مقاله ویژگی ها و ابعاد رهبری خدمتگزار

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله ویژگی ها و ابعاد رهبری خدمتگزار

تعداد صفحات: ۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اکثر نظریه­ پردازان مدیریت و سازمان، قرن بیست و یکم را قرن رهبری برای سازمان می­دانند. رهبری به دلیل نقشی که در اثربخشی فردی و گروهی ایفا می­کند، عنوان بسیار مشهوری در رفتار سازمانی است. محققان رفتار سازمانی ثابت کرده­اند که رهبران می­توانند عامل تمایز در سازمان باشند (خالصی و همکاران،۱۳۹۱). یکی از مدل­های نوین، رهبری خدمتگزار است (اسماعیل تبار، ۱۳۹۰: ۶۳).

رهبری خدمتگزار مفهومی است که به صورت بالقوه می تواند سازمان­ها و جوامع را تغییر دهد؛ زیرا تغییرات و دگردیسی­های سازمانی و شخصی را تحریک می کند(خالصی و همکاران،۱۳۹۱). در واقع رهبری خدمتگزار عبارتست از درک و عمل رهبر به گونه­ای که منافع دیگران را بر تمایل و علاقه شخصی خویش ارجح می­داند (اسماعیل تبار، ۱۳۹۰:  ۶۳).

اسپیرز، گرین لیف را فردی می­داند که از بین تئوریسین­های جدید سازمانی، مفهوم رهبری خدمتگزار را پایه گذاری کرده است. بر اساس نظر گرین لیف، رهبر، نخست باید به دنبال رفع نیازهای دیگران باشد. گرین لیف و تعداد قابل توجهی از دیگر نویسندگان، رهبری خدمتگزار را یک نظریه­ی معتبر و مدرن در رهبری سازمانی می­دانند. پترسن به عنوان نتیجه­ای از بررسی های خود بیان می­کند سازمان­هایی که با رهبران خادم اداره می­شوند، به موفقیت­های سازمانی قابل توجهی دست خواهند یافت (فرهنگی و همکاران،۱۳۹۰).

رهبری خدمتگزار هم محصول و هم مقدمه اعتماد به رهبر و اعتماد سازمانی است. این مهم ممکن است ناشی از این حقیقت باشد که رهبری خدمتگزار، ادراک پیروان از قابلیت اعتماد رهبر را افزایش می­دهد که ارتباطی دوسویه با اعتماد به رهبر دارد(Farling et al, 2010) رهبران خدمتگزار به علت همدلی با پیروان و پذیرش کامل از جانب آنان، که از قابلیت اعتماد و اطمینان به آنها ناشی می­شود و به علت رهبری از طریق الگوسازی و خلق نمونه های اخلاقی در سازمان، مورد اعتماد قرار می­گیرند(احمدی و همکاران؛ ۱۳۹۲).

 

واژه های کلیدی: رهبری خدمتگزار، اهمیت رهبری خدمتگزار، ویژگی ها و ابعاد رهبری خدمتگزار، مدل رهبری خدمتگزار لاوب

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعاریف و مفاهیم رهبری خدمتگزار ۶
سیر تاریخی مطالعات رهبری خدمتگزار ۱۰
اهمیت رهبری خدمتگزار ۱۲
ویژگیها و ابعاد رهبری خدمتگزار ۱۳
مدل رهبری خدمتگزار لاوب ۲۲
کاربردهای رهبری خدمتگزار ۲۴
منابع ۲۷

منابع

خالصی، نادر و همکاران، ۱۳۹۱، رابطه رهبری خدمتگزار و درگیری شغلی کارکنان بیمارستان­های آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی، مدیریت سلامت، دوره۱۵ ، شماره ۴۷، ص­ص ۳۲-۲۳٫

باقرسلیمی، سعید و همکاران، ۱۳۸۹، نقش رهبری خدمتگزار در ارتقای اعتماد سازمانی مبتنی بر نظرات کارکنان سازمان امور مالیاتی استان گیلان، مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره ۵، ص­ص ۳۰-۲۳

دامغانیان، حسین، ۱۳۹۰، عوامل موثر بر رهبری خدمتگزار (مطالعه موردی کمیته امداد استان گیلان)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور رشت.

حسین­پور، داود و آهوپای، مریم، ۱۳۹۲، تاثیرسبک رهبری خدمت گزار و سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت، شماره ۷۰، دوره ۲۳، ص­ص ۱۴۹-۱۳۵٫

احمدی، پرویز و همکاران؛ ۱۳۹۲، بررسی رابطه میان رهبری خدمتگزار، اعتماد به رهبر و اعتماد سازمانی، فراسوی مدیریت، دوره ۲، شماره ۳، ص­ص ۱۷-۱

اسماعیل­تبار، فاطمه، ۱۳۹۰، رابطه رهبری خدمتگزار و کیفیت زندگی کاری در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور رشت.

قلی­پور، آرین و همکاران، ۱۳۸۸، بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمندسازی در سازمان­های دولتی، نشریه مدیریت دولتی، شماره ۲ ،ص­ص ۱۱۸-۱۰۳

موسی­خانی، مرتضی، ۱۳۸۹، شاخص­های رهبری نوین، قزوین: انتشارات مهرگان دانش.

نادی، محمدعلی؛ قهرمانی، نسرین، ۱۳۹۱، رابطه بین رهبری خدمتگزار با اعتماد به ناظر، اعتماد به سازمان و رفتار مدنی اجتماعی در بین پرستاران بیمارستانهای آموزشی دولتی شهر شیراز، فصلنامه بیمارستان، دوره ۱۰، شماره ۳، ص­ص ۱۰-۱

افخمی روحانی، حسن و همکاران، ۱۳۹۱، اثر رهبری همنوا بر تعهد سازمانی از طریق نقش واسط اعتماد و تشریک دانش، پژوهش نامه مدیریت تحول، دوره ۴، شماره ۷، ص­ص ۱۰۷-۹۱

مقدمه

گرین لیف رهبری خدمتگزار را چنین تعریف می­‌کند: رهبری خدمتگزار روی خدمت­‌رسانی به دیگران تأکید می‌‌کند و منافع شخصی را فدای منافع دیگران می‌کند تا افراد از درایت و اختیار و سلامت بیشتری برخوردار شوند و خودشان تبدیل به رهبرانی خدمتگزار گردند.

رهبری خدمتگزار، دارای استنباط­ها و ویژگی­هایی است که غالب نظریه پردازان بر آن­ها اتفاق نظر دارند. مفهوم رهبری خدمتگزار با این ویژگی­ها در اذهان شکل می گیرد: شنود موثر، همدلی، بهبود بخشی، آگاهی، اقناع، مفهوم سازی، دور اندیشی و آینده نگری، نظارت، تعهد به رشد و پیشرفت دیگران، شکل­دهی. نویسندگان دیگری بر اساس نوشته های گرین لیف ویژگی­های دیگری را برای رهبری خدمتگزار تعریف کرده­اند. این ویژگی­ها عبارتند از: چشم انداز، راستگویی، درستکاری، اعتماد، خدمت، الگوسازی، پیشگام بودن، قدردانی از دیگران، توانمند سازی دیگران.. این صفت­های لازم، مشخصات و ویژگی­های عملیاتی هستند که متعلق به رهبر بوده و از رفتار رهبر در محیط کار قابل مشاهده است. این ویژگی­ها مشخصه­های اثربخشی یک رهبر خدمتگزار است که دیگران را مورد تاثیر قرار می­دهد. علاوه بر ویژگی های لازم رهبران خدمتگزار، در ادبیات رهبری خدمتگزار خصوصیات دیگری برای رهبر خدمتگزار به عنوان ویژگی­های مکمل ذکر شده است. این ویژگی­ها شامل:ارتباطات، اعتبار، شایستگی، نظارت، مشخص بودن، تاثیرگذاری، شنود موثر، اقناع، تشویق دیگران، تعلیم، تفویض اختیار است. ویژگی­های مکمل در ذات خود ویژگی­های ثانویه نیستند بلکه کامل کننده و گاهی موارد پیش نیاز برای اثربخشی رهبری خدمتگزار هستند. از این رو رهبری خدمتگزار یک عامل موثر در اعتمادسازی در نظر گرفته می­شود (تونکه­نژاد، ۱۳۹۰).

 تعاریف و مفاهیم رهبری خدمتگزار

واژه رهبری بنا بر تحقیقات به ۱۳۰۰ سال قبل از میلاد بر می­گردد و سابقه ­ای دیرینه دارد (موسی خانی،۱۳۸۹: ۱۲). دانشمندان و صاحب­نظران علم رفتار سازمانی، تعاریف بسیار مختلف و متعددی از موضوع رهبری ارایه داده­اند که همین عدم توفیق در ارایه یک تعریف واحد از رهبری، نشان دهنده این واقعیت است که موضوع رهبری در برگیرنده تعاملات پیچیده­ای می­باشد و معمولاً نوع تعریف از رهبری متاثر از نوع دیدگاه محققان است که در ادامه به چند نمونه از مهم ترین تعاریف ارایه شده در خصوص رهبری اشاره می­کنیم:

رهبری عبارت است از توانایی اعمال نفوذ یا اثر گذاردن بر یک گروه، در جهت تامین هدف­ها، که این اثر می تواند منبع یا منشا رسمی و سازمانی داشته باشد و یا به صورت غیررسمی به وجود آید.

رهبری فرایند نفوذ اجتماعی است که در آن رهبر به دنبال مشارکت داوطلبانه زیردستان جهت دستیابی به اهداف سازمانی است (۲۰۱۱؛Bamford et al).

رهبری عبارت است از تاثیر میان فردی اعمال شده در یک یا چند موقعیت خاص از طریق فرایند ارتباطات در جهت تحقق هدف و یا اهداف شخصی یا سازمانی.

رهبری شامل هدایت، تشویق و تسهیل پیگیری اهداف با استفاده از آنهایی که انتخاب شده­اند و یا انتخاب آن­هایی که تایید شده­اند ، است (دامغانیان، ۱۳۹۰: ۱۶).

رهبری، کار تاثیرگذاری بر مردم است برای وادار کردن آن­ها به کوشش دلخواه به سوی هدف های گروهی.

رهبری کنش متقابل میان اشخاص است که در آن یک فرد نوعی اطلاعات را به طریقی عرضه می کند که دیگری می پندارد اگر به نحو پیشنهاد شده یا مورد نظر رفتار کند، منافع وی بهبود خواهد یافت (Fernandez et al,2013).

نخستین دیدگاه­ها درباره رهبری را می‌توان در یک متن چینی با عنوان «برنامه بزرگ» که احتمالا در سال ۱۱۲۰ قبل از میلاد نوشته شده است، یافت. این متن، رهبری خوب را مستلزم داشتن قواعد روشنی می‌داند که مبتنی بر محیط و با توجه به شرایط، با مهربانی یا با قدرت اعمال می‌شود، همچنین اعلام می کند که رهبران باید نمونه در عمل باشند. در پی این تلاش­ها، دیدگاه­های جدیدی در رهبری شکل گرفتند که از جدیدترین این دیدگاه­ها به رهبری می توان دیدگاه رهبری خدمتگزار و دیدگاه رهبری تحول گرا را نام برد.

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله قدرت ابزار رهبری
  • مقاله مدیریت و رهبری در ورزش
  • مقاله مدل ویژگی های رهبری خدمتگزار
  • مقاله رهبری خدمتگزار و اعتماد سازمانی
  • مقاله تئوری رهبری خدمتگزار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.