مقاله بیمه آتش سوزی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله بیمه آتش سوزی

تعداد صفحات: ۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

صنعت بیمه یکی از بارزترین نهاد اقتصادی و قوی ترین نهاد پشتیبانی سازمان ها و خانوارها تلقی می شود(شیدایی، ۱۳۷۷). در عصر حاضر صنعت بیمه از عوامل مهم توسعه کشورها به حساب آمده و توسعه بیمه نیز شاخصی برای کشورها تلقی می شود. بیمه در کنار سایر بخش های اقتصادی، به نوبه خود نقش برجسته ای داشته و با پوشش خسارت احتمالی ناشی از فعالیت های اقتصادی، انگیزه سرمایه گذاری را افزایش می دهد و در نهایت با افزایش سرمایه گذاری در کشور می تواند نقش زیادی در رشد و توسعه کشور داشته باشد. از طرفی، فعالیت بیمه، نوعی صنعت تلقی شده و بر درآمد ملی تأثیر می گذارد، به طوری که در اقتصاد ایران نقش بیمه بسیار با اهمیت بوده و اثربخشی آن در بین صنایع دیگر از متوسط اثربخشی سایر بخش ها بیشتر است(مطلبی، ۱۳۸۲).

بیمه آتش سوزی یکی از قدیمی ترین رشته های بیمه ای است. اهمیت این نوع بیمه به اندازه ای است که در کشورهای توسعه یافته هیچ دارایی را نمی توان یافت که دارای بیمه نامه آتش سوزی نباشد. در بیمه های آتش سوزی، اموال و دارایی ها در برابر خطر آتش سوزی و همچنین خطرهای جانبی تحت پوشش قرار    می گیرند و خدمات بیمه آتش سوزی در قالب بیمه نامه های مختلفی عرضه می شود(کریمی، ۱۳۷۶).

 

واژه های کلیدی:بیمه آتش سوزی، شیوه عقد قرارداد بیمه نامه ها، خسارت‌ و هزینه های‌ قابل پرداخت، روشهای صدور بیمه نامه

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تاریخچه بیمه در جهان ۷
تاریخچه بیمه آتش سوزی ۹
تاریخچه بیمه در ایران ۱۱
تعاریف بیمه ۱۴
شیوه عقد قرارداد بیمه نامه ها ۱۵
بیمه آتش سوزی ۱۶
آتش سوزی ۱۷
انواع بیمه نامه های آتش سوزی ۱۷
انواع خطرهای تحت پوشش در بیمه نامه های آتش سوزی ۱۸
خسارت‌ و هزینه های‌ قابل پرداخت ۱۸
خطرهای اصلی و تبعی ۱۹
انواع روشهای صدور بیمه نامه ۲۱
خسارت و هزینه های غیرقابل تامین ۲۲
تعاریف کلی در بیمه نامه ها ۲۳
نتیجه گیری ۲۹
فهرست منابع و ماخذ ۳۰

منابع و ماخذ

وجدانی، فواد (۱۳۷۱) اهمیت بیمه و نقش آن در بازرگانی، تاریخچه پیدایش بیمه، مجله تعاون، شماره ۱۷

کریمی، آیت (۱۳۷۶) کلیات بیمه، انتشارات بیمه مرکزی ایران، چاپ دوم، تهران

علی آبادی، ایرج (۱۳۷۱) بیمه در ایران، پیدایش پیشرفتها، مجله حسابدار، شماره ۹۱

مطلبی، محمد موسی (۱۳۸۲) انتخاب نامساعد و کارایی در بازار بیمه ایران، فصل نامه صنعت بیمه، شماره۷۱

امیری، هوشنگ (۱۳۸۲) بیمه ایران از فروهر تاعباس زادگان، انتشارات دل آگاه،تهران

محمود صالحی، جانعلی (۱۳۷۲) فرهنگ اصطلاحات بیمه و بازرگانی، شرکت سهامی بیمه ایران

پورتال شرکت سهامی بیمه ایران( )مورخ۳/۲/۹۳

نخعی، امیر حسین (۱۳۴۶) بیمه و نقش آن در توسعه اقتصادی، موسسه عالی حسابداری، تهران

ابوالحسنی، زهرا – شاهین،آرش (۱۳۸۹) سنجش تفاوت مشخصات کیفی خدمات و نحوه ارائه خدمات در صنعت بیمه « بررسی موردی شرکت سهامی بیمه ایران در استان اصفهان »، مجله دانش و توسعه، شماره ۳۱

اوترویل، ژان فرانسوا (۱۳۸۱) مبانی نظری و عملی بیمه، ترجمه عبدالناصر همتی و علی دهقانی، انتشارات بیمه مرکزی ایران، تهران

 مقدمه

یکی از ارزشمندترین دستاوردهای بشر برای مقابله با حوادث و تامین برخی از نیازهای اقتصادی، اجتماعی و روانی، پدیده بیمه است. بیمه برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از حوادث، تامین امنیت آینده، ارتقا سطح زندگی افراد، ایجاد بستری مناسب و مطمئن برای رشد و توسعه اقتصادی بوده و موجب آرامش خاطر اعضا جامعه شده و این آرامش نیز به نوبه خود موجب پویایی حیات اجتماعی، رشد و شکوفایی استعدادها و افزایش کارایی و بهره وری می شود(وجدانی، ۱۳۷۱). بشر در زندگی روزمره خود با انواع خطرات مختلف مواجه است که جان و مال او را تهدید می کنند. بعضی از این خطرات ناشی از قوای طبیعی و بدون ارتباط با فعالیت های خود اوست، از قبیل سیل، زلزله، آتشفشان، طوفان، صاعقه و سایر بلایای طبیعی و بعضی دیگر مرتبط با اقدامات و عملیات عمدی و یا غیرعمدی بشر است، از قبیل حریق ها، تصادفات اتومبیل و خطرات مربوط به حوادث الکتریسیته، گاز، انرژی اتمی و نظایر آن، جالب اینکه هرقدر دسترسی بشر به علم و تکنولوژی وسعت می یابد و سطح رفاه به لحاظ استفاده از وسایل مدرن بالاتر می رود، به تنوع و شدت تواتر خطرها افزوده می شود(صالحی، ۱۳۷۱). بشر با توجه به هوش، استعداد و دانشی که دارد و به لحاظ غریزه میل به ادامه حیات، در اندیشه مبارزه با آثار زیانبار خطرات بوده و پیش بینی مفیدی به عمل می آورد و خود را برای تحمل خساراتی که علی رغم همه تدابیر وارد می شوند، آماده می کند. ازجمله این تدابیر، تهیه ذخیره ای برای مقابله با خسارات مالی است که در آینده ایجاد می شوند، البته باید توجه داشت پس انداز، و کنار گذاشتن قسمتی از درآمد به منظور جبران خسارات احتمالی، یک تدبیر عاقلانه و منطقی برای رویارویی با آثار خطراتی است که اموال او را تهدید می کند. اما پس انداز هر فرد یا هر واحد اقتصادی برای جبران خسارات احتمالی آن کافی نیست چه بسا خطر قبل از تشکیل پس انداز کافی و در ابتدای فعالیت فرد یا واحد اقتصادی پیش آید و خسارات آن به حدی باشد که ادامه فعالیت را به کلی منتفی سازد. لذا در بسیاری از موارد تدبیر پس انداز، که ایده ای عاقلانه است مشکلی را حل نمی کند مگر اینکه این پس انداز از حالت انفرادی خارج شده و صورت جمعی، به خود گرفته و گروهی از افراد یا واحدهای اقتصادی که فعالیت مشابه و خطرات نظیر هم دارند، توافق کنند که ذخایر خود را یکجا متمرکز نمایند و خسارات احتمالی را از محل آن جبران کنند(علی آبادی،۱۳۷۱).

از آنجایی که همه افراد و یا واحدهای اقتصادی همزمان دچار خسارت نمی شوند، لذا ذخایر جمعی برای جبران چند خسارت که در یک دوره معین برای برخی از افراد یا واحدهای اقتصادی پیش می آید، کفایت می کند. امروزه جمع آوری ذخایر جمعی، تحت عنوان حق بیمه و تأمین خسارت احتمالی با استفاده از روشهای گوناگونی انجام می شود و شرکتهای بیمه بازرگانی پوشش های مورد نیاز مربوط به فعالیتهای اقتصادی را ارائه می کنند(مختاری، ۱۳۹۱).

آتش را شاید بتوان قدیمی ترین کشف بشر به شمار آورد که باعث تغییرات گسترده ای در زندگی انسان گردید. به همان میزان که بشر اولیه به مزایا و فواید آتش پی برد، با معایب و زیانهای آن نیز آشنا گردید. ضمنا” وقوع حریق های بزرگ و کوچک که باعث از بین رفتن اموال و داراییها می گردید، برای مردم یک واقعه عادی شده بود(امیری، ۱۳۸۲).

وقوع انقلاب صنعتی در اروپا و تبدیل کارگاه های سنتی به کارخانه های عظیم و سپس گذر به عصر فراصنعتی باعث گردید زندگی مدرن آمیخته با خطرات گوناگون گردد که همه جا در کمین انسان نشسته اند تا در شرایط مناسب و در یک لحظه غفلت با شدت حمله کرده و همه چیز را در مسیر خود نابود کنند. بارها مشاهده شده است که زندگی یک فرد یا حیات یک سازمان و شرکت در اثر حریق از بین رفته و ادامه فعالیت آن نیز میسر نگردیده، مگر اینکه دارای پوشش بیمه آتش سوزی بوده باشد(صالحی، ۱۳۷۲).

تاریخچه بیمه در جهان

گرچه به نظر می رسد عمر صنعت بیمه بیش از چند صد سال باشد اما مشخص نیست که اولین بیمه نامه مربوط به کدام ملت بوده است. بعضی افراد، دریانوردان فینقی را مبتکر بیمه می­دانند. بدین صورت که دریانوردان از بازرگانان وام دریافت می­کردند و هرگاه این دریانوردان بدهکار با موفقیت سفر خود را به پایان می­بردند، موظف بودند که اصل و بهره وام دریافتی را ظرف مدت معینی به بازرگانان طلبکار بپردازند. در طی این مدت کالای دریانورد بدهکار در گرو بازرگان بود و اگر بازرگان به موقع موفق به دریافت طلب خود نمی شد، می­ توانست کالا را حراج کند. ولی اگر کشتی دریانورد با حوادث دریا مواجه می­شد و یا دزدان دریایی به آن حمله ور می شدند و کالا به غارت می­رفت، وام دهنده حقی در مورد اصل و بهره وام نداشت و بازرگان وام دهنده، خطر را تقبل می کرد. در واقع در این حالت برگشت اصل و بهره وام در گرو سالم به مقصد رسیدن کالا بود. این نوع وامها را در تاریخ پیدایش بیمه، به نام بیمه وامهای دریایی نام گذاری کرده اند(کریمی، ۱۳۷۶).

با این همه به نظر بسیاری از محققان، بیمه به مفهوم واقعی در سده چهاردهم میلادی به وجود آمده است. البته کلیسا با بیمه به صورت وامهای دریایی مخالف بود و طبق قوانین مذهبی، بهره را حرام اعلام نموده بود. از این رو تجار وام دهنده شکل آن را عوض کرده و به جای بهره، به فرد وام گیرنده جایزه ای پرداخت می کردند که میزان آن به اندازه نرخ بهره بود ولی نحوه پرداخت به شکلی بود که کلیسا نمی­توانست با آن مخالفت کند(دنیای اقتصاد، ۱۳۸۷). اولین قرارداد بیمه ای که بوجود آن پی برده اند قرارداد بیمه حمل و نقل دریائی است که به سال هزار و سیصد و چهل و هفت میلادی در شهر ژن ایتالیا منعقد شده است، بنابراین شاید شروع فعالیت بیمه ای به معنی امروزی آن در قرن چهاردهم میلادی باشد. پیدایش بیمه در قرن چهاردهم و یا احتمالاً یک قرن قبل از آن به این معنی نیست که قبلاً بشر درصدد یافتن وسیله ای برای مقابله با آثار حوادث نبوده است(کریمی، ۱۳۷۶).

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله خصوصی سازی در صنعت بیمه
  • مقاله حل و فصل اختلاف بیمه بین المللی
  • تحقیق بررسی آثار و پیامدهای خصوصی سازی صنعت بیمه بر ساختار دارایی ها و سرمایه گذاری های شرکت های بیمه
  • تحقیق تأمین اجتماعی ،بیمه و حوادث ناشی از کار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.