مقاله تعامل دانش آموز و دیدگاه های آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تعامل دانش آموز و دیدگاه های آن

تعداد صفحات: ۳۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تعامل رفتاری و عاطفی دانش­آموز در فعالیت­های کلاسی یکی از دغدغه­های اصلی روانشناسان فعّال در این حوزه است.

تعامل رفتاری – عاطفی عبارت است ازگرایش و تمایل به یادگیری، کار کردن با دیگران و عملکرد در یک نهاد علمی که در احساس دانش ­آموزان مبنی بر این که آنها به مدرسه تعلق دارند و در مشارکتشان در فعالیت­های مدرسه، انعکاس می­یابد (ویلمز، ۲۰۰۳). همچنین تعامل رفتاری – عاطفی شامل رفتارهای تجلی­ یافته دانش­ آموزان و عواطف تجربه شده توسط آنهاست به هنگامی که آنها تکالیف مدرسه ­شان را انجام می­دهند (ویل برن، ۱۹۹۱).

مشارکت دانش­ آموزان در فعالیت­های علمی، اغلب به صورت تعامل رفتاری – عاطفی توصیف می­شود که مستقیما به فرایند یادگیری مرتبط است. برای مثال، به زمان کارکردن یا مشارکت در فعالیت­های یادگیری سازمان یافته و ماهیت تعامل دانش­آموزان با مربیان یا همسالان مربوط می­شود (فین، پانوزو و آخیلس[۱]، ۲۰۰۳) که هر دو گونه مشارکت با پیشرفت تحصیلی ارتباط دارند (فین و همکاران ۲۰۰۳؛ مارکس[۲]، ۲۰۰۰؛ فین، پانوزو و ویلک[۳]، ۱۹۹۸، به نقل از کاسپی، چاجت، ساپورتا و بث­مارم[۴]، ۲۰۰۵). به طور کلی، تعامل به کیفیت ارتباط دانش­آموز با کوشش تحصیلی اشاره دارد و با افراد، فعالیت­ها، اهداف، ارزش­ها و موقعیتی که آن را ایجاد می­کند، ارتباط دارد (اسکینر، فرر و کیندرمن، ۲۰۰۹).

در طول ۱۰ سال گذشته، تحقیقات انجام شده بر روی تعامل علمی دانش ­آموزان بر اهمیت آن به عنوان نقش کلیدی موفقیت کودکان در مدرسه توافق نظر داشته ­اند (فردریک، بلومن­فیلد و پاریس[۵]، ۲۰۰۴). به عبارت دیگر، این نوع تعامل رفتاری – عاطفی، یادگیری، نمرات، موفقیت، میزان حضور و غیاب، فارغ­ التحصیلی و تاب­ آوری دانش آموزان را در درازمدت پیش­بینی می­کند (فرر، اسکینر، مرچاند و کیندرمن[۶]، ۲۰۰۸). مطالعات همچنین نشان داده­اند که تعامل رفتاری – عاطفی به عنوان یک عامل محافظ در برابر فعالیت­های مخاطره­آمیز (مانند سوء مصرف مواد، رفتار مخاطره­ آمیز جنسی و بزهکاری)، عمل می­کند (اُفارل و موریسون[۷]، ۲۰۰۳).

 

واژه های کلیدی: تعامل دانش ­آموز، تعامل رفتاری و عاطفی دانش­ آموز، دیدگاه­های نظری در مورد تعامل دانش ­آموز، الگوی­ انگیزشی، نظریه دلبستگی، نظریه کنترل اجتماعی ، مدل آشنایی – مشارکت

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
مفهوم تعامل دانش آموز ۹
دیدگاههای نظری در مورد تعامل دانش آموز ۱۵
۱- الگوی انگیزشی ۱۵
۲- الگوی آشنایی – مشارکت ۱۷
۳- نظریه کنترل اجتماعی ۱۸
۴- نظریه دلبستگی ۱۹
۴-۱- تعامل رفتاری ۲۰
۴-۲- تعامل عاطفی ۲۱
پیشینه تحقیقات ۲۳
فهرست منابع و مآخذ ۲۶

منابع

فرنج، درک؛ ساورد، هثیر (۱۳۷۱). فرهنگ مدیریت.(ترجمه: محمد صایبی). تهران.

راس، آلن.ا (۱۳۷۵). رفتار سازمانی مفاهیم، نظریه ها، کاربردها. (ترجمه: علی پارساییان و محمد اعرابی). جلد اول. تهران : انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.

اسلاوین، رابرت ایی، روانشناسی تربیتی؛ (ترجمه یحیی سید محمدی ۱۳۸۷). تهران: انتشارات روان.

اتکینسون، ریتا ال؛ اتکینسون، ریچاردسی؛ اسمیت، ادوارد ای؛ داریل جی، نولن- هوکسما، سوزان (۱۳۸۱). زمینه روانشناسی هیلگارد (جلد اول). ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.

شعاری نژاد، علی (۱۳۷۴). نقش فعالیت فوق برنامه در تربیت نوجوانان، تهران، نشر اطلاعات، چاب پنجم.

کرکه ­آبادی،حببیبه(۱۳۷۴). بررسی عوامل مؤثربرمیزان مشارکت دانش­آموزان در فعالیتهای مدارس راهنمایی شهرتهران. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده علوم اجتماعی.

Wellborn, J. G. (1991). Engaged vs. disaffected action: Conceptualization & measurement of motivation in the academic domain. Unpublished doctoral dissertation, University of Rochester.

Willms, J. (2003). Student engagement at school: A sense of belonging & participation results from PISA 2000. Paris: OECD.

Finn, J. D., Pannozzo, G. M., & Achilles, C. M. (2003). The influence of personality on social participation in learning environments. Review of Educational Research, 73(3), 321–۳۶۸٫

Finn, J. D. (1989). With drawing from school. Review of Educational Research, 59, 117-142.

Caspi, T. Chajut, Saporta,  Beyth-Marom(2006),. The influence of personality on social participation in learning environments. The Open University of Israel, Chais Research Center for the Integration of Technology in Education, Learning & Individual Differences, 16, 129–۱۴۴٫

Marks, H. M. (2000). Student engagement in instructional activity: Patterns in the elementary, middle & high school. American Educational Research Journal, 37, 153–۱۸۴٫

مقدمه

تعامل دانش ­آموز به عنوان یک سازه چند بعدی شامل ابعاد رفتاری، شناختی و عاطفی می­باشد (آپلتن و همکاران، ۲۰۰۸؛ فردریکس و همکاران، ۲۰۰۴)، اسکینر، ویلبورن، کانل[۱] (۱۹۹۹) و کانل و همکاران (۱۹۹۴) بیان می­کنند که تعامل ترکیبی از ابعاد رفتاری و عاطفی است و شامل ابعاد فعالیت، هدف­گیری، انعطاف­پذیری، سازنده­گرایی، پشتکار، تمرکزگرایی، ارتباطات مثبت عاطفی با محیط­های اجتماعی و فیزیکی می­شود. به طور کلی مبانی تعامل رفتاری – عاطفی در کلاس درس به عنوان یک پیامد انگیزشی به مشارکت دانش­آموز در شروع و اجرای فعالیت­های یادگیری اشاره دارد و به وسیله دو مولفه رفتاری و عاطفی بیان شده است. به عبارت دیگر، تعامل شامل رفتارهای تجلی یافته دانش­آموزان و عواطف تجربه شده توسط آنهاست به هنگامی که آنها تکالیف مدرسه­شان را انجام می­دهند (ویل برن[۲]، ۱۹۹۱). همچنین تعامل رفتاری – عاطفی دانش­آموز به عنوان پیش­بینی کننده قوی یادگیری او، نمرات و موفقیتش در مدرسه تلقی می­شود (اسکینر، ویلبورن و کانل، ۱۹۹۹).

جوامع امروز به خصوص نظام آموزش و پرورش این نیاز را احساس کرده­اند که بایستی به شیوه­ای نو با مسائل برخورد کنند. مشارکت در فعالیت­های سازمان یافته­ی مدارس ضامن تقویت روحیه تعامل رفتاری – عاطفی در دانش­ آموزان و آماده ساختن آنها برای ورود به زندگی اجتماعی است (طوسی، ۱۳۷۰). مشارکت به معنای پذیرش یک عمل مشترک و متقابل در یک موقعیت گروهی و در معنای گسترده­تر، ویژگی پویای یک عمل پیچیده است که در اثر تعامل رفتاری – عاطفی افراد، در موقعیت­های گروهی، اجتماعی یا رفتاری متعدد حاصل می­شود و نیل به یک هدف مشخص را تسهیل می­کند.

نظریه­ های آموزشی بر مزایای یادگیری فعّال که شامل مشارکت در فعالیت­های علمی است، تاکید می­کنند. دیدگاه ساختارگرایی[۳] مدعی است که دانش به صورت اجتماعی و فعالانه به دست می­آید (جانسن، ۱۹۹۱؛ ویگوتسکی[۴]، ۱۹۶۲). این دیدگاه اشارات عمیقی برای آموزش دارد، زیرا اعلام می دارد که دانش­آموزان از آنچه که در بسیاری از کلاس­ها متداول است، نقش بسیار فعال­تری در یادگیری خودشان دارند (اسلاوین، ۲۰۰۶). همچنین بر اساس تحقیقات فورد[۵] و بلانچارد (۱۹۹۳) رابطه نسبتا قوی بین مشارکت دانش­آموزان در کلاس با رشد اجتماعی و شناختی آنها وجود دارد. بر اساس تحقیق فین و راک (۱۹۹۷) و مارکس (۲۰۰۰) تعامل رفتاری – عاطفی دانش­ آموز، منجر به افزایش موفقیت تحصیلی و حس تعلق دانش­ آموز به مدرسه و دیگر نهادهای اجتماعی می­شود (ویلمز[۶]، ۲۰۰۳).

مفهوم تعامل دانش ­آموز

یکی از مهم­ترین اصول روانشناسی تربیتی این است که آموزگاران نمی­توانند صرفا به دانش­ آموزان آگاهی بدهند، دانش ­آموزان باید آگاهی را در ذهن خودشان بسازند. آموزگاران می­توانند نردبانی را در اختیار دانش­آموزان قرار دهند که به درک عالی­ تر منتهی می­شود، اما دانش­آموزان خودشان باید از این نردبان بالا روند (اسلاوین، ۲۰۰۶). همچنین رویکردهای سازه­نگر معتقدندکه آگاهی فرایند است و یادگیرنده­ها باید به صورت فردی و فعالانه اطلاعات پیچیده را کشف کنند تا آنها را متعلق به خودشان سازند (اسلاوین، ۲۰۰۶).

از لحاظ نظریه یادگیری نیز، تاثیر یادگیری فعال روشن است: همان قدر که ما عمل می­کنیم، دانش به دست می ­آوریم، که این دانش بر فعالیت­هایمان تاثیر گذاشته و دانش ­مان را تغییر می­دهد (جانسن، راهر و مرفی، ۱۹۹۱).

در اوایل دهه ۱۹۸۰ کمیسیون ملی آموزش و پرورش آمریکا طی گزارشی با عنوان ملت در خطر، اذعان داشت که در سیستم آموزشی یک غفلت جدی وجود دارد (کمیسون ملی آموزش عالی[۱]، ۱۹۸۳). بعد از گزارش این کمیسیون تلاش­های گسترده­ای برای شناسایی عواملی که در ترک تحصیل زیاد دانش­آموزان و موفقیت پایین آنان در مدرسه مؤثر است صورت گرفت. نکته قابل توجه این بود که تعامل دانش­ آموز به عنوان یک عامل کلیدی برای موفقیت در ادامه تحصیل دانش­آموزان شناسایی شد. تعامل دانش­آموز توضیح می­دهد، هنگامی که دانش­آموزان با محیط مدرسه و با فعالیت­های کلاسی روبرو می­شوند چطور رفتار کرده، احساس و فکر می­کنند (فردریکس، بلومن فیلد و پاریس[۲]، ۲۰۰۴).

 

[۱] National commission on Excellence intrducation

[۲] Fredricks,  Blimenfeld &Paris

[۱] Skinner, Wellborn  & Connell

[۲] Willborn

[۳] Structuralist perspective

[۴] Jonson & Vygotesky

[۵] Ford

[۶] Wilms

[۱] Panozo & Akhyls

[۲] Marks

[۳] Vylk

[۴] Caspi , Chajet , Saporta & Beth -Marom

[۵] Fredricks, Blumenfeld, & Parks

[۶] Ferrer , Merchand & Kindermann

[۷] O’Farrell & Morrison

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.