مقاله نظریه های روانشناسی رشد اخلاقی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریه های روانشناسی رشد اخلاقی

تعداد صفحات:۴۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

از منظر روانشناختی، چگونگی و چرایی اعتقاد و پایبندی فرد به یک نظام اخلاقی توصیف و تبیین می­شود. در این مقام، نظام اخلاقی دارای سطوح نظری(شناختیـ نگرشی) و عملی (مهارتی) است. در این سطح دلایل ـ انگیزه­ها و مهارت های فرد عناصر تشکیل دهندۀ نظام اخلاقی هستند که دلایل و انگیزه­ها به مثابه ساختار آن عمل می­کنند. روان شناس تلاش می­کند سازوکارهای مؤثر بر دلایل ـ انگیزه­ها و مهارت های اخلاقی و دیالکتیک آنها را درون فرد تحلیل کند.

نظریه ­های روانشناسی اخلاق را بر اساس مبین­های اصلی آنها در تبیین اخلاق؛ یعنی عوامل زیستی، عوامل ذهنی و عوامل اجتماعی در قالب سه دستۀ در این مقاله بررسی می کنیم.

 

واژه های کلیدی: نظریه ­های روانشناسی اخلاق، عوامل طبیعی ـ زیستی، عوامل ذهنی و عوامل اجتماعی(جامعه)

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
نظریه های روانشناسی ۶
۱- عوامل زیستی(طبیعت و ارگانیسم) ۶
۱-۱- ارتباط با طبیعت و رشد اخلاقی ۶
۱-۲- خاستگاههای زیستی رفتارهای اخلاقی ۱۰
۱-۳- ارتباط متقابل زیستی ۱۴
۲- عوامل ذهنی ۱۶
۲- ۱- رویکرد شناختی ۱۶
۲- ۲- نظریۀ قلمرویی ۲۲
۳- عوامل اجتماعی ۲۷
۳-۱- نظریه درونی سازی و رشد عاطفی وجدان ۲۷
۳-۲- نظریه درونی سازی و رشد شناختی وجدان ۳۷
نتیجه گیری ۴۱
فهرست منابع ۴۳

منابع

روبیژک، پل(۱۳۸۱)ارزش‌های اخلاقی در عصر علم، ترجمه نفیسه و محبوبه ساطع، تهران:انتشارات حکمت.

باقری، خسرو(۱۳۸۰) نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه.

باقری، خسرو(۱۳۷۵)

داوری اردکانی، رضا(۱۳۸۹) فارابی فیلسوف فرهنگ،تهران: انتشارات سخن.

داوری اردکانی، رضا(۱۳۹۰) علم،اخلاق و سیاست، خبرنامه فرهنگستان علوم، سال یادزدهم، شماره ۴۰٫

کدیور، پروین(۱۳۷۸) روانشناسی اخلاق، تهران: آگاه

کرایب، یان(۱۳۸۱)نظریه اجتماعی مدرن، ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر آگه.

کرایب، یان(۱۳۸۲)نظریه اجتماعی کلاسیک، ترجمه شهناز مسمی پرست، تهران: نشر آگه.

نیوهاوس، مارتین جیکوب(۱۳۸۳) فریدریش نیچه، ترجمه خشایاردیهیمی، تهران: نشر نی.

کیلن، ملانی و استمانا،جودیت(۱۳۸۹)رشد اخلاقی، ترجمه محمدرضا جهانگیر زاده، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.

باومن، زیگمونت(۱۳۸۴) عشق سیال، ترجمه عرفان ثابتی، تهران: ققنوس.

کامنکا،یوجین(۱۳۸۷)مارکسیسم و اخلاق،ترجمه مجید مددی،تهران: انتشارات آگاه.

بوتول، گاستون(۱۳۷۰)تاریخ جامعه شناسی، ترجمه مژگان کیوان خسرو، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.

فرهادپور، مراد(۱۳۸۶) امتناع اخلاق کانت، روزنامه اعتماد، ویزه نامه تحلیل خبر، پنجشنبه، ۶اردیبهشت.

فیض کاشانی،ملامحسن(۱۳۶۲)اخلاق حسنه.تهران:انتشارات پیام آزادی

آرنت، هانا(۱۳۶۹)اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی، ترجمه عباس باقری.تهران: نشرنی.

آناستازی.ا(۱۳۶۱)روان آزمایی، ترجمه محمدتقی براهنی، تهران:انتشارات دانشگاه تهران

برشت، برتولت(۱۳۷۷)اندیشه های متی، ترجمه بهرام حبیبی،تهران: نشر آگه.

 مقدمه    

از چهار عرصۀ عمدۀ مطالعات اخلاقی؛ یعنی فرااخلاق، اخلاق هنجاری، اخلاق کاریردی و اخلاق توصیفی، علوم تجربی از جمله روانشناسی، جامعه شناسی و تاریخ، مطالعۀ توصیفی اخلاق را به عهده دارند. در اخلاق توصیفی عمدتاً این پرسش­ها پیگیری می­شود که افراد، گروه­ها و جوامع انسانی به کدام ارزش‌ها و نظام‌های اخلاقی پایبند هستند؟ چرا و چگونه به این نوع نظام اخلاقی پایبند می­شوند؟ به عبارت دیگر، حضور و غیاب نظام‌های اخلاقی گوناگون در میان انسان‌ها، اقشار و جوامع، و چرایی و چگونگی این توزیع به عهدۀ این دسته از علوم است.

در یک نگاه کلی می­توان گفت نظام اخلاقی به عنوان یک معلول و تبیین­خواه در نظریه ­های روانشناسی اخلاق، محصول تعامل عوامل طبیعی ـ زیستی، عوامل ذهنی و عوامل اجتماعی(جامعه) قلمداد شده­ است. اصولاً رویکردهای نظری مختلف بر اساس تأکیدی که بر یکی از این سه عامل به عنوان مبیّن و علت اصلی دارند از یکدیگر فاصله می­گیرند. بنا به اصل سنخیت علت و معلول تأکید رویکردهای مختلف بر هر کدام از این عوامل به تعریف و تفسیر خاصی از نظام اخلاقی به عنوان متبین نیز منجر می­شود. تقریباً در هر نظریۀ روان­شناسی اخلاق، رگه­هایی از این سه عامل وجود دارد ولی مبیّن اصلی هر دیدگاه یکی از این عوامل است و دو عامل دیگر به گونه­ای در پرتو آن تحلیل و تفسیر می­شوند.

 نظریه­ های روانشناسی

نظریه­ های روانشناسی اخلاق را بر اساس مبین­های اصلی آنها در تبیین اخلاق؛ یعنی عوامل زیستی، عوامل ذهنی و عوامل اجتماعی در قالب سه دستۀ زیر مرور می­کنیم.

۱- عوامل زیستی(طبیعت و ارگانیسم)

۱-۱-  ارتباط با طبیعت و رشد اخلاقی

ارگانیسم یا بدن انسان بخشی از طبیعت است ولی چنان فاصله­ای بین طبیعت و انسان ایجاد شده است که گویا آدمی این مام و زادبوم خود را فراموش کرده است. برای انسان امروزی، تقابل انسان با طبیعت واقعی­تر از رابطۀ ارگانیک انسان و طبیعت است. به همین دلیل، ایجاد رابطۀ ارگانیک با طبیعت یکی از دغدغه­های مهم بشر شده است.

طبیعت یکی از عرصه­ های مهم اخلاق­ ورزی انسان‌هاست و تجربه ­های ناشی از مواجهۀ با این عرصه، بر اخلاق­ورزی انسان‌ها در عرصه­های ارتباطی دیگر، اثر می­گذارد. چگونگی ارتباط انسان با طبیعت و تأثیر آن بر ویژگی­های اخلاقی انسان‌ها، بهانۀ پژوهش­های نظری و تجربی فراوانی در بستر مطالعات رشد اخلاقی بوده است.

اگرچه نظریه­ هایی که در تبیین اخلاق، بر متغیرهای طبیعی و زیستی متمرکز می­شوند عمدتاً برداشتی تنک­مایه از اخلاق و اخلاقیات دارند ولی تأثیر ارتباط با طبیعت بر رشد اخلاقی هم از منظر استدلال اخلاقی و هم از منظر احساسات و هیجانات اخلاقی از قبیل همدلی[۱]، همدردی[۲]، نوع دوستی[۳]، پرخاشگری و… مورد توجه محققان قرار گرفته است و از این طریق روشنگری­هایی به دست آمده است.

تحقیقات این حوزه بر روابط افراد انسانی با مناظر طبیعی، حیوانات خانگی، زیست­بوم­ها و حیات وحش و … متمرکز می­شوند.

 

[۱]-Empathy

[۲] -Sympathy

[۳] -Altruism

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اخلاق در رسانه
  • مقاله نظریه های فلسفی وگونه شناسی نظام‌های اخلاقی
  • مقاله نظریه های جامعه شناسی اخلاقی
  • مقاله اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه
  • مقاله اخلاق حرفه ای مشاوران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.