مقاله رشد اجتماعی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله رشد اجتماعی

تعداد صفحات: ۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

انسان اصالتاً موجودی است اجتماعی و جنبه اجتماعی رشد فرد پایه و اساس زندگی انسانی او  را تشکیل می­دهد. لازمه زندگی اجتماعی، آمادگی روانی، برخورداری از مهارت­های اجتماعی، اعتماد به نفس و قدرت سازگاری اجتماعی است (افروز، ۱۳۸۴). از طریق رشد اجتماعی فرد، روابط بین­فردی را بنا می­نهند، هویت جنسی را کسب می­کنند و هنجارهای اجتماعی و وجدان در آن­ها پرورش می­یابد (گرهارت[۱] و همکاران، ۱۹۸۹؛ به نقل از رامش، ۱۳۸۸).

در واقع رشد اجتماعی جریانی است که در آن هنجارها، مهارت­ها، انگیزه­ها و رفتار فرد را شکل می­دهد تا ایفای نقش کنونی یا آتی او در جامعه مناسب و مطلوب باشد (کارتلج و میلبرن؛ ترجمه نظری­نژاد، ۱۳۹۳). همچنین رشد اجتماعی، تکامل روابط اجتماعی افراد است. رشد اجتماعی مستلزم هماهنگی با گروه اجتماعی و پیروی از هنجارهاست (آقاسی کرمانی، ۱۳۸۷).

یکی از خصایص مهم افرادی که از رشد اجتماعی کافی برخوردارند، این است که آن­ها واجد مهارت­های اجتماعی هستند، به عبارت دیگر می­دانند چگونه کنش کنند تا خوشایند دیگران باشند. بسیاری از روان­شناسان بر این باورند که رشد ناکافی مهارت­های اجتماعی نقش به سزایی در ناکامی و شکست­های آتی افراد دارد. افرادی که توانایی­های ضروری برای کارکردهای بین­فردی مؤثر را یاد نگرفته­اند؛ پرخاشگر، تندخو و منزوی هستند و مورد تنفر دیگران قرار گرفته و توان همکاری موثر با دیگران را ندارند و به شدت در معرض خطرات جسمی، روحی و غیره می­باشند (وارد[۲]، ۲۰۰۴).

تعاملات اجتماعی را یکی از مهم­ترین عوامل رشد اجتماعی هر شخص تلقی نمود. یکی از معیارهای مهم اندازه­گیری تعاملات اجتماعی هر کس، میزان سازگاری او با دیگران از قبیل دوستان، معلمان، خانواده و … است. تعاملات اجتماعی نه تنها در سازگاری با اطرافیانی که هم اکنون فرد با آنان سروکار دارد موثر است بلکه بعدها در میزان موفقیت شغلی و پیشرفت اجتماعی وی نیز تأثیر دارد. این افراد دارای خصوصیات زیر هستند: ۱٫ اشتغال ۲٫ پذیرش مسئولیت ۳٫ آینده­نگری ۴٫ میانه­روی و اعتدال ۵٫ امیدواری و خوش­بینی ۶٫ خوش­طبعی، آسان­گیری و پرهیز از سختگیری بی­مورد (وایتزمن، ۱۹۹۸).

 

واژه های کلیدی:رشد اجتماعی، نشانه های رشد  اجتماعی، ابعاد رشد  اجتماعی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
رشد اجتماعی ۸
نشانه های رشد اجتماعی ۱۳
ابعاد رشد اجتماعی ۱۵
منابع ۲۰

منابع

عزیزی، محمد (۱۳۸۶). مهارت­های ارتباطی. فصلنامه روان­شناسان ایرانی، ۳٫

مختاری دوست، محمد (۱۳۸۶). اثربخشی آموزش مهارت­های ارتباطی بر بهبود رشد اجتماعی. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

فاتحی­زاده، مریم (۱۳۸۰). بررسی و مقایسه روش­های عملی افزایش رشد اجتماعی در دانش­آموزان دوره ابتدایی شهر اصفهان. هفته نامه دانشگاه اصفهان، ۲۵-۱۹٫

هاشمیان، سیدمحمدحسین (۱۳۸۵). استعاره راه؛ پرسش از هستی سازمان. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).

کارتلج، جی، و میلبرن، اف جی (۱۳۹۳). آموزش مهارت­های اجتماعی به کودکان. ترجمه محمدحسین نظری­نژاد. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۱۹۷۸).

اخوان تفتی، مهرناز و موسوی، سیده­فاطمه (۱۳۸۶). بررسی رابطه رشد اجتماعی و رشد زبانی ، دختران دانش­آموز پایه اول. مجله روان­شناسی و علوم تربیتی، ۱٫

ماسن، هنری، کیگان، جروم، کارول هوسترون، النا و کانجر، جان جین وی (۱۳۹۰). رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید یاسائی. تهران: انتشارات ماده (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۱۹۷۸).

امیرتاش، علی­محمد و سبحانی­نژاد، مهدی و عابدی، احمد (۱۳۸۵). مقایسه رشد اجتماعی دانش­آموزان پسر ورزشکار و غیرورزشکار دوره ابتدایی تحصیلی. نشریه تربیت بدنی المپیک، ۳۴٫

آقاور، سیدمهدی و جمشیدی­ها، غلامرضا و فرخی، احمد (۱۳۸۵). بررسی فراتحلیل تعامل رشد حرکتی و اجتماعی. مجله حرکت. ۲۷٫

مقدمه

انسان موجودی اجتماعی است و ادامه زندگی به صورت انفرادی برای او تقریباً غیرممکن است. به محض تولد و با دریافت نخستین احساس در رابطه با دیگران قرار می­گیرد. در این که انسان موجودی اجتماعی است، تردیدی وجود ندارد. بدون تردید می­توان، حیاط بشر را محصول یک رابطه اجتماعی تلقی کرد. اساساً سرشت انسان با زندگی جمعی عجین گشته و ضرورت آن با حیات او، گره خورده است. بدین سبب است که زیستن در کنار همنوعان می­تواند، آرامش و راحتی ما را فراهم آورد. کمک و لطف آن­ها نقش به سزایی، در تأمین سلامت و نیازمندی­هایمان ایفا می­کند. وجود اطرافیان به ویژه آن­هایی که دوستشان داریم به زندگی ما معنی می­بخشد. به طور معمول، هر فرد انسانی در خانواده که نخستین گروه اولیه است چشم می­گشاید و به وسیله آموزش­های مستقیم و غیرمستقیمی که از گروه­های مختلف اجتماعی دریافت می­کند، ارزش­ها، رفتارها و ملاک­های مورد پذیرش جامعه و فرهنگ خود را فرا می­گیرد (عزیزی، ۱۳۸۶).

برخی نظریه­ پردازان معتقدند که یکی از رازهای موفقیت انسان­ها برقراری ارتباط موثر با دیگران است به میزانی که انسان بتواند در تعاملات اجتماعی خود با دیگران، ارتباطی موثر و سازنده برقرار نماید، به همان میزان بر ضریب موفقیت خود افزوده است. شاید بتوان گفت یکی از راهکارهای اساسی و مهم برای رسیدن به خوشبختی را برقراری ارتباط موثر دانست. متخصصان علوم رفتاری دریافته­اند که یکی از نیازهای اساسی انسان نیاز به محبت، عاطفه، توجه و مهربانی است. بر همین مبنا انسان به طور غریزی جهت ارضای این نیاز طبیعی تمایل به ارتباط با دیگران دارد و دوستی و برقراری ارتباط با همنوعان حد اعلای آن می­باشد. برقراری ارتباط دوستانه با دیگران دارای کارکردهای مفیدی است (مختاری دوست، ۱۳۸۶).

رشد اجتماعی

رشد، عبارت است از تغییراتی که به طور منظم در ارگانیسم موجود زنده پدید می­آید و با پیشرفت و تکامل همراه است و هدف مشخصی را دربر می­گیرد. رشد، عبارت است از همه تغییرات و تحولاتی که از زمان تشکیل سلول تخم تا هنگام مرگ در انسان به وجود می­آید و عبارت است از یک سلسله تغییرات جسمی و روانی که از طریق این تغییرات، فرد پیوسته در حالت تعادل جسمانی و روانی باقی بماند و به کمال برسد. رشد، یعنی تغییراتی که با پیشرفت و ترقی همراه بوده و هدف مشخصی دارد، این تغییرات به طور منظم در طرح منظم در طرح معینی صورت می­گیرد. بعضی از روان­شناسان، رشد را جریانی می­دانند که در آن تغییرات درونی یا فیزیولوژیکی با جنبه­های روانی ترکیب می­شوند و فرد را برای روبه­رو شدن با محیط یا موقعیت جدید قادر می­سازند (هاشمیان، ۱۳۸۵).

رشد اجتماعی فرآیندی است که از طریق آن فرد آگاهی­ها، ارزش­ها، برقراری روابط اجتماعی و مهارت­های اجتماعی را کسب می­کند و این اکتسابات او را قادر می­سازد تا با جامعه وحدت یا به نحوی انطباق­یافته رفتار کند (ستوده، ۱۳۸۶). رشد اجتماعی یکی از ابعاد مهم رشد است که بر تمامی جوانب زندگی تأثیر می­گذارد. افرادی که از مهارت اجتماعی لازم برخوردارند، در مسیر زندگی با سهولت بیشتری با مسائل کنار می­آیند و به طور کلی در موقعیت­های زندگی موفق­تر عمل می­کنند. رشد اجتماعی به مجموعه متوازنی از مهارت­های اجتماعی و رفتارهای انطباقی مربوط است که فرد را قادر می­سازد با افراد دیگر روابط متقابل مطلوب داشته باشد، واکنش­های مثبت بروز دهد و از رفتارهایی که پیامدهای منفی دارند، اجتناب ورزد. وجود مهارت­هایی چون همکاری، مسئولیت­پذیری، همدلی، خویشتن­داری و خوداتکایی از مولفه­های رشد اجتماعی به شمار   می­روند (نظری­نژاد، ۱۳۹۳).

 

[۱] – Gerhart, A.

[۲] – Vard, A.

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نظریه های رشد نوجوانی و جوانی
  • مقاله دیدگاه روانشناسان دررابطه با رشد کودک
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.