مقاله مهارت های کارآفرینی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مهارت های کارآفرینی

تعداد صفحات: ۵۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در دنیای در حال تحول امروز، کامیابی از آن جوامع و سازمان هایی است که بین منابع کمیاب و    قابلیت های مدیریتی و کارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معنی داری برقرار سازند. به عبارتی دیگر جامعه و سازمانی می تواند در مسیر توسعه، حرکت رو به جلو و با شتابی داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم،‌ منابع انسانی خود را به دانش و مهارت های کارآفرینی مولد تجهیز کند تا‌ آنها با استفاده از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع جامعه و سازمان را به سوی ایجاد ارزش و حصول رشد و توسعه،‌ مدیریت و هدایت کنند. بنابراین آموزش مهارت های کارآفرینی برای ارتقاء هر جامعه و سازمانی امری ضروری است (آقازاده و رضازاده،۱۳۸۳ : ۱۴). از آنجا که کارآفرینی اکتسابی است لذا مهارت های آن قابل یادگیری است. بسیاری از جنبه های کارآفرینی می تواند آموزش داده شود اما پذیرش ریسک و داشتن جرأت، لازمه ی موفقیت در آن می باشد. به هر حال آموزش کارآفرینی نقش مهمی را در ارتقاء کارآفرینی بازی می کند. آموزش کارآفرینی با تقویت نوآوری، خلاقیت،‌ انعطاف، ظرفیت پاسخگویی در شرایط مختلف، خود گردانی و خود مدیریتی، رفتارها و نتایجی را تولید می کند. عدم موفقیت در کارآفرینی خود بخشی از فرآیند یادگیری است که این امر اشاره به این دارد که کارآفرینی می تواند با آموزش و تربیت تحصیل گردد. هر فرد برای کارآفرین شدن باید مهارت هایی را کسب کند. به طور کلی مهارت های کارآفرینی را می توان در سه بخش مهارت های شخصی،‌ مهارت های مدیریتی و مهارت های فنی کارآفرینی دسته بندی نمود. (ابراهیمی و زارعی، ۱۳۸۷: ۲۳- ۲۲)

 

واژه های کلیدی:کارآفرینی، ویژگی های کارآفرینان، مهارت های کارآفرینی، متغیرهای مهارت های کارآفرینی، عوامل مؤثر بر کارآفرینی

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعاریف کارآفرین ۸
تعاریف کارآفرینی ۹
سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی ۱۰
ویژگی های کارآفرینان ۱۲
۱٫ ویژگیهای شخصیتی کارآفرین ها ۱۲
۲٫ ویژگی های رفتاری کارآفرین ها ۱۲
اهمیت و ضرورت آموزش کارآفرینی ۱۳
انواع وظایف واقعی کارآفرینی ۱۶
انواع کارآفرینی ۱۷
ارتباط خلاقیت و نوآوری با کارآفرینی ۱۹
کارآفرین چگونه کارآفرینی می کند؟ ۱۹
مهارت های کارآفرینی ۲۰
متغیرهای مهارت های کارآفرینی ۲۲
۱٫ متغیرهای مهارت های شخصی کارآفرینی ۲۲
۲٫ متغییرهای مهارت های مدیریتی کارآفرینی ۲۴
۳٫ متغیرهای مهارت های فنی کارآفرینی ۲۶
جایگاه کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان علوم مختلف ۲۸
۱٫ دیدگاه دانشمندان علوم اقتصادی ۲۸
۲٫ دیدگاه محققین علوم رفتاری نسبت به کارآفرینی ۳۱
۳٫ دیدگاه دانشمندان مدیریت نسبت به کارآفرینی ۳۲
عوامل مؤثر بر فرآیند کارآفرینی ۳۴
عوامل مؤثر بر اثربخشی دوره های آموزش کارآفرینی ۳۵
آموزش و ترویج کارآفرینی ۳۶
تحصیل کارآفرینی- شیوه های آموزشی ۳۶
دانشگاه کارآفرین ۳۸
سابقه کارآفرینی در ایران ۴۰
فرهنگ کارآفرینی در ایران ۴۱
اقدامات انجام شده در ایران جهت کارآفرینی ۴۳
۱٫ کارآفرینی و اقتصاد ۴۳
۲٫ کارآفرینی و رشد اقتصادی ۴۴
۳٫ کارآفرینی و رشد فن آوری ۴۴
۴٫ کارآفرینی و اشتغال ۴۵
۵٫ کارآفرینی و خصوصی سازی ۴۶
کسب وکار چیست؟ ۴۷
مزایای ایجاد کسب و کارهای کوچک ۴۹
چرخه ی حیات کسب و کارهای کارآفرینانه ۵۰
چرخه عمر کارآفرینی- استراتژی آغاز یک کسب و کار ۵۱
نتیجه گیری ۵۳
فهرست منابع ۵۴

 منابع

سعیدی کیا، مهدی ( ۱۳۸۵ )، اصول و مبانی کارآفرینی، انتشارات کیا، چاپ ششم

سعیدی کیا ,مهدی ( ۱۳۸۸ ) , اصول و مبانی کارآفرینی , انتشارات کیا , چاپ پانزدهم,

آقازاده، هاشم. حسین رضازاده ( ۱۳۸۳ )، کارآفرینان سازمانی، مجله تدبیر، سال پانزدهم، شماره ۱۵۲، دی ماه

آیت اللهی، محمدجواد ( ۱۳۸۱)، مقدمه ای درباره کارآفرینی، دفتر امور مدارس عالی وزارت آموزش و پرورش، مجله کار دانش

مقیمی، سیدمحمد ( ۱۳۸۱ )، کارآفرینی موضوعی میان رشته ای و فراگیر، فصلنامه تخصصی بازاریابی، ش ۲۲

ابراهیمی، سیدکاظم. عظیم زارعی ( ۱۳۸۷ )، آموزش مهارت های کارآفرینی، ماهنامه کار و جامعه، شماره ۱۰۰، مهرماه

هزار جریبی، جعفر ( ۱۳۸۴ )، کارآفرینی، انتشارات پژوهشکده امور اقتصادی

هگی، جان ادمونت ( ۱۳۸۲ )، هفت راز ارتباط مؤثر در کسب و کار، ترجمه حسن نصیری قیداری و حمیدرضا مراد خانی، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا

همتی, جلال , ( ۱۳۸۷ ) ,اصول و مبانی کارآفرینی ,انتشارات آوای نور, تهران

احمدپور داریانی، محمود ( ۱۳۷۸ )، کارآفرینی؛ تعاریف، الگوها و نظریات، شرکت پردیس ۵۷، تهران

احمدپور داریانی، محمود ( ۱۳۸۱ )، کارآفرینی، انتشارات پردیس، چاپ چهارم، تهران

 مقدمه

از کارآفرینی تعاریف مختلفی شده است، دانشمندان علوم اجتماعی، روانشناسی، اقتصادی و مدیریت هر یک تعاریف خاصی برای کارآفرینان دارند. اما آنچه در اکثر آن ها می توان مشاهده کرد این است که کارآفرینان محور توسعه اقتصادی بوده و با تخریب روش کهن و نا کارآمد قبلی و جایگزینی آن ها با شیوه های کارآمد و نوین به نظام اقتصادی، پویایی و حیات می بخشند (سعیدی کیا،۱۳۸۵،۲۰).

کارآفرین و کارآفرینی اولین بار مورد توجه اقتصاددآنان قرار گرفت، تمامی مکاتب اقتصادی از قرن شانزدهم میلادی تاکنون به نحوی کارآفرینی را در نظریه های اقتصادی خود تشریح نموده اند. از نظر اقتصاددآنان کارآفرین فردی است که منابع، نیروی کار، مواد و سایر دارایی ها را با هم ترکیب می کند تا ارزش آن ها را نسبت به قبل بیشتر نماید. همین طور کسی است که تحولات، فن آوری ها و نظم جدیدی را بنیان می نهد (Karl Vesper, 1993, 13). ریشه مفهوم کارآفرینی به قرن ۱۸ میلادی باز می گردد که ریچارد کانتیلون، این واژه را در علم اقتصاد ابداع کرد و آن را چنین تعریف نمود:            «کارآفرین فردی است که ابزار تولید را به منظور ترکیب به صورت محصولاتی قابل عرضه به بازار خریداری می کند». پس از آن ژان باتیست سی[۱]، اولین کسی بود که بر نقش حیاتی کارآفرینان در جا به جایی منابع اقتصادی بر اساس اصول بهره وری تأکید کرد. وی کارآفرینی را مختص فردی می داند که منابع اقتصادی را از یک حوزه دارای بهره وری و سود پایین به حوزه ای دارای بهره وری و سود بالاتر منتقل کند (مقیمی، ۱۳۸۱،۱۳). کارآفرینی فرآیندی است که در آن فرصت ها به وسیله افراد برای خودشان یا برای سازمان هایی که در آن کار می کنند، بدون توجه به منابعی که در کنترل آنهاست تعقیب می شود (Hurley,1999,7). با ظهور اصول اقتصادی نئو کلاسیک، مفهوم کارآفرینی و کارآفرین دیگر مورد توجه اقتصاددآنان نبود زیرا اصول اقتصادی کلاسیک فقط به دنبال بهینه ساختن منابع موجود برای دستیابی به تعادل و توازن بودند. تمرکز بر بهینه سازی منابع موجود در بطن نیروهای خارجی به نقطه ثقل اصول اقتصادی رایج تبدیل شده بود. ژوزف شومپیتر[۲]، تنها اقتصاددان برجسته ای بود، که با تمرکز بر تحلیل های اقتصادی بر پویایی حیات اقتصادی و پویایی های عدم توازن که با توازنی ایستا در تضاد بود از اصول اقتصادی کلاسیک خارج شد. او کارآفرینی را نقطه ثقل نظریه اش در مورد توسعه اقتصادی و ساز و کار تغییر اقتصادی می دانست (Prokopenko,1991, 15). کارآفرینی توسعه موقعیت ها و اقدامات نوآورانه همراه با خطر، چه در سازمانی که قبلاً تأسیس شده و چه به صورت آزاد یا مستقل، روند هدایت به خلق سازمان جدید بدون توجه به نوع و پتانسیل سازمان، خلق ثروت، تخریب خلاق، روندی فراتر از شغل و حرفه، بلکه یک شیوه زندگی است، کارآفرینی فرآیند خلق ارزشمند از هیچ تعریف شده است (صمد آقایی، ۱۳۸۰،۲۲). شومپیتر بر این نکته اصرار دارد که کارآفرین، مدیری نیست که فرآیند تولید را نظارت می کند،‌ بلکه او فعالیت های معمولی را بر مبنای تجارب گذشته انجام می دهد، اما خطر ابهامات را می پذیرد و در فعالیت هایی شرکت می کند که تاکنون انجام نشده اند.

در سال های اخیر به نقش کارآفرینان در تسهیل توسعه اقتصادی جهانی توجه ویژه ای شده است. کارآفرینی مانند انقلاب و جنبش در سرتاسر دنیا گسترش یافته است. در حال حاضر سیر تحولات جهانی , کارآفرینان را در خط مقدم توسعه فن آوری و توسعه اقتصادی قرار داده است. تجربه     موفقیت آمیز اغلب کشورهای پیشرفته و نیز برخی از کشورهای در حال توسعه در عبور از بحران اقتصادی به واسطه توسعه کارآفرینی در آن کشورها, موجب گردیده تا سایر کشورها نیز برای کارآفرینی, کارآفرینان و شکل گیری کسب و کارهای نوآورانه اهمیت خاصی قائل گردند. توسعه کارآفرینی در یک کشور نیازمند اقدامات همه جانبه و هماهنگی در جنبه های مختلف سیاسی, اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی, خانوادگی و حتی فردی است.

  تعاریف کارآفرین

در دایره المعارف بریتانیا، کارآفرین اینگونه تعریف شده است:

« شخصی که کسب و کار و یا مؤسسه اقتصادی جدیدی را سازماندهی و مدیریت نموده و خطرات ناشی از آن را می پذیرد.»

واژه کارآفرینی از قرن ها پیش و قبل از آنکه به زبان امروزی مطرح شود، در زبان فرانسه متداول گردید. این واژه معادل کلمه فرانسوی Enterprendre به معنای «متعهد شدن» (معادل under take) در زبان انگلیسی ترجمه شده است. (جلال همتی ,۱۳۸۸ :۱۶)

اصطلاح کارآفرین (Entrepreneur) در معنا و مفهوم فعلی را اولین بار ژوزف شومپیتر به کار برد. این اقتصاددان اطریشی الاصل ساکن آمریکا که او را پدر علم کارآفرینی می نامند بر این باور بود که رشد و توسعه اقتصادی در یک نظام زمانی میسر خواهد بود که افرادی در بین سایر آحاد جامعه با خطرپذیری , اقدام به نوآوری کرده و با انی کار روش ها و راه حل های جدید جایگزین راه کارهای ناکارآمد و کهن قبلی شود (تخریب اخلاق) تفکرات و آراء “شومپیتر” با انقلاب اطلاعات و شروع عصر فراصنعتی از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار شد. زیرا کارآفرینان به عنوان عاملین تغییر و فرآیند کارآفرینی به عنوان فرایند تغییر و تحول در نظام اقتصادی مورد توجه قرار گرفت. و حجم قابل توجهی از تحقیقات و تحقیق های مرتبط با آن طی دهه های ۷۰ و ۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی صورت پذیرفت.

“پیتر دراکر” معتقد است کارآفرین کسی است که فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را با سرمایه خود شروع می نماید. کارآفرین ارزش ها را تغییر می دهد و ماهیت آنها را دچار تحول می نماید و همچنین مخاطره پذیر است و به درستی تصمیم گیری می نماید . برای فعالیت خود به سرمایه نیاز دارد ولی هیچگاه سرمایه گذار نیست , کارآفرینی همواره به دنبال تغییر است و به آن پاسخ می دهد و فرصتها را شناسایی می کند و کارآفرینی به عقیده دراکر همانا به کاربردن مفاهیم و فنون مدیریتی, استانداردسازی محصول , بکارگیری ابزارها و فرایند طراحی و بنا نهادن کار بر پایه آموزش و تحلیل کار انجام شده است . او کارآفرینی را یک رفتار می انگارد . نه یک صفت خاص در شخصیت افراد .

–  کارآفرین کسی است که تعهد می کند تا سازماندهی و مدیریت کسب و کار جدیدی را که توأم با ریسک است، بپذیرد. (دکتر محمود احمدپور داریانی – دکتر سیدمحمد مقیمی ,۱۳۸۵ :۴۵)

 

[۱] .Jean Baptiste Say

[۲] .Joseph Schumpeter

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.