مقاله زندگی نامه و اندیشه شهید سیّد مرتضی آوینی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله زندگی نامه و اندیشه شهید سیّد مرتضی آوینی

تعداد صفحات: ۲۸

نوع فایل :ورد و قابل ویرایش

چکیده

شهید آوینی از شخصیّتهایی است که به فرمان امام و سپس رهبری به ثبت وقایع جنگ در مجموعه ارزشمندی به نام روایت فتح پرداخت و با انتشار آثار ارزشمند علمی و ادبی در زمینه های گوناگون، اندیشه والای خویش را ثبت کرد.از نکات بارز زندگی این شهید که کمتر مورد توجه قرار گرفته؛ تحوّلات روحی ایشان پس از دیدار با امام است؛ که مسیر زندگی او را تغییر می دهد و او را به جبهه های جنگ و روایت فتح و سر انجام شیرین شهادت می رساند.آثار علمی – ادبی این شهید را می توان از ارزشمندترین آثار ادبیّات پایداری قلمداد کرد.

 

واژگان کلیدی: شهید آوینی، زندگی شهید،  ادبیّات انقلاب اسلامی، هنر، اندیشه شهید

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدّمه ۵
مختصری از زندگی شهید آوینی از زبان خود شهید ۷
شهید آوینی از نگاه دیگران (همسر شهید) ۱۰
الف- همسر شهید ۱۰
ب- از زبان دوستان ۱۳
فرازهایی از کتاب« با من سخن بگو دو کوهه» ۱۴
مقاله هنر از شهید آوینی ۱۷
الف- هنر ۱۷
ب- حقیقت هنر ۱۸
پ- هنر برای هنر ۱۹
ج- هنر و ادبیّات انقلاب اسلامی ۱۹
فرازهایی از اندیشه شهید آوینی ۲۰
مقالۀ رمان و انقلاب اسلامی از آوینی ۲۴
نتیجه گیری ۲۷
فهرست منابع ۲۸

منابع:

آوینی، سید مرتضی،(۱۳۸۲) با من سخن بگو دو کوهه، چاپ دوم، تهران ، نشر روایت فتح.

تاجدینی، علی،(۱۳۹۰) همسفر خورشید، تهران ، نشر نماد اندیشه.

آدینه، آرمیتا،(۱۳۸۳)گوشه هایی از حیات سید شهیدان اهل قلم، چاپ اوّل،تهران، نشر فراندیش.

آوینی، سید مرتضی،(۱۳۸۷) رستاخیز جان، چاپ چهارم، تهران، نشر ساقی.

آوینی، سیدمرتضی،(۱۳۸۶) آغازی برای یک پایان،، چاپ چهارم، نشر ساقی.

آوینی، سیدمرتضی،(۱۳۸۷) فتح خون، چاپ ششم، نشر ساقی.

آوینی، سیدمرتضی،(۱۳۸۲) آئینه جادو، (مقالات سینمایی)، چاپ سوم، نشر ساقی.

مقدّمه

دربارۀ زندگی، شخصیّت، آرا و افکار بسیاری از بزرگان، کتابها و مقالات مستقل زیادی نوشته شده است و افراد گوناگون به شرح زندگی آنها، از بدو تولّد تا زمان مرگ یا شهادت پرداخته اند. امّا نوع زندگی بسیاری از این انسان های بزرگ در لابلای اوراق ایّام گم شده است. در حالی که تحوّلات روحی، نوع زندگی و انتخاب راه آنها، می تواند راه گشای نسل های جوان و روندگان راه حقیقت باشد.

سیّدمرتضی آوینی، نویسنده، هنرمند و فیلم ساز و منتقدی است که در مباحث گوناگون قلم زده است و آثار هنری ادبی او گویای شخصیّت والای اوست، تاجدینی در کتاب خود می گوید:

«شهید آوینی قبل از انتشار مجلۀ سوره افکاری داشت، اما جایی برای انتشار آن به طور منظّم نداشت در یک دورۀ چند ساله،آوینی تمام آنچه را که در حوزه های گوناگون می اندیشید در مجله سوره و مجلات اقماری سوره منتشر نمود. مقالات آوینی مجموعه ای است متنوع از مباحث نظری تا نقد فیلم و تئاتر، گرافیک و حتی نقد مباحث اجتماعی و روشنفکری زمانه نظیر قبض و بسط تئوریک شریعت.این مطالب همگی به صورت کتاب و بعد از شهادت او به تدریج منتشر شد. اما مورد تحلیل جامعه شناختی جدّی قرار نگرفت.

مختصری از زندگی شهید آوینی از زبان خود شهید

«من بچه شاه عبدالعظیم هستم، و در خانه ای به دنیا آمده و بزرگ شده ام که در هر سوراخش که سر می کردی به یک خانوادۀ دیگر نیز برمی خوردی.

این جانب، اکنون چهل و شش سال تمام دارم. درست سی و چهار سال پیش، یعنی در سال ۱۳۳۶ شمسی، مطابق با ۱۹۵۶ میلادی در کلاس ششم ابتدائی نظام قدیم، مشغول درس خواندن بودم. در آن سال، انگلیس و فرانسه به کمک اسرائیل شتافته و به مصر حمله کردند و بنده به عنوان یک پسر بچۀ ۱۲-۱۳ ساله، تحت تأثیر تبلیغات آن روز کشورهای عربی، یک روزی روی تخته سیاه نوشتم: «خلیج عقبه از آن ملّت عرب است»، وقتی زنگ کلاس را زدند و همۀ بچه ها سر جایمان نشستیم، اتفاقاً آقای مدیرمان آمد تا سری هم به کلاس ما بزند. وقتی این جمله را روی تخته سیاه دید، پرسید: «این را کی نوشته؟» صدا از کسی در نیامد، من هم ساکت، اما با حالتی پریشان سرجایم نشسته بودم. ناگهان یکی از بچه ها بلند شد و گفت: «آقا اجازه؟ آقا، بگیم؟ این جمله را فلانی نوشته» و اسم مرا به آقای مدیر گفت. آقای مدیر هم کلی سروصدا کرد و خلاصه اینکه: «چرا وارد معقولات شده ای؟» و در آخر گفت: «بیا دم در دفتر تا پرونده ات را بزنم زیر بغلت و بفرستمت خانه.» البته وساطت یکی از معلّمین، کار را درست کرد، و من فهمیدم که نباید وارد معقولات شد.

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.