مقاله تاریخچه و وضعیت دوچرخه سواری در ایران و جهان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تاریخچه و وضعیت دوچرخه سواری در ایران و جهان

تعداد صفحات: ۳۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

روند فزاینده کاربرد اتومبیل شخصی در بسیاری از کشورها مسایل و معضلات اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی زیادی را در پی داشته است و گسترش حمل و نقل عمومی و سایر شیوه های غیرموتوری به عنوان راه حل اساسی شناسایی شده اند.گرچه گسترش کاربرد حمل و نقل عمومی یک اقدام ارزشمند است ولی ممکن است دستیابی به آن در هر سطح دل خواه توسعه اقتصادی امکان پذیر نباشد. بسیاری از کشورهای در حال توسعه قادر به تامین حمل و نقل عمومی مناسب برای اکثریت مردم خود نیستند در حالی که می توانند در حمل و نقل دوچرخه سرمایه گذاری نمایند(خادم الحسینی و همکاران،۱۳۸۹).

با اینکه تقریبا اکثر شهرهای بزرگ جهان از جمله کلان شهرهای ما، در ترافیک انبوه، سرو صدا و آلودگی هوا گرفتار شده اند راه حل پایداری برای این معضل اندیشیده نشده است. ریچاردمو[۱] , رئیس بنیاد ملی حفاظت تاریخ امریکا می گوید احداث جاده بیشتر برای تسهیل عبور و مرور تا حدی مانند آن است که برای درمان شخص چاق کمربند او را شل کنیم. استفاده از دوچرخه به عنوان ایده آل ترین پادرزهر آلودگی هوا در کانون توجه بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ دنیا قرار گرفته است(زیوی،۱۳۸۷).

انجام دوچرخه سواری دارای مصرف انرژی اندکی است و موجب سلامتی برای استفاده کنندگان از آن می شود و خسارتی نیز به جا نمی گذارد(گاتراسلبن و آپلتون،۲۰۰۷؛ پارکینا و میرز،۲۰۱۰).

دوچرخه سواری به عنوان یک روش سالم و مفید شناسایی شده و امروزه پیشنهاد می شود از آن در سفرهای با مسافت کوتاه به جای اتومبیل استفاده شود(مجموعه اطلاعات بیست و یکمین کنفرانس اروپایی کمک به حمل و نقل[۲]،۲۰۰۳). گزارش شده است که برای مسافت های بین نیم تا ۵/۳ کیلومتر در محیط شهری دوچرخه بهترین وسلیه برای حمل و نقل است(هینن و همکاران،۲۰۱۰).

 

واژه های کلیدی:دوچرخه، دوچرخه سواری، حمل و نقل درون شهری،وضعیت دوچرخه سواری،  عوامل موثر

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعریف دوچرخه ۱۰
فواید ارتقاء فرهنگ استفاده از دوچرخه ۱۰
تاریخچه دوچرخه سواری ۱۰
سابقه تاریخی استفاده از دوچرخه در جهان ۱۱
سابقه تاریخی استفاده از دوچرخه در ایران ۱۲
وضعیت دوچرخه سواری در جهان ۱۳
ایران ۱۳
آمریکا ۱۴
کانادا ۱۶
هلند ۱۶
آلمان ۱۷
فرانسه ۱۷
بلژیک ۱۸
استرالیا ۱۸
نیوزلند ۱۸
سوئد ۱۹
انگلستان ۱۹
دانمارک ۱۹
اهداف کلیدی و خصوصیات برنامه ها و سیاست های ملی در توسعه دوچرخه سواری ۲۰
تحقیقات انجام گرفته در مورد دوچرخه سواری ۲۱
تحقیقات داخلی ۲۱
تحقیقات خارجی ۲۲
نتیجه گیری ۲۵
منابع: ۲۸

 

منابع:

کلینی،محمد رضا،(۱۳۸۹)نگاهی نو به دوچرخه شهری، دو هفته نامه دوچرخه شهری ،شماره دوم،آذرماه

بوشهری، نادر؛ مجد، مهدی،(۱۳۸۸)،طراحی شبکه دوچرخه سواری برای شهر اصفهان، نهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران.

توسلی، محمد؛شریعت، مهرداد؛کاظم نژاد، لیلا،(۱۳۸۷)،گسترش سیستم دوچرخه سواری جهت دستیابی به اهداف مدیریت تقاضای حمل ونقل(مطالعه موردی شهر قم)،

عمادی،مهدی؛ شریفیان، اسماعیل؛(۱۳۹۱)، شاخص های تاثیر گذار بر انتاخب دوچرخه به عنوان حمل و نقل پایدار دانشجویان، اولین همایش کاربرد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت

منتظری، محمد؛ اداوی،مجید؛(۱۳۸۵)، بررسی مولفه های ترافیکی سیستم های حمل و نقل شهری و عوامل موثر بر آن، همایش حمل و نقل ریلی

احمدی نژاد،محمود؛ عبدالمنافی، ابراهیم،(۱۳۸۶)،حمل و نقل غیرموتوری و استراژی ها برای توسعه سیستم حمل ونقل غیرموتوری

کاشانی جو،خشایار؛ مفیدی،سید مجید؛ (۱۳۸۸)؛ سیر تحول نظریه های مرتبط با حمل و نقل درون شهری؛ نشریه هویت شهر، سال سوم، شماره ۴

زیوی ،محمد.(۱۳۸۷)،لازمه ترویج دوجرخه سواری در کشور,ایجاد نظام حمل ونقل سازگار با دوچرخه.ماهانه جاده ابریشم.شماره ۸۰٫(۲۸-۲۹)

شیر محمدی،حمید؛ سورتیجی، سبحان؛ (۱۳۸۷)، شهرسازی نوین-کاهش وابستگی به اتومبیل در جهت دستیابی به حمل و نقل شهری پایدار، چهاردهمین کنفرانس دانشجویان مهندسی عمران سراسر کشور

مقدمه 

در شهرسازی مدرن برنامه ریزی برای ماشین مقدم بر برنامه ریزی برای انسان گردیده است و ماشین که باید ابزاری باشد تا زندگی انسان مدرن را تسهیل بخشد آنچنان حضور خود را در زندگی انسان ها فراگیر کرده است که انسان را به خدمت خود درآورده است و شهر به جای اینکه محل آرامش و زندگی باشد توسط ماشین تسخیر شده است(صادقی،۱۳۸۴).

در حقیقت با افزایش سطوح آلودگی هوا و بی نظمی های فراوان انجام شده توسط وسایل موتوری، دوچرخه سواری به طور گسترده یا متوسط در شهرهای جهان به عنوان یک پیشنهاد مناسب برای رفت و آمد شهری ملاحظه شده است (باچیری[۱] و همکاران،۲۰۱۰).

تاکید بر حمل و نقل موتوری اثرات زیان بار و گاه جبران ناپذیری بر شهرها و زندگی انسان گذاشته است و افزایش روزافزون آن این مساله را تا حد یک بحران به پیش می برد(صادقی،۱۳۸۴).

نگرانی ها در مورد ترافیک ، تغییرات آب و هوایی و بیماریهای ناشی از سبک زندگی غیر متحرک منجر به این شده که تلاش هایی در تشویق به انجام دوچرخه سواری  انجام شود(لارسن و ال قنیدی[۲]،۲۰۱۱). سرمایه گذاری اصلی انجام شده در تعدادی از مراکز شهری اولویت در ساخت حمل و نقل غیر موتوری است و سیاست های عمومی برپایه استفاده از دوچرخه سواری اجرای موفقیت آمیزی در شهرهای بی شماری در اروپا و آمریکا داشته است(باچیری و همکاران،۲۰۱۰).

این در حالی است که هم اکنون در کشور ما دوچرخه سواری به عنوان وسیله حمل و نقل شهری وجهه اجتماعی نسبتاً پایینی دارد(حاتمی نژاد و اشرفی،۱۳۸۸).در ایران ظاهراً استفاده غیر تفریحی از این وسیله نقلیه نیز کاهش یافته است . بر خلاف گذشته های نه چندان دور حضور کارمندان در محل کار خود به وسیله دوچرخه کمتر مشاهده می شود که نشانگر یک تغییر منفی در استفاده از آن است(زیوی،۱۳۸۷).

بیشتر افراد ذکر کردند فاکتورهایی از جمله: ایمنی عبور و مرور، عدم رعایت مقررات توسط ماشین ها، سنگینی عبور و مرور، آلودگی هوا، آب و هوای بد، نداشتن شایستگی کافی و رفتار اجتماعی در انجام دوچرخه سواری آنان تاثیر می گذارد(گاتراسلبن و اپلیتون[۳]،۲۰۰۷). پوچر، بوهلر و سینن[۴] (۲۰۱۱) دریافتند که عوامل زیرساختی، برنامه های ترویج و افزایش ایمنی دوچرخه از قبیل: گسترش و بهبود خطوط دوچرخه، مسیر ترافیک آرام، یکپارچه سازی حمل و نقل دوچرخه، اشتراک گذاری دوچرخه، برنامه های آموزشی و رویدادهای تبلیغاتی سبب افزایش دوچرخه سواری می شود. تحقیقات  دیگری  عامل های اصلی توسعه دوچرخه سواری را مورد بحث قرار دادند مانند اینکه وجود خطر ( موانع ایمنی ) در دوچرخه سواری مانع گسترش درک آن شده است (پارکینا و میرز[۵]،۲۰۱۰). بسیاری از خانواده ها ذکر کردند که دوست دارند که فرزندانشان دوچرخه سواری کنند ولی آنها معمولاً از انجام این کار جلوگیری می کنند زیرا آنها احساس می کنند این کار خطرناک است(چیریستای[۶] و همکاران،۲۰۱۱). ایمنی حمل و نقل نگرانی است که به عنوان یک عامل بزرگ و اصلی برای دوچرخه سواری در کشورهایی با راه های غیر استاندارد مخصوص دوچرخه سواری مشخص شده است(جرارد و همکاران[۷]،۲۰۰۸).

تعریف دوچرخه

دوچرخه وسیله ای است مکانیکى که با استفاده از قدرت حرکتى پاها به هر شکلى قادر به حرکت است. این وسیله در ابتدایى ترین شکل در ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در کشورهایى همچون چین، مصر و هند دیده و بر روى دیواره غارها نیز اشکالى از آن موجود است. لفظ دوچرخه از کلمه یونانى به نام KYKLOS گرفته شده و بعدها این ریشه یونانى در زبان لاتین به کلمهBICYCLE  تبدیل گردید، کلمه پیشوند BI به مفهوم عدد دو و کلمه پسوندCYCLE  به معنى دایره و به عباراتى طوقه است.

[۱] -Bacchieri

[۲] -Larssen and El-ghandi

[۳]-Gatersleben and Appleton

[۴] – Pucher, Buehler and Seinen

[۵] -Parkina and Meyers

[۶] -Christie

[۷] -Garrard

[۱]-rechardmo

[۲] -European conference of ministers of transport(ECMT)

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.