تحقیق اندیشه های انقلابی و اجتماعی مارکس

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق اندیشه های انقلابی و اجتماعی مارکس به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۲۵۱ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست منابع و مآخذ»

– آلکس کالینوکس، اندیشه انقلابی مارکس ترجمه پرویز بابایی نشر قطره چاپ دوم پ ۳۸۳

– مرتضی محیط، کارل مارکس، زندگی و دیدگاه او، ناشر اختران، چاپ دوم ۱۳۸۳

– ریمون آرون، مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی، ترجمه باقر پرهام، انتشارات علمی فرهنگی چاپ اول: ۱۳۶۴

– لوئیس کوزر زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات علمی چاپ پنجم

– حسن ابوالحسن تنهایی، درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی، انتشارات نی نگار، چاپ چهارم

– پیتر سینگر، مارکس ترجمه محمد اسکندری، انتشارات طرح نو، چاپ اول

– بروس کوئن درآمدی بر جامعه شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات توتیا، چاپ نهم، سال ۱۳۷۹

– پیتر کیوستیو، اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، نشر نی، چاپ اول سال ۱۳۷۸

– استفن. پ. دون. سقوط و ظهور شیوه تولید آسیایی، ترجمه: عباس مخبر، نشر مرکز چاپ اول سال ۱۳۶۸

– غلامعباس توسلی، نظریه های جامعه شناسی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها چاپ هفتم، سال ۱۳۷۹

– کارل مارکس، مبانی نقد اقتصاد سیاسی، مترجمان، باقر پرهام، و احمد تدین، انتشارات آگاه چاپ سوم ۱۳۷۸

– لئوپانچ، کالین لیز، یا نهضت پس از ۵۰ سال، ترجمه محمد مرتضوی، انتشارات آگاه، چا÷ دوم سال ۱۳۸۰

– پایان نامه محمد علی جهانبخش، بررسی انتقادی جایگاه و مفهوم طبقه متوسط در آراء جامعه شناسان و پیگیری مفهوم جایگزین زمستان ۱۳۷۹

– مندارس، هانری و ژرژ گورویچ، مبانی جامعه شناسی، باقر پرهام، تهران، امیرکبیر، ۱۳۶۹: ۲۷۴

– ادیبی، حسین، طبقه متوسط جدید در ایران

– متروپولسکی، ذ-ک و دیگران، زمینه های تکامل اجتماعی، پرویز بابایی، ۱۳۵۹

– موراستفن، دیباچه ای بر جامعه شناسی

– کوهن، استانفورد، تئوریهای انقلاب، مترجم علیرضا طیب، تهران، قومس، ۱۳۸۰

– دکتر بشیریه، ریشه های اجتماعی دیکتاتوری و دموکراسی، ۱۳۸۱

– بختیاری، محمد عزیز، درآمدی بر نظرهای اجتماعی دین، ۱۳۸۰

– آرون، ریمون، حقیقت و آزادی، مترجم مهرداد نورائی، ۱۳۸۰

– گلشن فومنی، محمد رسول، جامعه شناسی و سازمانها و توانسازمانی ۱۳۸۲

– پلنیتنکا، آلوین، عقلانیت باور دینی، محمد علی مبینی، ۱۳۷۸

– پالس، دانیل، هفت نظریه در باب دین، ترجمه محمد عزیز بختیاری، ۱۳۸۱

– صبوری، منوچهر، جامعه شناسی سازمانها، ۱۳۷۹

– ابوالحسن تنهایی، حسین، جامعه شناسی نظری مبانی و اصول مفاهیم، ۱۳۸۰

– ساروخانی، باقر، درآمدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی جلد اول، کیهان، ۱۳۷۵

– ادیبی، حسین، نظریه های جامعه شناسی، دانژه، ۱۳۸۳

– بشیریه، حسین، جامعه شناسی سیاسی، ۱۳۷۹

– لیتل، دانیل، تبیین در علوم اجتماعی مترجم عبدالکریم سروش

– فروم، اریک، بحران روانکاوی نشر فیروزه، ۱۳۷۳

– موقن، یداله، عقلانیت و آزادی، هرمس ۱۳۷۷

– رافائل، ماکس، سه پژوهش در جامعه شناسی نشر آگاه ۱۳۷۹

– کریب ایان، نظریه اجتماعی کلاسیک نشر آگاه ۱۳۸۲

– شیخی، محمد تقی، جامعه شناسی صنعتی، حریر ۱۳۸۲

– هریسون، دیوید، جامعه شناسی نوسازی و توسعه ۱۳۷۶

– اشتیون، میساروش، نظریه بیگانگی مارکس، نشر مرکز ۱۳۸۰

– کرمان، علی، از بردگی روح قدیم تا مارکسیسم ۱۳۷۹

– توسلی، غلامعباس، جامعه شناسی کار و شغل نشر آگاه ۱۳۷۹

– ازکیا، مصطفی، جامعه شناسی توسعه ۱۳۸۱

– رفیع پور، فرامرز، توسعه و تضاد ۱۳۸۰

– گیدنز، آنتونی، جامعه شناسی ترجمه منوچهر صبوری ۱۳۷۹

– روشه گی، تغییرات اجتماعی مترجم منصور وثوقی ۱۳۶۸

– ریترز جورج، جامعه شناسی در دوران معاصر مترجم محسن ثلاثی ۱۳۷۴

– توکل محمد، جامعه شناسی معرفت ۱۳۸۳

– مطهری مرتضی، نقدی بر مارکسیسم صدرا ۱۳۸۰

فهرست مطالب

فصل اول
زندگینامه ۲
انسان شناسی ۸
انسان و کار ۱۴
انسان و آگاهی ۱۷
روبنا و زیربنا ۲۰
تقابل زیربنا و روبنا ۲۷
فصل دوم
طبقات و دیالکتیک مارکس ۳۲
نظریه مارکس درباره طبقات ۳۴
طبقه کارگر یا پرولتاریا ۴۵
طبقه متوسط ۵۱
طبقه حاکم و آرمانهای طبقه حاکم ۵۲
طبقه در خود و طبقه برای خود و جامعه بی طبقه ۵۴
تقابل طبقه در خود و طبقه برای خود ۵۹
مارکس و تضاد طبقاتی ۶۲
مارکس و نقد طبقه متوسط ۶۶
مفاهیم جایگزین ۶۹
فصل سوم
مفهوم از خود بیگانگی ۷۹
کار و از خود بیگانگی ۸۶
غفلت مارکس از کنش آگاهانه ۹۱
طلوع مالکیت و قشربندی ۹۶
انواع مالکیت از نظر مارکس ۹۷
مراحل تکامل ۹۷
مراحل تکامل خاص و عام از نظر مارکس ۱۰۲
فصل چهارم
پیشینه ها، عوامل و شرایط انقلابات ۱۰۴
تئوریهای تبیین کننده پیدایش انقلاب ۱۰۵
ابعاد تحول انقلاب ۱۱۸
تئوریها و مدلهای تحلیل انقلاب ۱۵۷
فصل پنجم
جامعه شناسی مارکسیستی و انقلاب مالکیت خصوصی ۱۶۵
جنگ طبقاتی و نقش تاریخی طبقه پرولتر ۱۶۶
عوامل و شرایط و مبشرین انقلاب ۱۶۷
فقر و انقلاب ۱۶۸
تاریخ و مبارزه طبقاتی ۱۶۹
تئوریهای مارکسیستی انقلاب ۲۰۶
فصل ششم
مدل تئوری مارکس در باب انقلاب ۲۲۲
تئوری انقلاب مارکس ۲۲۶
از خود بیگانگی ۲۳۴
آگاهی طبقاتی ۲۳۷
فرجام انقلاب ۲۴۱
منابع و مآخذ ۲۵۱

چکیده

مقاله حاضر به بررسی اندیشه های انقلابی و اجتماعی مارکس می پردازد.

نظریه مارکس درباره طبقات اجتماعی بدن گونه است که  ساختمان طبقاتی جامعه که از طبقات حاکم و محکوم تشکیل می شود ، همراه و بر اساس شکل تولید است. نزاع بین طبقات ، تعیین کننده ی روابط اجتماعی انسانها است . بطور اخص طبقه حاکم که موقعیتش مدیون تملک و تصاحب و کنترل وسایل تولید است ، تمام زندگانی اخلاقی و و معنوی مردم را هم به شیوه های موذیانه ای کنترل می کند . به نظر مارکس قانون و دولت ، هنر و ادبیات ، علم و فلسفه همه و همه به صورت کم و بیش مستقیم در خدمت منافع طبقه حاکم هستند .

همچنین آن چه جامعه شناسی مارکس را از جامعه شناسی (( بورژوایی)) روزگار وی متمایز می سازد تأکید مارکس در دگرگونی اجتماعی است . تمام دانش اجتماعی مارکس در ارتباط با این اندیشه قرار داشت که جامعه اساساً بی ثبات و در حال تحول است و به عنوان یک ساختار منسجم یا مجموعه ای از ساختارهای منسجم قابل شناخت نیست .

تئوری انقلاب مارکس نهایتاً از مدل جدلی وی در موردجامعه استنتاج می شود . یک مدل جدالی براین فرض پایه می گیرد که وجه مشخصه جامعه مبارزه مداوم میان گروه هاست . این مدل اساساً مدلی است که در آن (( تخاصم و جدال بر حسب روابط اجتماعی واقعی و مشخص تبیین می شود . با تجزیه و تحلیل انواع خاص روابط اجتماعی می توان دریافت که چرا موقعیت های انقلابی بروز می کنند . با افزون قضایای ویژه مارکس به این مدل است که تئوری انقلاب مارکس به دست می آید .مارکس می گفت جامعه بر پایه ساختار اقتصادی یا وجه تولید خاص خود استوار است . از همین رو مکرراً از مارکس به عنوان یک جزمی گرای اقتصادی یاد می شود و این نظر گاهی است که چنان که خواهیم دید ، محتملاً نمایانگر ساده سازی مفرط موضع مارکس می باشد . وی می گفت :انسانه در طول حیات خویش وارد روابط معینی می شوند که ضروری و مشتق از اداره آنهاست [ یعنی ] روابط تولیدی ای که با مرحله معینی از توسعه نیروهای تولیدی مادی آنها مطابقت دارد . جمع کل این روابط تولیدی ، ساختار اقتصادی جامعه یعنی شالوده حقیقی ای تشکیل می دهد که روی آن یک روبنای حقوقی و سیاسی بر پا می شود و از اشکال معینی از آگاهی اجتماعی نیز با آن مطابقت دارد .بنابر این هر جنبه از اجتماع را باید بر حسب این که چگونه ساختار اقتصادی را در خود منعکس می سازد مورد بررسی قرار دارد . مارکس متوجه بود که در جامعه عوامل دیگری غیر از ساختار اقتصادی هم وجود دارد که می تواند به عنوان عامل تشکیل دهنده آگاهی فرد در جامعه به حساب آید . برای نمونه ، دولت را می توان چنان عامل را تصور کرد که به روح وروان اعضای جامعه شکل می بخشد .

ولی مارکس تلقی دولت به عنوان ساختاری جدا و مستقل را باطل میداند .[ به عقیده وی ] حتی دولت هم چیز بیش از انعکاسی از ساختار اقتصادی نیست .

نکته دوم در شیوه تجزیه و تحلیل مارکس ، تفکیک جامعه به طبقه هاست ، به گفته آوینری (( از دید مارکس عامل تعییین کننده در تشکیل جامعه سیاسی ، تمایز طبقاتی است)). در تحلیل مارکس طبقات بازتاب مالکیت سرمایه اند : آنان در جامعه صاحب سرمایه اند طبقه حاکم و ومسلط را تشکیل می دهند و آن دسته که هیچ سرمایه ای از خو ندارند  طبقه تحت سلطه و استثمار شده را . بنابراین دولت و سرمایه در ارتباط تنگا تنگ با هم قرار دارند . بر اساس نظر مارکس ، دولت بازتاب روابط مالکیت و بنابراین بازتاب اختلافاتی طبقاتی است . دولت ابزار طبقه حاکم بر استیلا و استثمار است : عملاً وسیله خشونت و کنترلی است که استفاده از آن تنها برای طبقه حاکم مجاز است .

از نظر مارکس حرکت تاریخ ، نوعی تحول انقلابی است . همان گونه که مطرح شد پایه اساسی هر جامعه را شیوه تولید و آرایش طبقات آن تشکیل می دهد. شیوه تولید در دوران باستان ، کاربرده بود . برده در آن دوران کالایی قابل انتقال از یک مالک به مالکی دیگر بود . در عصر  فئو دالیته ، سرف به زمین وابسته بود ولی جزو اموال زمین دار محسوب نمی شد . وی دستمزدی از مالک زمین دریافت نمی کرد بلکه ، برعکس این زمین دار بود که از وی باج می گرفت . در عوض باج ، به سرف اجازه داده می شد مقداری از غذایی را که خود کشت می کرد برای خویش نگهدار . در جامعه بورژوایی نو ، کارگر (( نه به ملک تعلق دارد و نه به زمین ، ولی هشت ده، یا پانزده ساعت از زندگی روزانه وی به کسی تعلق دارد که آن ساعت را خریداری می کند )) عملاً کارگر بخشی از وجود خویش را به مثابه یک کالا به سرمایه دار که صاحب ابزار تولید است می فروشد.

بنابراین هر عصر و دوره خاصی بر اساس وجه تولید آن دوره سه دوره ای که مارکس مشخص ساخته است از این قرار است :

دوران باستان که در آن شیوه تولید ، کار برده بود

جامعه فئودالی که در آن شیوه تولید ، کار سرف بود.

جامعه بورژوازی نو که در آن شیوه تولید عبارت از کار در قبال مزد است .

پس برای مارکس (( یک انقلاب اجتماعی عبارت است از تغییری در وجه تولید به همراه تغییر متعاقبی در کلیه عناصر فرعی بافت اجتماع)) . انقلاب به حرکت یاگذار از یک عصر خاص به عصر جدید بعدی اشاره دارد . هر چند مارکس اصطلاح (( انقلاب ))را برای هر قیامی به کار برده است ولی معنای اصلی این واژه را باید در اندیشه تغییر شیوه تولید که مشخصه هر عصری است یافت .    به ظاهر ، مارکس درباره زمان وقوع انقلاب  نسبتاً صراحت داشته است . وی می گفت :(( یک نظم اجتماعی هرگز پیش از رشد همه نیروهای تولید که در آن نظم ، محلی از اعراب دارند فرو نخواهد پاشید ؛ و روابط جدید و برتر تولید هیچ گاه پیش از آن که مادی موجودیت  آنها در درون جامعه کهن به حد کامل نرسد به منصه ظهور نخواهد رسید)) . این عبارت برای پژوهشگران انقلاب در سنت مارکس ، به نحو خاصی مشگل آفرین شده است و این نکته ای است. کافی است یاد آور شویم که ظاهراً مارکس حقیقی اذعان دارد که انقلاب پیش از وجود همه شرلیط خاصی که وی مشخص ساخته است وقوع نخواهد یافت .

واژه های کلیدی: مارکس،انسان، زیربنا و رو بنا، از خود بیگانگی، مالکیت، تئوری انقلاب، طبقات

فصل اول

زندگینامه مارکس

مارکس در پنجم ماه مه ۱۸۱۸ در تری یر شهری باستانی و کلیسایی در منطقه راین آلمان متولد شده پدر و ماردش از اخلاف خاخامهای یهودی بودند نام خانوادگی او مردخایی بوده است و پیش از مارکس مارکوسن ـ پدر مارکس هاینریش در سال ۱۸۱۷ برای مصون ماندن از انفصال یهودیان از خدمات دولتی به کیش مسیحیت لوتری گرویده بود .

منطقه راین که زیر تأثیر انقلاب فرانسه بود اگرچه در سال ۱۸۱۵ به پادشاهی ارتجاعی پروس پیوسته بود به لحاظ اقتصادی و سیاسی بصورت پیشرفته ترین بخش آلمان باقی ماند.

هاینریش مارکس حقوقدانی موفق و لیبرالی معقول و با ایمان عمیق به نیروی خرد نوه بزرگش اسوه او بود یک فرانسوی که از صمیم قلب به ولتر و روسو ارادت می ورزید توصیف کرد . رابطه پسر و پدر صمیمانه بود و مارکس عکس از پدر داشت که تا آخر با خود به گور برد .

دوران تحصیل :

ابتدایی و متوسطه ۱ مارکس که در خانواده ای مرفه از طبقه متوسط پرورش یافته بود . دوران دبیرستان را در تری یر گذراند وآموزش لیبرالی با تأکید بر ادبیات کلاسیک یونانی و لاتین طی کرد. در دوره متوسطه دانش آموزی برجسته نبود و نشانه ای از عظمت در او مشاهده نشد . در این دوران وست فالن پدر زن مارکس بر او اثر زیادی گذاشت و او را با آثار شکسپیر و هومر آشنا ساخت .

دوره تحصیلات دانشگاهی :

مارکس در سال ۱۸۳۵ برای تحصیل حقوق به دانشگاه بن رفت و زندگی مرفه پدر زمینه ای برای تحصیل او فراهم ساخت و این دوران مارکس مانند دوستانش مرتب مشروب می خورد و بدهکاری به بار می آورد و به دعوا و زد و خورد می پرداخت و حتی به جرم عربده کشی شبی را در زندان گذرانید . مارکس در ایام تعطیلی تابستان ۱۹۳۶ عاشق ینی وستفالن شد که ۴ سال بزرگتر از مارکس ولی از نظر زیبایی شهره شهر بود که به علت مخالفت خانواده وی با این وصلت ازدواج آنها تا ۱۹ ژوئن ۱۹۴۳  به درازا کشید۲ .  در سال ۱۸۳۶ مارکس به قصد ادامه تحصیل حقوق به دانشگاه برلین رفت ولی به مکالمه حقوق پرداخت و سپس به فلسفه ناب روی آورد . ۳

۱ـ الکس کالینوکس اندیشه انقلابی مارکس ، بابائی پرویز،نشر قطره صفحه ۲۱

۲ـ کارل مارکس اندیشه های انقلابی مارکس ،لکس کالیکوس ،ترجمه پرویز بابائی نشر قطره صفحه ۲۱ اقتباس از کارلمارکس و زندگی و دیدگاه های او .مرتضی محیط

۳ـ الکس کالینوس اندیشه انقلابی مارکس پرویز بابائی ،ترجمه پرویز بابائی نشر قطره صفحه ۲۱ اقتباس از کارل مارکس و زندگی و دیدگاه های او .مرتضی محیط

مارکس و دوستی با هگل :

مارکس در آغاز لحن عجیب و غریب او توی ذوقش زد که با مراودت بیشتر شیفته او گشت این شیفتگی چیزی پیش از فراندی عقلانی بود . فلسفه آلمان در دهه هالی ۱۸۳۰ تا ۱۸۴۰ قلمرویی بسیار بود در آن زمان آلمان از نظر سیاسی تقسیم شده بود و از نظر اقتصادی کشوری عقب مانده بود ولی از نظر فکری رو به رشد بود .

نخستین دهه های سده نوزدهم عصر زرین فلسفه آلمان بود تضادهای جامعه آلمان در تفکر هگل انعکاس می یافت هگل ابتدا شیفته فرانسه و ناپلئون و سپس بدبین شد و به این باور رسد که دولت استبدادی پروس تجسم خرد است .

مارکس با پیوستن به هگلی های جوا با برونوبائر یکی از هگلی های جوان دوست بود پیوند مارکس با خانواده اش بعد از مرگ پدر قطع و با مادرش که سواد نداشت قطع ارتباط کرد .

او دکترای خود را با رساله ای به نام تفاوت میان فلسفه و طبیعت دموکریت و اپیکو دریافت کرد و درگیری دولت پروس با هگلی های جوان به امید مارکس برای استاد دانشگاه پایان داد .

در سال ۱۸۴۱ به تری یر بازگشت و روزنامه نگاری سیاسی شد . در اکتبر ۱۸۳۲ سردبیر روزنامه رانیش تسایتونگ را به عهده گرفت و تصمیم به تأسیس نشریه ای به نام سالنامه آلمانی در پاریس نخستین تجربه او از یک جنبش سازمان یافته  کارگری بود .

او در آگوست سال ۱۸۴۲ به فوئر باخ نوشت :

شما باید در یکی از این گروههای کارگران فرانسوی حضور یابید تا طراوت ناب و نجابتی را که در این انسانهای رنج کشیده می جوشد احساس کنید که در میان این بربرهای جامعه متمدن . که تاریخ عنصر کارورز که رهایی بشریت را تدارک می دهند . ۱

این نگرش نوین به طبقه کارگر را در دو مقاله ای که در انتهای شماره سالنامه آلمانی ـ فرنسوی در مارس ۱۸۴۴ انتشار یافت که مقاله آخر آن درباره مسئله یهود و نقد فلسفه حق هگل بود .

120,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله آبراهام مزلو درباره نیازهای انسان چه می گوید
  • تحقیق انقلاب اسلامی
  • مقاله انقلاب مشروطه
  • مقاله انسان و حیوان
  • مقاله انسان کامل
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.