مقاله مکانیابی دفن زباله شهری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مکانیابی دفن زباله شهری

تعداد صفحات: ۴۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

توجه به محیط زیست و اقلیم منطقه و حفظ و سلامتی انسان و کلیه موجودات کره زمین یکی از اصول اساسی در بقای زندگی و استفاده از مواهب الهی است که به وفور در اختیار ما قرار می­دهد. کنترل آلودگی محیط از جمله مواد زاید جامد، بخش مهمی از این وظیفه را تشکیل می­دهد که با توجه به اصول و موازین بهداشتی اقتصادی جایگاه ویژه­ای را در علوم و فنون جدید به خود اختصاص داده است. در غیر اینصورت باعث شیوع بیماریهای خطرناک از قبیل بیماریهای روده­ای و انواع مسمومیتها و غیره می­شود و ماحصل تداخل صدها نوع مواد سمی و عفونتزا با زباله­ های شهری و انتشار آنها در آب و خاک و هوای زندگی روزمره ماست که اهمیت مسئله  شناخت و طبقه­بندی مواد و سیستم­های جمع­ آوری و روشهای دفن زباله­ ها و مواد زاید زباله در محیط پیرامونی و مبادرت به ارایه راهکارهای اساسی در جهت بهبود شرایط که بازتاب آن تاثیر اساسی در حفظ بهداشت و سلامت محیط زیست جامعه و اقلیمی منطقه خواهد داشت. یکی از اولویت اصلی جهت بهبود و ساماندهی اوضاع شهری از آلودگی محیط زیست و اقلیم منطقه محل دفن و زباله­ های دفن شده بطور اصولی و بهداشتی و طرح مکانیابی و ارایه الگوهای مناسب زباله شهری باید مورد توجه قرارگیرد.

مکانیابی و یافتن محل مناسب برای دفن زباله یکی از مهم ترین بخش های سیستم مدیریت مواد زاید جامد شهری است و از طرف دیگر علم ژئومورفولوژی با توجه به ماهیت خود که به منشاء و تحول اشکال زمین، فرآیندهای تشکیل آنها یا ترکیب مواد سازنده آن مربوط می شود ( محمودی،۱۳۸۱: ۵) در امر مکانیابی زیست محیطی نقش بسزایی دارد .چرا که عدم توجه به مطالعات ژئومورفولوژیکی در فرآیند برنامه ریزی شهر بخصوص در امر مکان یابی مشکلاتی مانند سیل گیری، یخبندان، نفوذ شیرابه در آب های زیر زمینی و آلودگی آب های سطحی، قرارگیری بر اراضی ناپایدار و بروز مشکلات ریزش، خزش و غیره را به دنبال دارد. هدف نهایی این معیارها یافتن مناسب ترین محلی است که کمترین اثرات سوء زیست محیطی را بر محیط اطراف منطقه دفن داشته باشد (۱صغری مقدم،۱۳۷۸: ۱۸). معیارها و عوامل متعددی در انتخاب محل مناسب دفن بهداشتی مواد زاید جامد شهری دخالت دارند که هر کدام به نوبه خود اهمیت خاصی برخوردارند و محدودیت هایی را در انتخاب محل ایجاد خواهند کرد (عبدلی،۱۳۷۹: ۱۸).

 

واژه های کلیدی: مواد زاید جامد شهری، مکانیابی دفن زباله، مقررات مکان‌یابی محل دفن زباله‌های شهری از نظر مسائل زیست محیطی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
شهر ۸
مواد زاید جامد شهری ۸
منابع تولید مواد زاید جامد شهری ۱۰
۱٫ منابع تولید و انواع مواد زاید جامد موجود در آن ۱۰
۲٫ عوامل موثر در میزان تولید زباله ۱۲
۳٫ خطرات بهداشتی مواد زاید جامد شهری ۱۳
۴٫ عوارض تولید و دفع زباله ۱۳
۵٫ ترکیبات مواد زاید جامد شهری ۱۴
۶٫ روش های دفع مواد زاید جامد شهری ۱۴
سیر تحولات مواد زاید جامد شهری در جهان ۱۵
سیر تحولات مواد زاید جامد شهری در ایران ۱۷
ساماندهی ۲۰
سیستم ساماندهی زباله در ایران ۲۰
مکانیابی دفن زباله ۲۳
هدف از مکانیابی دفن زباله ۲۴
اهمیت دفع بهداشتی مواد زاید شهری ۲۴
مناطق مناسب برای دفن زباله ۲۵
مقررات مکان‌یابی محل دفن زباله‌های شهری از نظر مسائل زیست محیطی ۲۶
۱٫درآمد ۲۶
۲٫دسته بندی عوامل مؤثر در مکان‌یابی محل دفن ۲۷
۳٫فاصله محل جمع‌آوری تا مرکز دفن و دسترسی به جاده‌ها: ۳۸
نگاهی به وضعیت کنونی مکان‌های دفن در ایران ۴۱
منابع ۴۲

منابع:

سعیدنیا،احمد. ۱۳۸۲، فضای سبز شهری(جلد هفتم)، انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، تهران.

سعیدنیا،احمد. ۱۳۸۳، فضای سبز شهری(جلد نهم)، انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، تهران.

حیدرزاده،نیما. ۱۳۷۹، مکانیابی محل دفن زباله(مواد زاید جامد) با استفاده از GIS، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

عمرانی،قاسمعلی. ۱۳۷۴،طرح جامع بازیافت و دفع مواد زاید جامد شهری کشور (مدیریت دفع و بازیافت مواد زاید جامد شهری در ایران، جلد دوم، انتشارات سازمان شهرداری ها و دهداریهای کشور،تهران.

عبدلی،محمدعلی. ۱۳۷۹، مدیریت دفع و بازیافت مواد زائد جامد شهری درایران، سازمان شهرداریهای کشور،تهران.

اصغری مقدم، محمدرضا. ۱۳۷۹، جغرافیای طبیعی شهر « ژئومورفولوژی »، انتشارات مسطی، تهران.

اصغری مقدم، محمدرضا.۱۳۸۳، زمین شناسی برای جغرافیا، انتشارات سرا، تهران.

شمسایی فرد، خدامرد. ۱۳۸۲، دفن بهداشتی مواد زائد شهری با استفاده از GIS، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.

مشکینی، ابوالفضل و دیگران.۱۳۸۷، شهر و هویت شهری، دومین کنفرانس بین المللی شهر برتر طرح برتر، همدان.

آسایش، حسین و استعلاجی، علیرضا. ۱۳۸۱، اصول و روشهای برنامه ریزی ناحیه ای( مدلها،روشها و فنون)،انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی،تهران.

مقدمه

توجه به محیط زیست و آلودگی و حفظ سلامتی انسان و کلیه موجودات کره زمین و طبیعت سالم و پاک یکی از اصول اساسی در بقای زندگی و استفاده از مواهب خدادادی است که به وفور در اختیار ما قرار دارد. کنترل آلودگی محیط از جمله مواد زاید جامد، بخش مهمی از این وظیفه را تشکیل می­دهد که با توجه به اصول و موازین بهداشتی اقتصادی جایگاه ویژه­ای را در علوم و فنون جدید به خود اختصاص داده است. بدین لحاظ باید تا حد امکان به مواردی همچون اهمیت مسئله شناخت و طبقه­بندی مواد، سیستم­های جمع­ آوری و حمل و نقل و روشهای دفع و دفن مواد و عدم آلودگی محیط زیست شهری و اقلیمی منطقه مورد توجه قرار گیرد. همچنین بایستی مبادرت به ارائه راهکارهای اساسی در جهت بهبود شرایط و بهینه­ سازی تکنولوژی موجود در مدیریت مواد زاید جامد و زباله­های شهری جمع­ آوری شده توسط  شهرداری در حد کلان اقدام نمود که در صورت اعمال، بازتاب آن تأثیر اساسی در حفظ بهداشت و سلامت محیط زیست جامعه و اقلیم منطقه ما خواهد داشت.

توجه به امر بهداشت و سلامت جامعه و رعایت جنبه­ های پیشگیری قبل از درمان بدون توجه به سیستم­های جمع ­آوری و دفع مواد زاید که سبب آلودگی در شهر­ها و روستاههای کشور است، امکان­پذیر نیست. اشاعه بیماری کیست هیداتیک، بروز گهگاه و با انواع بیماریهای پوستی و سلسله بیماریهای سرطان­زا و سکته­های نابهنگام در جوامع کنونی که معمولاً به مواد فساد­پذیر و پس ماندهای شیمیایی محیط زیست و اقلیم منطقه نسبت داده می­شود. ماحصل تداخل صدها نوع مواد سمی و عفونتزا با زباله­های شهری و انتشار آنها در آب و خاک و هوای زندگی روزمره ماست.

یکی از عوامل مهم و نقش اساسی در خصوص آلودگی محیط زیست و اقلیم منطقه که باید توجه ویژه­ای به خطرات و زیانهای ناشی از عدم کنترل زباله­های شهری و صنعتی و غیره را شناسایی نموده و در سیستم جمع­آوری به حمل و نقل توجه خاصی گردیده و به روشهای دفع زباله از قبیل سوزاندن، کمپوست و دفن بهداشتی نیز اهمیت داده شده و در زمینه بازیافت نیز آگاهی کامل داشته باشد. تا بتوانیم از آلودگی محیط زیست و اقلیم منطقه را تا حد امکان کاهش داد. از اینرو قبل از شروع بحث، پرسش زیر را در پیش رو خواهیم داشت:

در مورد جلوگیری از آلودگی محیط زیست و اقلیم منطقه، مکانیابی محل دفن زباله و وضع موجود و ارائه راهکارهای مناسب و بهتر جهت جمع­آوری و جداسازی و بازیافت و یا دفن بهداشتی آن در شهر باید چه اقداماتی را انجام داد.

در سال­های اخیر افزایش روز افزون تولید مواد زاید جامد شهری موجب شده، حفاظت محیط زیست از آلودگی خاک ناشی از دفن بی­رویه زباله اهمیت فراوانی را به خود اختصاص دهد. انسان و بسیاری از موجودات به شیوه­های مختلف، تولید کننده زباله هستند و کنترل آنها نوعی تضمین سلامت و بقای محیط زیست به شمار می­رود. جمعیت شهرها زیادتر می­شود، ساختمانهای یک و دو طبقه به ساختمانهای چند طبقه در وسعت محدود تراکم پیدا می­کند. فضاهای سرانه در شهرهای بزرگ کمتر و کمتر شده و با تولید زباله بیشتر در وسعت کمتر رابطه پیدا می­کند. از طرف دیگر پیشرفتهای علمی و صنعتی و مصرف روز افزون مردم تولید سرانه زباله را نیز افزایش می­دهد و در چنین اوضاعی مسئله زباله در شهرها مشکل پیچیده­ای را ایجاد می­کند. تلنبار کردن و بطور غیر اصولی و غیربهداشتی جمع­آوری و حمل و نقل و دفع زباله در جاهای پرجمعیت با خودپالایی طبیعی سازگار نیست و آنرا شکست داده و محیط را آلوده ساخته و باعث شیوع بیماریهای خطرناک از قبیل بیماریهای روده­ای و انواع مسمومیت­ها می­شود. با توجه به شرح مختصری که گذشت اولویت و ارجحیت دادن به مسئله زباله به خودی خود نمایان و مشهود است.

  شهر

شهر فضایی پیچیده است که تمام اجزای آن به صورت سیستماتیک در ارتباط نزدیک با یکدیگر می باشند، به طوری که ایجاد اختلال در هر کدام از اجزای این مجموعه باعث ایجاد اشکال در کل سیستم می شود(نیرآبادی، ۱۳۹۱ : ۱).

شهر مجموعه ای است از پدیده های پیچیده که تمام اجزای آن به صورت سازمان یافته در ارتباط کامل با یکدیگر هستند، به طوری که ایجاد اختلال در هر کدام از اجزای این مجموعه، باعث ایجاد نارسایی در کل سیستم می شود، این بیانگر رابطه متقابل انسان و محیط است (مشکینی و همکاران، ۱۳۸۷).

  مواد زاید جامد شهری

عبارت است از پسماندهای غذایی-ضایعات ساختمانی-خاکستر و مواد باقی مانده جامد قابل اشتغال و غیره قابل اشتعال مثل پلاستیک- چرم و منسوجات و چوب، شیشه، کاغذ و مقوا و مواد جامد و نیمه جامد ناشی از عملیات تصفیه آب (لجن و غیره) (فرهادی، ۱۳۷۸: ۴۲).

۱-زباله شهری

در نشریات و کتب از تعاریف و طبقه بندی های مختلفی برای توضیح اجزاء مواد زاید جامد شهری استفاده شده است. تعاریف ارایه شده در زیر می تواند به عنوان یک راهنما برای شناسایی اجزاء مواد زاید شهری مورد استفاده قرار می گیرد(عبدلی، ۱۳۷۲ :۵۶).

الف)زایدات غذایی

به قسمت فساد پذیر زباله که معمولاً از زایدات گیاهی، تهیه و طبخ و یا انبار کردن مواد غذایی بدست می آید، اطلاق می شود. کمیت پسماند های غذایی در طول سال متغیر بوده و در ماه های تابستان، که مصرف میوه و سبزی بیشتر است، به حداکثر می رسد پسمانده های غذایی مهمترین قسمت زباله است، چرا که از یک سر به دلیل تخمیر و فساد سریع، بوهای نامطبوع تولید کرده و محل مناسبی برای رشد و تکثیر مگس و سایر حشرات و جوندگان است و از سوی دیگر به دلیل قابلیت تهیه کود از آن (کمپوست) حائز اهمیت است. قابل ذکر است که میزان پسمانده های فساد پذیر در زباله های شهری ایران بین ۳۵ تا ۷۶ درصد گزارش شده است (مدیریت خدمات شهری، ۱۳۸۵ : ۵۰)

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.