مقاله فناوری های نوین اطلاعاتی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله فناوری های نوین اطلاعاتی

تعداد صفحات: ۳۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اگر چه استفاده از رایانه از سال های دهه ۵۰ میلادی در سازمان ها[۱]ی بزرگ کشورهای صنعتی و توسعه یافته رایج بوده است ولی موضوع فناوریهای نوین[۲] حتی تا دهه ۸۰ میلادی کمتر در فرهنگ مدیریت آنها مشاهده می شود. فناوری مفهومی است که تا به امروز تعریف جامع و دقیقی از آن ارائه نشده است. برخی در تعریف خود بر محور فناوری اطلاعات تاکید دارند و آن را مجموعه ای از سخت افزار ، نرم افزار ، پایگاه داده ها و دیگر تجهیزات ارتیاطی می دانند. و گروهی نیز با توجه به نو آوری های حاصل از آن ، به مجموعه ای از سیستم ها ، کاربران و مدیریت اطلاعات کاربران سازمان تاکید دارند که  می تواند شیوه کسب و کار را دچار تحول نماید. در کشور ما نیز اگر چه گام هایی در به کار گیری فناوریهای نوین در زمینه های تازه برداشته شده است و این موضوع در دانشگاهها مطرح و تدریس می شود ولی هنوز ناشناخته است و همواره یک نگرانی وجود داشته است که با توجه به نو بودن مفاهیم ، افراد بر اساس ذهنیات و برداشت های خود آن را مطرح کرده اند. که گاه فناوری را در حد رایانه و کاربرد آن تنزل داده اند. در سال های اخیر حرکت های بسیار خوبی مشاهده می شود که در صورت تحقق می تواند زیر بنای بهره گیری مناسب از فناوریهای نوین را به همراه داشته باشد. روند مستمر و رو به رشد و تحول در شئون مختلف حیات اجتماعی و پیشرفت های شگرف و عمیق مدیریت موجبات تحول ساختارهایی از اشکال سنتی به سوی ساختارهای پیچیده تر و تخصصی فراهم آورده است.امروزه به منظور اداره صحیح سازمان و اتخاذ تصمیمات منطقی و درست توسط مدیران ، بکارگیری فناوری های نوین امری اجتناب ناپذیر است ( صداقت و همکاران,۱۳۸۸ ).

 

واژه های کلیدی: فناوری های نوین اطلاعاتی، جنبه های فناوری های نوین اطلاعاتی ، حوزه های کاربردی فناوری های نوین اطلاعاتی

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تاریخچه ظهور فناوری ۸
تعریف فناوریهای نوین اطلاعاتی و جنبه های مختلف آن ۹
۱- نقش استراتژیک اطلاعات ۹
۲- فناوریهای نوین یک سری مفاهیم و فکر است ۱۰
۳- فناوریهای نوین یک سری ابزار است ۱۱
۴- فناوریهای نوین نوآوری است ۱۱
۵- فناوریهای نوین همراه انسان است ۱۲
تاثیرات فناوری های نوین اطلاعاتی بر سازمان ۱۲
حوزه های کاربردی فناوری های نوین اطلاعاتی ۱۴
۱- تجارت الکترونیک ۱۴
۲- دولت الکترونیک ۱۸
۳- بانکداری الکترونیک ۲۰
۴- سیستم اطلاعات جغرافیایی ۲۱
۵- کار از راه دور ۲۲
۶- سازمان مجازی ۲۳
فناوریهای نوین اطلاعاتی در فرایندهای سازمان ۲۳
فناوریهای نوین اطلاعاتی در ارتباط عمومی با حوزه های عملیاتی سازمان ۲۶
۱- سیستم های اطلاعاتی اتوماسیون اداری OAS 27
۲- سیستم های اطلاعاتی ارتباطات الکترونیک ECS 27
۳- سیستم های اطلاعاتی عملیاتی TPS 28
۴- سیستم های اطلاعاتی مدیریت MIS و EIS 28
۵-سیستم های اطلاعاتی کمک به تصمیم گیری DSS 29
۶- سیستم های اطلاعاتی جامع و یکپارچه ES 29
۷- سیستم های همکاری مشترک DEL 30
۸- سیستم های برنامه ریزی ERP 30
۹- شبکه محلی LAN 31
۱۰- شبکه کلان MAN 31
منابع و ماخذ ۳۲

منابع و ماخذ

صداقت، علی و بازرگانی ، محمد و غنجال ، علی و بهادری ، مطالعه سیستم اطلاعات مدیریت ، مجله طب نظامی ، دوره ۱۱، شماره ۲ ، ص ۷۳-۶۶

اوتار خانی ، علی (۱۳۸۷) ، (تاثیر فناوری اطلاعات و سیستم اطلاعاتی بر ارتباطات سازمانی ) ، پیام مدیریت شماره ۴۶

بک هارد ، ریچرد ، وندی پریتچارد ، میدریت تحولات و نو آوری ، ترجمه مهدی ایران نژاد  پایریزی ، تهران ، نشر مدیران ، ۱۳۸۷

صرافی زاده ، اصغر ، فناوری اطلاعات در سازمان ( مفاهیم و کاربرد ها ) ، تهران ، میر ، ۱۳۸۸

طالقانی محمد ” مهندسی و مدیریت اطلاعات ، رشت ، نشر کتیبه گیل ، ۱۳۸۲

بهشتیان ، مهدی و حسین ابوالحسنی ، سیستم های اطلاعات مدیریت ، انتشار پردیس ۵۷ ، تهران ، ۱۳۸۹

دفت ، ریچاردال ، تئوری . و طراحی سازمان ، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد  اعرابی ،  تهران ، چاپ پژوهش فرهنگی ، ۱۳۷۷

ذوالریاستین ، مجید ، روش تحقیق در مدیریت ، تهران، نشر پشوتن ، ۱۳۸۰

کاوی ، استفان ، هفت عادت مردان کامیاب ، ترجمه یحیی شمس ، تهران ، نشر علمی ، ۱۳۷۷

کستلز ، مانوئل ” عصر اطلاعات ” ترجمه احد علیقلیان ، افشین خاکباز و حسن چاوشیان ،  تهران ، دفتر پژوهش و بررسیهای خبری ، ۱۳۸۶

رضائیان ، علی،مبانی سازمان و مدیریت ،تهران ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها ، ۱۳۸۸

زرگر ، محمود ، اصول فناوری اطلاعات ، تهران ، نشر بهینه ، ۱۳۸۸

قاضی نوری، سید سروش، ارزیابی تکنولوژی ابزار کمک به سیاست گذاری، تهران: انتشارات مرکز صنایع نوین، ۱۳۸۳

مقدمه

در دنیای امروز، حوزه ارتباطات و تکنولوژی‌های وابسته به آن دستخوش تغییر و تحولات گسترده‌‌ای شده است. بشر شاهد پیدایش نظام‌هایی از ارتباطات بوده که توزیع و انتقال سریع و گسترده پیام‌ها را از یک نقطه به نقطه دیگر امکان‌پذیر ساخته است. این نظام‌ها، ابتدا از طریق الکتریکی کردن اطلاعات، یکدست شده و سپس با پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی‌ها از راه دیجیتالی کردن آنها توانسته است بر عوامل فضا، زمان و مکان غلبه کند. به دنبالِ این فرایند، اطلاعات به عنوان نماد (Symbol) و دستمایه توسعه همه‌جانبه و پایدار سازمان های مدرن شناخته شده و دیگر بدون دسترسی به آن هیچ‌گونه تحول چشمگیری قابل پیش‌بینی و میسر نیست. چنین وضعی سبب شده که در سال‌های اخیر محققان و دانشمندان، همه‌جا از انفجار اطلاعات[۱]، انقلاب تکنولوژی‌های ارتباطی[۲] عصر رایانه، عصر ماهواره و از همه مهم‌تر عصر الکترونیک یا عصر رسانه‌های الکترونیک  (Electronic)  Media Age    سخن به میان آورند و عصر جدید را با این تعابیر تعریف کنند. به نظر این صاحب‌نظران، با شرایط جدید، سازمان های جدیدی در حال شکل‌گیری و ظهور است که دارای ویژگی‌های ماهواره‌ای هستند و با تعبیر سازمان های اطلاعاتی[۳]  نیز تعریف می‌شود. نقش اطلاعات در دنیای امروز بسیار پیچیده و شگرف و پیچیده     می باشد به گونه ای که عصر فعلی را عصر انفجار اطلاعات می نامند. از طرفی به همین دلیل کاربرد فناوریهای نوین نیز در سازمانها به سرعت در حال گسترش است و سازمان ها جهت رسیدن به اهداف خود نیازمند استفاده از فناوریهای نوین می باشند سازمان ها بایستی با فناوریهای نوین هماهنگ شوند. کامپیوترها داده های فراوانی را به دست می دهند ولی این داده ها اطلاعات نیستند. اطلاعات داده هایی می باشند که به آنها هدف و ارتباط با کار بخشیده شده است. قدرتمند شدن رایانه ها از نظر سرعت پردازشی ، گسترش دانش شبکه ها ، توسعه تجهیزات ارتباطات و مخصوصا اینترنت باعث موجب شده تا تبادل ، اشتراک و توزیع اطلاعات به سرعت انجام شود. ( صرافی زاده ، ۱۳۸۸ ، ص ۱۴۹ )

فناوریهای نوین در عصر تغییرات و تحولات شتاب دهنده محیطی نقش حیاتی در ادامه بقای سازمان ها دارند. فناوری این امکان را فراهم می سازدکه با پردازش سریع اطلاعات امکان کنترل و هماهنگی ساختارهای پیچیده تر را داشته باشد. علاوه بر این فناوری اطلاعات موجب می شود عملکرد سازمان و مدیریت با انسجام و بازخورد سریع صورت پذیرد. ( اوتار خانی، ۱۳۸۷،ص ۲۰ )

بکارگیری فناوری اطلاعات به افزایش دانش و آگاهی کارکنان و نیز غنی شدن محتـوای مشـاغل        مـی انجامـد . دانـش کارکنـان موجب تسلط حرفه ای آنها بر سازمان می شود و اگر جمله معروف «دانش توانایی است» را بپذیریم، آنگاه می توانیم ادعا کنـیم ، در سازمانی که فناوری حاکم می شود، کارکنان از قدرت و توانایی بیشتری برخوردارند(کارکنان توانمند هستند). تفویض اختیار به رده های پایین سازمان، کاهش قدرت سنتی مدیران و جابجایی قدرت از دستاوردهای دیگر این فناوری است.

تاریخچه ظهور فناوری

فناوری اطلاعات به معنای عام آن به عنوان مجموعه ای از ابزارها و سیستم ها جهت گردآوری، سازماندهی، ذخیره و نشر اطلاعات اعم از صوت، تصویر، متن یا عدد می باشد. سابقه این علم به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. یعنی از زمان رم باستان که نامه ها را روی لوح گلی و به صورت تصویر می نوشتند و نامه بر در طی یک هفته تنها مقصد کوتاهی را طی می نمود تا هم اکنون که با استفاده از ابزارهای پیشرفته رایانه ای و سیستم های مجهز مخابراتی در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاعات دلخواه در اختیار قرار می گیرد.

فناوری نوین اطلاعات مبتنی بر الکترونیک را می توان در چند سال پیش از دهه ۱۹۴۰ سراغ گرفت. در طی جنگ جهانی دوم و پس از آن بود که پیشرفت های عمده در فناوری الکترونیک رخ داد. تولید اولین کامپیوتر قابل   برنامه ریزی و ترانزیستور که منشاء میکرو الکترونیک و هسته حقیقی انقلاب فناوری اطلاعات در قرن بیستم بود.

به عقیده «کاستلز » تنها در دهه ۱۹۷۰ بود که فناوری های جدید اطلاعاتی در سطحی گسترده انتشار یافتند و توسعه توأمان خود را شتاب بخشیدند و در پارادایمی جدید گردهم آمدند. کاستلز می گوید: بی گمان  می توانیم بدون اغراق بگوییم که انقلاب فناوری اطلاعات به عنوان یک انقلاب در دهه ۱۹۷۰ متولد شد. به ویژه اگر پیدایش و رواج مهندسی ژنتیک به طور موازی و تقریباً در همان زمان و مکان را به آن اضافه کنیم. فناوری اطلاعات مفهومی است که تا به امروز تعریف جامع و دقیقی ای آن ارائه نشده است . برخی در تعاریف خود بر محور فناوری اطلاعات تاکید دارند و آن را مجموعه ای از سخت افزار ، نرم افزار ، پایگاه داده ها و دیگر تجهیزات ارتباطی می دانند و گروهی نیز با توجه به نوآوری حاصل از آن ، به مجموعه ای از سیستم ها ، کاربران و مدیریت اطلاعات سازمان تاکید دارند که می تواند شیوه کسب و کار را دچار تحول کند.در کشور ما اگر چه گام هایی در به کار گیری آن در زمینه های مختلف برداشته شده است ولی هنوز ناشناخته است. چند سال نیست که این موضوع در دانشگاهها تدریس می شود ولی یک نگرانی همواره وجود داشته است که با توجه به نو بودن مفاهیم، افراد بر اساس ذهنیات و برداشت های خود آن را مطرح کرده اند که گاه فناوری اطلاعات را در حد رایانه و کاربرد آن تنزل داده اند.

 

[۱] Information Explosion

[۲] Information Technologies Revolution

[۳] Infromation Organization

[۱]  Organization

[۲]  New Technologies

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری
  • مقاله عوامل موفقیت و شکست توسعه فناوری اطلاعات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.