مقاله تعارض والد – فرزند

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تعارض والد – فرزند

تعداد صفحات:۲۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نوجوانی دورانی است که به دلیل تحولات سریع با چالش‌های زیادی همراه است. یکی از این چالش‌ها بروز تعارض بین والدین و فرزندان است. تعارض والد – فرزند، از عوامل خطرساز در دوره‌ی  نوجوانی است (گیتی‌پسند، آرین و کرمی، ۱۳۸۷ و بوهلر[۱]، ۲۰۰۶) که در ۱۶-۱۴ سالگی به اوج خود می‌رسد(قمری، ۱۳۹۲). چرا که نوجوان در سنینی قرار دارد که به خاطر ماهیت انتقالی زندگیش، در معرض عوامل تنش زای گوناگونی قرار دارد (رضاپور، فتحی، سرداری و شیرعلی‌پور، ۱۳۸۹).

تعارض والد – فرزند عبارت است از چالش‌های ارتباطی و تعارضی که در حین رشد و تغییر اعضای خانواده بین والدین و فرزندان ایجاد می‌شود (ازمت و بی اوقلو[۲]، ۲۰۰۹).

از دیدگاه روان شناسان من (مانند اریکسون)، نوجوانان از ۱۲ تا ۱۹ سالگی در وضعیت دست‌یابی به هویت در مقابل سرگشتگی قرار دارد. در این دوره معنای خود، از محدوده والدین به دنیای دوستی گسترش می‌یابد و این امر به‌نوبه خود بر تعامل والد و نوجوان تأثیر می‌گزارد. بنابراین موضوعاتی چون خودمختاری و استقلال باید در تمام سطوح مجدداًً موردگفتگو قرار گیرند و مسئله اساسی در دوره نوجوانی سازمان‌دهی مجدد رابطه والد – فرزندی است (لطف‌آبادی، ۱۳۸۰؛ به نقل از محسنی، ۱۳۹۲).

 

واژه های کلیدی: تعارض والد فرزند، اشکال تعارض، رویکردهای نظری به رابطه و تعارض والد فرزند

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
نوجوانی ۶
اهمیت رابطه‌ی والد و نوجوان ۷
تعریف تعارض ۷
حوزه‌ها و مسائل مورد تعارض ۸
اشکال تعارض ۹
رویکردهای نظری به رابطه و تعارض والد – فرزند ۱۰
۱-رویکرد اریک اریکسون ۱۰
۲-نظریه روان‌شناسی فردی ۱۱
۳-نظریه‌ی سیستمی ۱۱
۴-رویکرد چرخه زندگی ۱۲
۵-دیدگاه هال ۱۲
تحقیقات انجام شده درباره تعارض والد – فرزند ۱۳
فهرست منابع ۱۶

منابع

گیتی‌پسند، زهرا؛ آرین، خدیجه و کرمی، ابوالفضل. (۱۳۸۷). اثربخشی درمان راه‌حل محور بر کاهش تعارضات والد – فرزندی در نوجوانان دختر. پژوهش‌های مشاوره. (۲۷). ۸۰-۶۳٫

قمری، محمد. (۱۳۹۲). رابطه مؤلفه‌های سرمایه  اجتماعی و تعارض والد – نوجوان در بین نوجوانان. پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی. ۳(۱۱). ۷۰-۵۹٫

رضاپور، یوسف؛ فتحی، آیت‌اله؛ سرداری، مرضیه و شیرعلی‌پور، اصغر. (۱۳۹۰). بررسی رابطه دینداری و وضعیت اقتصادی – اجتماعی دانشجویان با رضایت از زندگی: با تعدیل گری مؤلفه‌های سلامت روانی.  فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز. سال پنجم. (۱۹). ۸۹-۶۹٫

برجعلی، احمد. (۱۳۹۲). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش تعارضات والد – فرزندی در نوجوانان. مجله علوم رفتاری. ۷(۱). ۶-۱٫

لطف‌آبادی، حسین. (۱۳۹۰). روان‌شناسی رشد ۲٫ تهران: انتشارات سمت.

غمخوارفرد، زهرا؛ امراللهی‌نیا، مونا و آزادفلاح، پرویز. (۱۳۹۱).بررسی پیش‌بینی‌کننده‌های اضطراب دوره‌ی کودکی بر اساس طرحواره‌های ناسازگار کودک و سبک‌های فرزند‌پروری مادر. نشریه علوم رفتاری. (۲۱). ۲۶۲-۲۵۳٫

اکبری، ابوالقاسم. (۱۳۸۲). مشکلات نوجوانی و جوانی. تهران: نشر ساوالان.

بیابانگرد، اسماعیل. (۱۳۹۰). روش‌های افزایش عزت‌نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات سازمان انجمن اولیاء و مربیان.

بیابانگرد، اسماعیل. (۱۳۸۹). روان‌شناسی نوجوان. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

منصور، محمود. (۱۳۹۰).روان‌شناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. تهران: سمت.

خدامی، فاطمه. (۱۳۹۱). بررسی اثربخشی آموزش حل تعارض به مادران و به دختران نوجوانشان بر بهبود روابط میان آن‌ها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.

اسدی یونسی، محمدرضا؛ مظاهری، محمدعلی؛ شهیدی، شهریار؛ طهماسیان، کارینه و فیاض‌بخش، محمدعلی. (۱۳۹۰). تدوین و اعتباریابی پرسشنامه سنجش تعارض والد – نوجوان. فصلنامه خانواده و پژوهش. سال هشتم. (۱). ۷۰-۴۳٫

مقدمه

خانواده یک واحد اجتماعی است که بیشترین تأثیر را بر رشد افراد دارد (بیابانگرد،۱۳۸۹). امروزه نقش محرک و سازنده خانواده برای نوجوان بر همگان روشن است. پدر و مادر اولین کسانی هستند که زیربنای شخصیت سالم یک نوجوان را می‌سازد و پایه‌گذار ارزش‌ها و معیارهای فکری وی هستند. متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها به علت بی‌توجهی و عدم آشنایی با شیوه‌های برقراری ارتباط با فرزندان خود، نمی‌توانند با آن‌ها رابطه صحیح برقرار کنند. نوجوان در این دوره بیش از هر زمان دیگر نیاز به مراقبت و همراهی والدین خود دارد، لذا قطع رابطه با نوجوان و یا رابطه نادرست با نوجوان ممکن است تأثیرات مخربی بر او بگذارد (اکبری، ۱۳۸۲). روابط نوجوانان کار آسانی نیست. نوجوانان با تعارض بین استقلال[۱] خواهی و احساس درجه وابستگی[۲] خود به والدین درگیر هستند.باآنکه هم‌سن‌وسال‌ها نقش مهمی در زندگی نوجوان ایفا می‌کنند، اما هیچ‌چیز مانع نفوذ مهم والدین در نوجوانان نیست (منصور، ۱۳۹۰) وپژوهش‌ها نشان می‌دهد نوجوانانی که رابطه خوبی با والدین خود نداشته‌اند، از عزت نفس[۳] پایین، ادراک ناکارآمد از شایستگی‌ها و فقدان انگیزش[۴] رنج می‌برند (غمخوارفرد، امراللهی‌نیا و آزادفلاح، ۱۳۹۱).

تعارض با والدین نشانه‌ی  وجود خلأ بین فرزندان و والدین آن‌هاست. در این وضعیت ناهمگون والدین، نوجوانان را ناسازگار می‌دانند و نوجوانان هم رفتار والدین خود را قبول ندارند (احمدی[۵]،۲۰۰۲؛ به نقل از برجعلی، ۱۳۹۲). تحقیقات بسیاری رابطه تعارض با والدین، با عملکرد رفتاری و روان‌شناختی نوجوانان را موردبررسی قرار داده‌اند؛ که نشان‌دهنده وجود ارتباط دوسویه میان تعارضات والد – نوجوان[۶] و رفتارهای مشکل‌دار نوجوان است (برانجی، وان دورم، والک و میوس[۷]، ۲۰۰۹).

نوجوانی[۸]

نوجوانی دوره انتقالی است که در آن فرد از وابستگی کودکی[۹]به‌سوی استقلال، مسئولیت‌پذیری و امتیازات بزرگسالی[۱۰] حرکت می‌کند (لطف‌آبادی، ۱۳۹۰). هرچند در خصوص طول این دوره اتفاق‌نظر کاملی بین روان شناسان وجود ندارد. معمولاً سنین ۱۱ الی ۱۳ تا ۱۸ الی ۲۰ سالگی را دوره نوجوانی می‌دانند (لطف‌آبادی، ۱۳۹۰). نوجوانی، بروز تغییرات زیستی، بدنی و اجتماعی تعریف شده است که مدتی طول می‌کشد و با انتظارات، رفتارها و نگرش‌های خاص این دوره بین اعضای خانواده همراه است (هریس[۱۱]، ۲۰۰۸؛ به نقل از برجعلی، ۱۳۹۲).

نوجوانی دوره افزایش فشار است. نوجوانان باید تصمیمات مهم دوران زندگی خود را درباره شغل، سلامت، رفتارهای پرخطر و تحصیل بگیرند و عبور از این دوره می‌تواند برای نوجوانان و خانواده‌هایشان دوران سختی باشد (جنکینز[۱۲]،۲۰۰۹؛ به نقل از برجعلی، ۱۳۹۲). در این دوره، نوجوان[۱۳] با دو مسئله اساسی درگیر است: بازنگری و بازسازی ارتباط با والدین، بزرگسالان و جامعه، و بازشناسی و بازسازی خود به‌عنوان یک فرد مستقل (لطف‌آبادی، ۱۳۹۰). تحولات سریع این دوره، روابط نوجوان با دیگران ازجمله والدین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سال‌های ابتدایی نوجوانی به‌ویژه ۱۰ تا ۱۵ سالگی، با ظهور و افزایش تعارض میان نوجوانان و والدینشان ارتباط دارد (آلیسون، ۲۰۰۰؛ به نقل از قمری، ۱۳۹۲).

 

[۱].independency

[۲].dependency

[۳].self- esteem

[۴].motivation

[۵].Ahmadi. A

[۶].parent- adolescent conflict

[۷].Branje. S, Doorn. M, Valk. I & Meeus. W

[۸].adolescence

[۹].childhood

[۱۰].adulthood

[۱۱].Haris. P

[۱۲].Jenkins. P

[۱۳].adolescent

[۱].Buehler. C

[۲].Ozmete. E & Bayoglu. A

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تعارض مادر- دختر
  • مقاله سبک های مدیریت تعارض
  • مقاله نظریه های مدیریت تعارض
  • مقاله تعارض های زناشویی و حل آن از دیدگاه درمان عقلانی- عاطفی
  • مقاله تعارض کار در خانواده و عوامل موثر برآن
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.