مقاله مدیریت دانش و خلاقیت

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مدیریت دانش و خلاقیت

تعداد صفحات: ۶۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در آستانه هزاره سوم، دوران به کارگیری شیو ه های سنتی مدیریت پایان می پذیرد و افق های جدیدی در قالب سازمان های یادگیرنده و سازمان های مجازی پا به عرصه مدیریت و سازمان می گذارند. در این دوره، اصطلاحات گوناگونى مثل عصر فراصنعتى (هوبر، ۱۹۹۰)، عصر اطلاعات (شاپیرو و واریان، ۱۹۹۹)، موج سوم (هوپ و هوپ، ۱۹۹۷) یا جامعه دانشى (دراکر، ۱۹۹۳) براى توصیف وضعیت کنونى به کار مى روند. در این دوران توجه مدیران سازمان ها به مقوله هایی همچون دانش و خلاقیت بیشتر جلب شده است و در پی آن انسان های دانش گرا نسبت به انسان های عملگرا اهمیت بیشتری پیدا کرده اند(هاشمی ۱۳۸۹). سازمان ها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده از فرصت های احتمالی، ناچارند ظرفیت ها و توانمندی های درونی افراد را بشناسند، ضعف ها را ترمیم و قوت ها را تقویت کنند. مسائل و مشکلات رفتارهای کارکنان، این پیچیدگی را مضاعف ساخته است. با چنین اوصافی سازمان ها نباید در انتظار موج باشند، بلکه باید خود، منبع موج و تحول شوند و در جهت بهبودی خود بکوشند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای جدید تمدن امروزی باشند که این مسئله نیازمند پشتیبانی کارکنانی خلاق و نوآور است(فرید ۱۳۸۸).

سازمان های یاد گیرنده به طور مستمر در پی افزایش قابلیت های خود در زمینه خلاقیت، نوآوری و تحول هستند که عمدتاً از طریق آموزش و بهره ور ساختن نیروی انسانی میسر می گردد(عباسی ۱۳۸۶). یکی از تفاوت های افراد خلاق با سایرین، برخورداری از سطح بالای دانش می باشد(امیری و اسعدی ۱۳۸۶). Drucker نیز معتقد است که ارزشمندترین منبع هر سازمان، دانش افراد (کارکنان) آن است. بنابراین به نظرمی رسد که اهمیت افراد در سازمان ها به خلاقیت، انتقال و به کارگیری دانش آن ها بستگی دارد و فقط از این طریق است که سازمان ها به ارزش افزوده ی سرمایه گذاری درازمدت خود دست پیدا می کنند(نیر و جوکار ۱۳۹۱).

اهمیت خلاقیت نیز به عنوان یکی از توانایی های ذهنی و تاثر و نقش آن، به ویژه در حرفه مدیریت، بر اثر پژوهش های روانشناختی بیش از پیش روشن شده است(اروندی ۱۳۸۱). لازمه هرگونه تحول، پویایی و حرکت، خلاقیت است. بنابراین اغراق نیست اگر گفته شود که انسان در کلیه پیشرفت ها، مدیون تفکر خلاق است. نوآوری در سازمان ها از ارکان اساسی افزایش بهره وری سازمانی و ایجاد فضایی مستعد برای پیشرفت با سرعتی چشمگیر به شمار می رود. با تاکید بر نقش و اهمیت کارکنان در بهبود شرایط سازمان ها، داشتن قدرت خلاقیت و برخورداری افراد از خلاقیت و نوآوری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد(ساعتچی و همکاران ۱۳۹۱).

 

واژه های کلیدی:خلاقیت، مدیریت دانش، ، ارتباط مدیریت دانش با خلاقیت

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
تاریخچه مدیریت دانش ۱۲
مدیریت دانش ۱۳
اهداف مدیریت دانش ۱۶
تعاریف مدیریت دانش ۱۷
انواع دانش ۱۸
دانش صریح یا آشکار (Tacit Knowledge): 18
دانش ضمنی یا پنهان (Explicit Knowledge): 19
تفاوت بین داده، اطلاعات و دانش ۲۰
روابط میان داده، اطلاعات و دانش ۲۲
تفاوت مدیریت اطلاعات با مدیریت دانش ۲۳
مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش (پروست) ۲۴
۱-تعیین اهداف دانش ۲۵
۲-شناسایی دانش ۲۶
۳-کسب دانش ۲۷
۴-توسعه دانش ۲۸
۵-تسهیم دانش ۲۹
۶-استفاده از دانش ۳۰
-۷نگهداری دانش ۳۱
-۸ارزیابی دانش ۳۱
مهارت های اولیه برای استقرار مدیریت دانش ۳۲
عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش در سازما ن ها ۳۲
عوامل موثر بر شکست مدیریت دانش در سازما ن ها ۳۵
منافع و مزایا ۳۶
پیامد های عدم پیاده سازی مدیریت دانش ۳۷
خلاقیت ۳۸
تعاریف خلاقیت ۴۱
تفاوت خلاقیت و نوآوری ۴۲
موانع و راهکارهای بروز خلاقیت ۴۳
ویژگی های افراد خلاق ۴۶
آثار و نتایج خلاقیت ۴۷
رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت ۴۷
پیشینه تحقیق ۵۱
منابع ۵۴

 منابع

دوپلسیس، مارینا. (۲۰۰۶)(۱۳۸۷). تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش. (زهره عباسی). مشهد: انتشارات محقق.

مرکز اطلاع رسانی صنایع و معادن ایران. (۲۰۰۵). مدیریت دانش و خلاقیت و نقش آنها در بهبود کارآیی و اثربخشی فرآیندها. kepdc.co.ir

فتحیان، مجید. بیگ، لیلا. قوامی‌فر، عاطفه. (۱۳۸۴). نقش مدیریت دانش ضمنی در خلاقیت و نوآوری. مجله تدبیر دی ۱۳۸۴ شماره ۱۶۴٫

Saatchi M, Kamkari K, Asgarian M. 2012. Psychological tests. 3nd ed. Tehran: Virayesh Inc. (In Persian)

Davenport TH, Prusak L. 1998. Working knowledge: how organization manage what they know, Harvard Business School, Boston MA: 56.

Drucker P. 1985. Innovation and Entrepreneurship. United State: New York; Harper & row Inc.

Farid D. 2009. The relationship between creativity and entrepreneurship among male and female athletes and non-athletes (Case Study: Yazd University Students). Sport Management journal; 3(2): 97-116. (In Persian)

Fatehi Z. 2011. Knowledge management: Concepts, principles, goal s and models. Research Office and risk control Sepah Bank. (In Persian)

Fathian M, Beig L, Ghavami Far A. 2006. The role of tacit knowledge management in creativity & innovation. Tadbir journal; 16(164). (In Persian)

Probst G, Raub S, Romhardt K. 2000. Managing Knowledge: Building Blocks for Success. John Wiley & Sons Inc.

Seif A. 2001. Educational Psychology. Tehran: Agah Inc. (In Persian)

Seif H, Karami M. 2004. Strategic approach to knowledge management. Tadbir journal; 15(153). (In Persian)

Seifollahi N, Davari MR. 2008. Knowledge management in organizations. Tehran: Arad Inc; 36-38. (In Persian)

 مقدمه

مدیریت دانش امر جدیدی نیست، تمدن های بشری از نسلی به نسل دیگر اقدام به نگهداری و انتقال دانش، برای درک گذشته و پیش بینی آینده، می نمودند. در محیط های تجاری پیچیده و پویای امروزی تشنگی برای دانش، روز به روز دامنه و عمق گسترده تری می یابد. دانشی که به شدت در حال تغییر و در بیرون از سازمان ها در حال انتشار است. دانش همیشه برای افراد ارزشمند بوده است. فرهنگ های قوی و متمدن، اغلب با کتابخانه هایشان مشخص می شوند. کتابخانه بزرگ موزه الکساندریا، کتابخانه بریتانیا و غیره، همه محل تجمع دانش یک تمدن است (عباسی ۱۳۸۶).  هرچه دانش ما در حوزه ای بیشتر باشد، توانایی انجام کار بهتر در آن حوزه بیشتر خواهد بود(Jones 2007) .

با بررسی و تحلیل دانش و اهمیت ویژگی های آن در محدوده عملکرد سازمان ها می توان دریافت که برخورداری از دانش و اطلاعات روزآمد برای ادامه حیات سازمان ها به یک ضرورت انکار ناپذیر تبدیل شده است، بخصوص اگر روند تغییر و تحولات دانش در جامعه به دقت ارزیابی شود، این نتیجه هم حاصل می شود که جامعه فراصنعتی امروز جامعه ای اطلاعاتی است که در  آن بتدریج فناوری های نیرو افزا جای خود را به فناوری های دانش افزا می دهند و در محیط پویا و پیچیده امروزی برای سازمان ها ضروری است که بطور مداوم دانش جدید را به شکل ایجاد، اعتباربخشی و کاربرد در محصولات و خدمات خود بکار گیرند (صیف و کرمی ۱۳۸۳).

دانش سازمانی در دنیای پرشتاب معاصر ، فرصت مناسبی است برای سازمان هایی که به خوبی آن را می شناسند و مدیریت می کنند و در عین حال تهدیدی جدی است برای سازمان هایی که به تحولات محیطی کم توجه بوده و آن را نمی شناسند. در خلال دهه گذشته این آگاهی حاصل گشته که سازمان ها باید سرمایه معنوی و ابزارهای فنی خود را که در قلمرو اطلاعات قرار دارند به درستی مدیریت کنند (نکودری و یعقوبی ۱۳۹۰). پیتر دراکر در سال ۱۹۹۳ بیان کرده است که در اقتصاد امروزه دنیا، دانش منبعی همانند و در عرض سایر منابع تولید مانند کار و سرمایه و زمین نیست بلکه تنها منبع معنی دار عصر حاضر به شمار می رود. در واقع دانش تنها منبعی است که در اثر استفاده از ارزش آن کاسته نشده بلکه بر ارزش آن افزوده می شود. سایر تئورسین های پیشرو در امر سازمان و مدیریت نیز معتقدند سرمایه گذاری یک سازمان بر روی دانش نسبت به مواد و مصالح سودآورتر است (Nonaka & Takeuchi 1996) .

در این راستا مدیریت دانش یک متدولوژی برای تولید ، حفظ و بهره برداری از تمام امکانات مجموعه عظیمی از دانش است که هر سازمان در فعالیت های روزانه خود از آنها بهره می برد(نکودری و یعقوبی ۱۳۹۰).

مقوله دانش و مدیریت دانش به تدریج جای خود را در سازمان ها باز کرده اند. امروزه مدیران سازمان ها می دانند ماشین آلات را نمی توان اصلی ترین دارایی یک سازمان به حساب آورد. آنچه به عنوان دارایی مهم هر سازمان به شمار می رود، دانش سازمانی است و مدیریت صحیح بر آن باعث کسب مزیت رقابتی برای سازمان و در نهایت پیروز شدن بر رقبا خواهد شد(اخوان و جعفری ۱۳۸۴).  امروزه با تاکید فزاینده بر سازمان های دانش محور به جای سازمان های تولید محور، دانش از عواملی مثل زمین، سرمایه و نیروی کار به عنوان عوامل تولید پیشی گرفته و مدیریت در جستجوی راه هایی برای اداره کردن موثر آن است، هدف اداره این جنبه از سازمان ها همانند اداره دارایی های فیزیکی و مادی (دارایی های محسوس) است که امری عادی تلقی می شود(متقی ۱۳۸۴).

در بسیاری از سازمان ها و موسسات یکى ازمعضل هاى اساسی این است که از میزان دانایی و دانش افراد، اطلاع کافی وجود ندارد. مدیریت موثر دانش با تمرکز بر روی راه حل هایی که کل سیستم شامل سازمان، منابع انسانی و فناوری را در بر می گیرد ازجمله مهمترین ابزارها براى حل این مشکل محسوب مى شود(رفعتی شالدهی و همکاران ۱۳۸۷). مدیران در عصر اطلاعات با درک اهمیت و ارزش دانش در فرایند تصمیم گیری خود به دنبال به کار گیری راهکار ها و تکنیک های مدیریت دانش در کلیه سطوح سازمانی خود می باشند. مدیریت دانش با تبدیل سرمایه های انسانی به دارایی های فکری سازمان یافته برای سازمان ایجاد ارزش می کند(عباسی ۱۳۸۶).

مهمترین نقشی که می توان به مدیریت دانش نسبت داد این است که آن را به عنوان یک متدلوژی تغییر در نظرگرفت. مدیریت دانش از یکطرف با جذب دانش های جدید به درون سیستم و از طرفی دیگر با اداره موثر آن دانش ها، می تواند مهمترین عامل تغییر در یک سازمان باشد(فاتحی ۱۳۹۰).

تاریخچه  مدیریت دانش

مطالعه دانش به زمان افلاطون و ارسطو باز مى گردد. با این حال توجه به مدیریت دانش در درون یک سازمان، اولین بار توسط فیلسوفى بنام میشل پولانى در سال ۱۹۶۵ مشاهده گردید. او دانش را به عنوان چیزى که به خودى خود داراى ارزش ذاتى است معرفى نمود(هاشمی ۱۳۸۹). در اواسط دهه ۱۹۸۰ و آشکار شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر قدرت رقابت در بازارهای اقتصادی اهمیت آن مضاعف شد[۳۸]. این شاخه از مدیریت از اوایل دهه ۹۰ بصورت یک رشته مدیریتی در استراتژی کسب و کار سازمان ها برای پاسخگویی به تغییرات محیط کسب و کاری که در آن اغلب شرکت ها جهانی شده بودند پدیدار شد. قبل از این تاریخ روش هایی مانند مدیریت کیفیت فراگیر [۱](TQM) و مهندسی مجدد فرآیندها (BPR)[2] از روش هایی بودند که سازمان ها برای بهبود عملکرد و مدیریت بر تولیدات و فرآیندهای تولید استفاده می کردند. با توسعه سیستم های خبره و سیستم های تصمیم ساز (DSS)[3] و توسعه فناوری اطلاعات در جهت اشتراک دانش و تجربیات، کم کم ادبیات مدیریت دانش مطرح شد(رفعتی شالدهی و همکاران ۱۳۸۷). در همین دوران اولین کتاب های مربوط به این حوزه منتشر شد. در آغاز دهه ۱۹۹۰ فعالیت گسترده شرکت های آمریکایی ، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش به نحو چشمگیری افزایش یافت. ظهور وب جهانی در اواسط دهه ۱۹۹۰ تحرک تازه ای به حوزه مدیریت دانش بخشید . شبکه بین المللی مدیریت دانش در اروپا، مجمع مدیریت دانش ایالات متحده فعالیت های خود را در اینترنت گسترش دادند . در سال ۱۹۹۵ ، اتحادیه اروپا طی برنامه ای به نام اسپریت، بودجه قابل ملاحظه ای را برای اجرای طرح های مدیریت دانش اختصاص می داد. در حال حاضر مدیریت دانش برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه است .شرکت های بزرگ اروپایی از سال ۲۰۰۰ به بعد حدود ۵۵ % درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص داده اند که حاکی از اهمیت دانش و مدیریت آن در عصر حاضر است(حسن زاده ۱۳۸۶).

 

[۱] Total Quality Management

[۲] Business Process Reengineering

[۳] Decision Support Systems

 

80,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تسهیم دانش
  • مقاله استقرار مدیریت دانش
  • مقاله رویکردهای و نظریه های خلاقیت
  • مقاله سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش
  • مقاله نظام مدیریت دانش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.