مقاله نظریه تحلیل رفتار متقابل اریک برن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریه تحلیل رفتار متقابل اریک برن

تعداد صفحات:۴۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نظریه تحلیل رفتار متقابل توسط اریک برن(۱۹۶۱)- روان پزشک و روانکار تربیت شده در مکتب فروید- بنیان گذاری شده و از نظر تاریخی، توسعه و ادامه روانکاری است که مفاهیم آن به ویژه برای درمان گروهی طرح‎ریزی شده است(نوابی نژاد، ۱۳۸۳).

این نظریه برای بکارگیری در گروه درمانی، رویکردی عالی و مناسب است. برن معتقد است که درمان گروهی اطلاعات بیشتر و سریع تری را درباره برنامه‎های شخصی زندگی فرد در مقایسه با درمان های فردی ارائه می دهد. گروه درمانی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل در یک زمینه گروهی که در آن اعضاء می‎توانند طرح و دستورالعمل زندگی خود را که از خاطرات اولیه‎شان نشأت می‎گیرد در تعامل با یکدیگر تجزیه کنند، بهترین انتخاب درمانی برای این افراد است. راه های زیادی برای خودشناسی از طریق تحلیل تعامل درون گروهی وجود دارد؛ چنانچه در کارکرد گروه های گشتالتی -اکنون و اینجا- مشاهده می‎شود. گروه‎های تحلیل رفتار متقابل مسائل گذشته را به زمان حال می‎آورد، و اعضای گروه با معرفی اعضای خانواده خود در گذشته و حال، این فرآیند را تسهیل می‎کنند. در نتیجه تعامل های درون گروهی، اعضا فرصت های بسیاری خواهند داشت تا تصمیمات گذشته خود را مرور کنند و به چالش بکشند و تصمیمات جدید را به تجربه بگذراند. در درمان گروهی رویکرد تحلیل رفتار متقابل، یکی از استدلالات قوی آن است که گروه تجزیه زنده ای را فراهم می‎آورد که اعضا آن را با خود به خانواده، دوستان و جامعه‎ای که درآن زندگی می‎کنند، انتقال می دهند(نوابی نژاد، ۱۳۸۳).

 

واژه های کلیدی: تحلیل رفتار متقابل،نظریه اریک برن، گروه درمانی به شیوه تحلیل رفتار متقابل

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تحلیل رفتار متقابل ۷
تاریخچه تحلیل رفتار متقابل ۷
تعریف تحلیل رفتار متقابل ۸
فلسفه تحلیل رفتار متقابل ۸
نظریه شخصیت برن ۸
تحلیل کنشی حالات نفسانی ۱۰
۱-“کودک مطیع و سازگار” و “کودک طبیعی” ۱۱
الف-“کودک مطیع و سازگار” با بخشهای مثبت و منفی ۱۱
ب-“کودک طبیعی” با بخشهای مثبت و منفی ۱۲
۲-“والد مهربان و تغذیه کننده” و “والد کنترل کننده و مستبد یا سرزنشگر” ۱۲
الف-“والد کنترل کننده و مستبد” با بخشهای مثبت و منفی ۱۲
ب-“والد مهربان و تغذیه کننده” با بخش های مثبت و منفی ۱۳
تشخیص حالات نفسانی ۱۳
۱-تشخیص رفتاری ۱۳
الف-سرنخ های “والد”: ۱۴
ب-سرنخ های “بالغ”: ۱۵
ج-سرنخ های”کودک”: ۱۶
۲-تشخیص رفتارهای اجتماعی ۱۸
۳-تشخیص برمبنای شرح حال ۱۸
۴-تشخیص پدیدار شناختی ۱۸
روابط متقابل ۱۸
۱-رابطه متقابل مکمل ۱۹
اولین قانون ایجاد رابطه ۲۱
۲-رابطه متقابل متقاطع ۲۲
دومین قانون ایجاد رابطه ۲۳
نوازش ها ۲۳
انواع نوازش ۲۳
الف-نوازش کلامی در مقابل غیرکلامی ۲۳
ب-نوازش گرم ونرم (مثبت) در مقابل نوازش سرد و نیشدار(منفی) ۲۴
ج-نوازش شرطی در مقابل غیرشرطی ۲۴
راه‎های به دست آوردن نوازش ۲۵
نوازش و تقویت رفتار ۲۵
اقتصاد نوازش ۲۶
نوازش خواستن ۲۷
خنثی کنندگان یا پس رانهای “والد” ۳۰
وضعیت های زندگی ۳۵
گروه درمانی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل ۳۹
منابع ۴۲

 منابع

-برن، اریک (۱۹۶۱). تحلیل رفتار متقابل. ترجمه اسماعیل فصیح (۱۳۷۳). تهران: نشر فاخته.

– برن، اریک(۱۹۶۱). بازی‏ها، ترجمه اسماعیل فصیح (۱۳۸۴). تهران: نشر آسیم.

– عامری، فریده. نوربالا، احمد و همکاران(۱۳۸۴). بررسی تأثیر مداخلات خانواده درمانی راهبردی در اختلاف های زناشویی. مجله روان شناسی، سال هفتم، شماره ۴، صفحه ۲۱۸-۲۳۲٫

– پورافکاری، نصرت الله(۱۳۸۰). فرهنگ جامع روانشناسی- روانپزشکی. تهران: فرهنگ معاصر.

– جونز، ون و استوارت، یان(۱۹۴۰). روش های نوین در روان شناسی تحلیل رفتار متقابل. ترجمه بهمن دادگستر(۱۳۷۶). تهران: نشر دایره.

-فرید، الوین و مارگارت. من خوبم ـ تو خوبی. ترجمه پروین عظیمی(۱۳۸۲). تهران: نشر دنیای نو.

– هریس، امی و هریس، تامس آ (۱۹۸۵). ماندن در وضعیت آخر. ترجمه اسماعیل فصیح(۱۳۷۶). تهران: نشر فاخته.

– هریس، تامس آ (۱۹۷۳). وضعیت آخر. ترجمه اسماعیل فصیح(۱۳۸۴). تهران: انتشارات زریاب.

– تیرگری، عبدالحکیم(۱۳۸۳). رابطه ساختاری هوش هیجانی با سازگاری زناشویی و تدوین و کاربرد برنامه مداخله تقویت هوش هیجانی جهت کاهش ناسازگاری زناشویی. پایان نامه دکتری تخصصی روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران، انستیتو روان پزشکی تهران و مرکز تحقیقات بهداشت روان.

– شفیع‏ آبادی، عبدالله (۱۳۷۷). نظریه‏های مشاوره و روان درمانی، تهران: انتشارات رشد.

– شفیع ‏آبادی، عبدالله (۱۳۸۱). پویایی گروه و مشاوره گروهی. تهران: انتشارات سمت.

– ترکان، هاجر(۱۳۸۵). بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه تحلیل رفتار متقابل بر رضایت زناشویی زوج های شهر اصفهان. فصلنامه خانواده پژوهشی. سال دوم، شماره۸۰، صفحه ۳۸۳-۴۰۳٫

مقدمه

رویکرد درمانی تحلیل رفتار متقابل توسط اریک برن [۱] پایه‎گذاری شده و از نظر عملی بهترین شیوه گروه درمانی دانسته شده است(برن، ۱۹۶۱، ترجمه فصیح، ۱۳۷۳). این روش در درمان مسائل خانوادگی و ارتباطی، مسائل والدین با نوجوانان، مشاجرات گروهی، منحرفان رفتاری و مبتلایان به الکل و مواد مخدر و بزهکاران نتایج سودمندی به همراه آورده است(برن، ۱۹۶۱؛ شفیع آبادی و ناصری، ۱۳۷۵؛ به نقل از فرهنگی، ۱۳۸۳).

نظریه اریک برن که به تحلیل رفتار متقابل شهرت یافته، نظریه ای است در مورد شخصیت و روش منظمی است برای درمان درمانی به منظور رشد و تغییرات شخصی (جونز و استوارت، ترجمه دادگستر، ۱۳۸۴).

گروه درمانی به شیوه تحلیل رفتار متقابل، گروه درمانی تعاملی که به وسیله اریک برن ابداع شده، روی رفتارهای متقابل “اینک- و – اینجا” اعضاء گروه تأکید می‎کند(پورافکاری، ۱۳۷۶). گروه درمانی روش درمانی است که در آن مددجویان با یک طرح زمان بندی شده، با درمانگر ملاقات دارند و تمرکز آن روی خودآگاهی، درک از خود، پیشرفت و بهبود روابط بین فردی و ایجاد تغییرات رفتاری یا روی همه موارد می‎باشد(بک[۲] و همکاران، به نقل از عامری، ۱۳۸۴). و یک تئوری روانشناسی است که از بدو ابداع آن توسط دکتر اریک برن در اواخر دهه پنجاه میلادی تا کنون به علت تاثیر سریع آن در حل مشکلات عاطفی و رفتاری، کابردهای متعدد آن در آموزش، مشاوره، توسعه سازمانی، خلاقیت و… محبوبیت فراوان یافته است (فریدوالوین[۳]، ترجمه عظیمی، ۱۳۸۴).

تحلیل رفتار متقابل

نظریه اریک برن یک نظریه تحلیل ساختی- محاوره ای است که برچگونگی روابط متقابل تأکید فراوان دارد. شیوه درمان مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل روشی عقلانی است که فرد را در تجزیه و تحلیل و درک رفتار خویش و همچنین در کسب آگاهی و قبول مسئولیت، با توجه به آنچه که در زمان حال اتفاق می افتد، یاری می دهد(عامری، ۱۳۸۴).

تاریخچه تحلیل رفتار متقابل

مبتکر اولیه نظریه روان شناسی مبتنی بر تحلیل ارتباط متقابل، فردی است به نام گرینکر، اریک برن که نامش بیشتر با این نظریه متداعی و همراه است، در واقع تعقیب کننده و توسعه دهنده افکار گرینکر است. او کسی است که به دلیل استفاده های عملی و درمانی از این نظریه شهرت یافته است. این نظریه فکر جدیدی نیست، بلکه در گذشته های بسیار دور ریشه دارد. انسان همواره می خواسته است که به چگونگی روابطش با خود و  دیگران پی ببرد و پویاییهای آن را شناسایی کند. اعتقاد به دو بعد خوب و بد در انسان و کشمکش بین آنها پیدایش انسان رایج بوده است و در سرتاسر تاریخ و فلسفه ادیان از آن یاد شده است. از این رو، دیدگاه اجزا نگرانه برن را شاید بتوان تداوم و توسعه اعتقادات اولیه دانست (شفیع آبادی و ناصری، ۱۳۸۰). تحلیل رفتار متقابل بیمار را با این واقعیت مواجه می سازد که صرف نظر از هر آنچه در گذشته اتفاق افتاده او خودش مسئول آنچه در آینده اتفاق می افتد خواهد بود و همچنین همواره آزادی حق انتخاب دارد(هریس، ۱۹۷۳، ترجمه عظیمی، ۱۳۷۶). عده کثیر و فزاینده ای از متخصصان نیز که امروز در امور مشاوره مربوط به مسائل زناشویی و … کار می کنند از تحلیل رفتار متقابل استفاده می کنند. مهمترین جنبه موفقیت آمیز تحلیل رفتار متقابل این است که به بیماران وسیله ای می دهد که خودشان بتوانند از آن در همه جا استفاده کنند(تیرگری، ۱۳۸۳).

 

[۱]– Berne, E

  [۲]- Beck, A. T

[۳] – Freed & valvyn

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله روابط متقابل روستای سرکران و شهر پاوه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.