی نقش یک ایدئولوژی را بازی میکند که مشروعیت و پایداری بخش است و زمانی در قالب و طرح انقلابی مطرح میشود. گاهی از مضمون پیغام آن اشتراک و تساوی مستفاد است و زمانی اشرافی وسلسله مراتبی. بعضی اوقات آنرا برای اعمال دموکراسی میگیرند و پارهای زمان از آن برای مشروعیت دادن به پادشاهی بدون شرک استفاده میکنند بنام آن رقیبان سیاسی سوگند خورده رودررو قرار میگیرند.
این بکارگیری اسلام بوسیله گروههای مختلف و تحت عناوین گوناگون ما را بر آن میدارد تا بعد معنوی آن رها داریم. بدین قرار که آن اولی استقرار یک حکومت و دخالت در زندگی روزمره انسانها روابط آنها و همچنین سازماندهی و رهبری آنان در تمامی جهات اجتماعی سیاسی و حقوقی را هدف دارد.
باری پیامبر اسلام (ص) نه تنها آورنده دینی نو بود بلکه تمام قوانینی که جامعه عرب به آنها استناد میکرد اصلاح نمود آنهائیکه اصلاح پذیر بودند و لغو کرد آن قوانینی که مردود شمرد. و همین بدعت و اصالت اسلام است که خود را فقط به دین و دنیای دیگر مشغول نمیدارد که هم به زندگی خاکی و هم به تاسیسات اجتماعی آن علاقه و دخالت دارد.
همچنین از دیدگاه اسلام حاکمیت مطلق از آن خداست و مردم در هیچ زمانی قدرت قانونگذاری به آن مفهوم که در کشورهای غربی از آن استنباط میشود نخواهند داشت که آنان قوانین قرآنی را اجرا مینمایند. همچنین یادآور میشویم که به عقیده شیعه بعد از اتمام دوره نبوت زمان و دوره امامت آغاز میگردد.
در طول دوره اخیر بغیر از ۵ سال حکومت امام اول شیعیان امامان شیعه عملا قدرت را در دست نگرفتند و حکومت نراندند. اگرچه و بهر حال رسالتی که داشتند به انجام رسانیدند.
از آغاز غیبت کبری دوازدهمین پیشوای ما شیعیان یک دوره سومی است که آغاز شده است در تمام این دوره به مفهومی که قبلا اشاره رفت تا ظهور این امام جامعه اسلامی باید توسط افراد صالح افرادی که به قوانین الهی ایمان و آشنایی کامل دارند رهبری شود. بدین ترتیب مردم مسلمان نباید در هیچ عصری از اعصار و در هیچ وضعیتی بدون رهبری صالح باشد.
براین تبیین و استدلال است که قانون اساسی کشور ما امامت و رهبری مستمر را بعنوان احد از مبانی اعتقادی نظام جمهوری اسلامی میدانسته است که ولایت امر و امامامت را برعهده فقیه (یا فقهای) عادل (ولایت فقیه) گذاشته است. این فقیه اقتدارات خویش را در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) اعمال میکند.
واژه های کلیدی: حقوق اساسی، انقلاب مشروطیت، جمهوری اسلامی، حاکمیت ملی
مرزهای کشور ما، از زمان حمله عربها، کشور گشایی سلجوقیان، و تسلط مغولها و تیموریان و…. تغییرات زیادی را پذیرا شدهاند. در حال حاضر، ایران، در شرق به کشورهای افغانستان و پاکستان و در غرب، به کشورهای ترکیه و عراق محدود است. تنها کشور همسایه در شمال، با مرز مشترکی بطول بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر، اتحاد جماهیر شوروی است. بالاخره، در جنوب، کشورمان، منتهی به خلیج فارس و دریای عمان میشود.
ایران، با ۱۶۴۸۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت، دارای وسعتی معادل مجموع وسعت کشورهای؛ فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلستان و سویس است (سه برابر مساحت کشور فرانسه).
کشوری است با آب و هوای متنوع؛ گرم در سواحل خلیج فارس، مطبوع و خشک در فلات و ملایم مدیترانهای در سواحل دریای مازندران.
نژاد اکثریت مردمان این مرز و بوم آریایی، زبان و خط رسمی و مشترک اینان فارسی، و دین رسمیشان اسلام و مذهب جعفری دوازده امامی است.
کشوریی کهنین همان همانند جهان، لیک و پیوسته در حال جوان شدن، از آن، با ایقان از ابدیت.
آنگاه که کشور گشایان یونانی را رام، بر فرمانروایی رم پیروز، فاتحین تازی را در خویش هضم، باقی و مستمر از مغول، برافراشته در برابر تجاوز بنا حق بعثیون عراقی، محرکین و حامیان آنها، ….، معترض و هشدار از ستم و جفای حکمرانان بیگانه و دون اندیشه..
چه میتوان نگران آینده بود؟
بهترین برهان بر وجود و ماندگاری ابدی این کشور همانا که توانسته است تا به امروز وجود داشته و مانده باشد، به رغم دنیای فراز و فرود، افتخار و خفتش، پیروزی و مغلوبیش، رفعت و حضیضش، جذب و هضمش، و….. که به تکرار جراحات برداشته و صدمهها دیده، شتمها شنیده و ستمها کشیده زانوانش جرح برداشته، بازوانش ضرب و قلبش زخم خورده، لیک و همواره از شکستگی پشتش به دفاع آمده است و جلوگلیری کرده است.
که آفریدگار جهان نگهدار آن بوده و هم مست و هم خواهد بود.
ملتی که در طول تاریخ وجودش، مگر دورانهای کوتاه و سراب گونه، زیر لگد و چکمه واغلین استبداد حاکمان بی خیر از خدا و خلق خدا بیگانه و با گانه یسر برده و با اینکه به اعتراف اهل بصرت، از با استعدادترین ملتها محسوب میشود، بلحاظ همین مستبدی و کوتاه نظری حاکمش و سلب آزادیهای حیاتی و شروع او نتواسته است در ردیف ملتهای مترقی جهان قرار گیرد. هوش و لیاقت فطری و خدادادی خویش را در راه تعالی و ترقی بکار برده و در عرصه بین المللی نشان دهد.
تاریخ سیاسی- مذهبی کشورمان به دو دوره تقسیم میشود:
اول- ایران باستان دوم- ایران اسلامی
مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید
ارسال نظر