مقاله بازی های کودکان و نظریه های آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله بازی های کودکان و نظریه های آن

تعداد صفحات: ۵۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در جهان معاصر، بازی بهترین شکل فعالیت طبیعی برای هر کودک است. در واقع بازی کردن در زندگی کودک از اهمیت زیادی بر خوردار است. در جریان بازی ، نیرو های روحی و جسمی کودک، یعنی دقت، حافظه، تخیل، نظم و ترتیب، چالاکی و مهارت و….رشد می یابند و علاوه بر این ها بازی برای کودک محرک و انگیزه ای می شود در جهت کسب تجارب اجتماعی.

بر اساس نظریات “پیاژه و ویگوتسکی” بازی اصلی ترین عامل رشد شناختی کودک است. همچنین یکی از پاک ترین روش های فکری قابل دسترس برای خردسالان می باشد. کودکان در قالب بازی با درک واقعیتها و کنترل مهارت های شخصی به تعادل دست می یابند(انگجی و عسگری، ۱۳۸۵).

پژوهشگرانی مانند کفارت، هارتمن، جین آیرز، حرکت و فعالیت را اساس یادگیری و پایه ای برای تحول ذهنی می دانند. آنان تفکیک ناپذیری نیروهای روانی و جسمانی را در به اجرا درآوردن هرگونه الگوی حرکتی آن هم در مراحل اولیه آموزش، به منزلۀ یک اصل اساسی مورد تأکید قرار می­دهند(کفارت و همکاران به نقل از مشرف جوادی، ۱۳۶۷).

در میان اقسام بازی، بازی هایی که آفریده خود کودکان است و ما آن ها را بازی های ابتکاری یا موضوع دار و نقش دار می نامیم اهمیت ویژه ای دارند. در این بازی ها خرد سالان آنچه را که در محیط کوچک زندگی خود از فعالیت بزرگسالان می بینند تقلید می کنند. بازی های ابتکاری به شخصیت کودک شکل می بخشند، از این رو وسیله پرارزشی در تربیت او محسوب می شوند. این بازی ها بازتابی از زندگی اند (بوندارنکو، مترجم: باباجان۱۳۶۷).

بازی همواره در همیشه تاریخ وجود داشته است، بازی همزادوهمنشین همیشگی نوزادان، کودکان و نوجوانان بوده است، در آثارهنری کهن اسباب بازی ها، یا کودکان در حال بازی و باماسک نمایش دیده می شوند. از فیلسوفان قدیم افلاطون و ارسطو به بازی و اهمیت آن در امر آموزش و آماده سازی شغلی توجه داشته اند. برخی دیگر از اندیشمندان عرصه علوم تربیتی از جمله کمینیوس، روسو، پستالوزی و به ویژه فروبل به بازی و استفاده از آن در امر آموزش اهمیت می دادند. شیلر بر این باور بود که انسان هنگامی به راستی انسان است که به بازی بپردازد (پیترهیوز، مترجم:گنجی ۱۳۸۴ص۱۵).

 

واژه های کلیدی: بازی، کودکان، مهارتها، انواع بازی ها، نظریه ها،

فهرست مطالب

چکیده ۶
مقدمه ۷
بازی چیست؟ ۱۰
تاریخچه بازی ۱۲
بازی در ایران پیش از اسلام: ۱۲
ارزش بازی ها: ۱۳
ارزش تربیتی: ۱۳
ارزش درمانی: ۱۳
ارزش ذهنی: ۱۴
ارزش اجتماعی: ۱۴
ارزش جسمانی: ۱۴
مربیان در بازی ۱۵
نقش بازی در رشد کودک : ۱۵
تنوع در بازی های کودکان : ۱۶
نکاتی چند در مورد بازی های کودکان : ۱۶
مراحل مختلف بازیهای کودکان: ۱۷
عوامل مؤثر در بازی ۱۸
تأثیر بازی در ایجاد و پرورش خلاقیت کودکان ۱۹
خلاقیت در بازی ۱۹
انواع بازیها ۲۰
بازیهای جسمانی: ۲۰
بازیهای تقلیدی: ۲۰
بازیهای نمایشی: ۲۱
بازیهای نمادی ۲۱
بازیهای تخیلی ۲۱
وﯾﮋگیهای اساسی بازی: ۲۲
نظریه های مرتبط: ۲۳
نظریه ی انرﮊی مازاد: ۲۳
نظریه ی پیش تمرینی: ۲۴
نظریه ی غریزی مک دوگال: ۲۵
نظریه ی اجتماعی گروس: ۲۵
نظریه ی ویلیام اشترن: ۲۶
نظریه ی پستالوژی: ۲۶
نظریه ی بازپیدایی: ۲۶
نظریه ی بیان خود: ۲۸
نظریه ی ﮊان پیاﮊه: ۲۸
انواع بازی به نظر ﮊان پیاﮊه: ۲۹
بازی های مهارتی: ۲۹
بازی های نمادین: ۲۹
بازی های با قاعده: ۳۰
بازی های سازنده: ۳۱
نظریهی شارلوت بوهلر: ۳۱
بازی های کنشی: ۳۱
بازی های وانمود سازی یا خیالی: ۳۲
بازی های انفعالی: ۳۲
بازی های ساختمانی: ۳۳
بازی های جمعی: ۳۳
اهداف کاربرد بازیها: ۳۳
نقش والدین واطرافیان در بازی های کودکان: ۳۴
تأثیر موقعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده بر بازیهای کودکان: ۳۴
دیدگاه نظریه پردازان دربارۀ بازی: ۳۴
دیدگاه و نظریه های دانشمندان دربارۀ بازی ۳۶
دیدگاه مکتب اسلام درباره ی بازی: ۳۷
نقش تربیتی مادر در بازی های کودکان: ۳۸
رشد و تکامل حرکات از دیدگاه علم تکامل بدن انسان: ۳۹
نتیجه گیری ۴۱
منابع و مآخذ ۴۴

منابع

فصیح، اسماعیل (۱۳۸۳)، بازیهای روانشناسی ارتباط انسانی، تهران ،انتشارات البرز.

قنبری، رحمان.(۱۳۸۷)، بررسی هوش هیجانی مجرمان زندانی بر اساس نوع جرم و رابطه آن با سلامت روان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارسنجان.

کارتلج، جی؛ میلبرن، جی اف.(۱۳۷۲)، آموزش مهارت های اجتماعی کودکان. ترجمه ی محمد حسین نژاد، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

ﺍﺳﻼﻭﻳﻦ،ﺭ .ﺍی(۱۳۸۵)، ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﻴﺘﯽ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻳﺤﻴﯽ ﺳﻴﺪ ﻣﺤﻤﺪی .ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﻧﺸﺮ ﺭﻭﺍﻥ.

اﻧﮕﺠﻲ، ل؛ ﻋﺴﮕﺮی، ع(۱۳۸۵)، ﺑﺎزی و ﺗﺄﺛﻴﺮ آن ﺑﺮ رﺷﺪ ﻛﻮدک، ﭼﺎپ اول، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﻃﺮاﺣﺎن اﻳﻤﺎژ.

اشرفیان کفاش،ش(۱۳۸۳)،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده هنر و معماری،گروه ارتباط تصویری،دانشگاه آزاد اسلامی(تهران مرکزی).

ﻣﻬﺠﻮر، س(۱۳۸۶)، رواﻧﺸﻨﺎﺳﻲ ﺑﺎزی، ﭼﺎپ دﻫﻢ، ﺷﻴﺮاز: اﻧﺘﺸﺎرات ﺳﺎﺳﺎن.

مقدمه

در گذشته تصور می شد بازی، صرفاً فعالیتی است که به منظور وقت گذرانی و گاهاً لذت بردن کودکان، مورد استفاده آنهاست و هیچ فایده دیگری از آن حاصل نمی شود. اما، امروزه استفاده از بازی در زمینه درمان و آموزش به کودکان گسترش یافته است و این امر به دلیل آن است که بازی به عنوان یک فعالیت لذت بخش برای کودکان بهترین ابزار برای برقراری ارتباط و ایجاد تغییر در رفتار آنها می­باشد. علاوه بر استفاده های هدف دار از بازی، فرایند بازی کودکان در جمع همسالان خود و یا به همراه بزرگترها، فواید بسیاری نظیر تسهیل رشد شناختی، اجتماعی، عاطفی و جسمی کودکان دارد. بازی یکی از بخش های طبیعی دوران کودکی است و فعالیتی است که صرفاً برای لذت بردن انجام می شود و انگیزه پنهانی ندارد. بازی خواسته خود کودک است، کودکان برای خودشان بازی می کنند و توقع جریمه شدن یا پاداش هایی چون شکلات، توجیه یا پول را ندارند. بزرگتر ها تمایل دارند بازی را یک فعالیت نه چندان مهم در نظر بگیرند. اما بازی در رشد اجتماعی و شخصیتی کودک اثر بسزایی دارد و این اثر در تمام طول زندگی ادامه می یابد. بازی توانایی های کودک را به کار می اندازد و خلاقیت را به همراه می­آورد. در خلال بازی، کودک بیشتر از حواس خود استفاده می‌کند و این عمل سبب تقویت حواس او می‌گردد. در خلال بازی­های گروهی، کودکان انعطاف ‌پذیری، نوبت گرفتن و اجتماعی شدن را آغاز می‌کنند و رضایت خود را تا گرفتن نتیجه به تأخیر می‌اندازند و استقامت و انتظار کشیدن را در خود تقویت می‌کنند( بابا جان، ۱۳۷۷ ).

بازی چیست؟

در دهه(۱۹۶۰) بازی های آموزشی توجه بسیاری از رهبران آموزشی را به خود جلب کردند و آنها ارزش رویکرد آموزشی تجربی در افزایش انگیزه و فهم دانش آموزان در محیط های آموزشی را مورد توجه قرار دادند.(لیمن سون، ۱۹۹۹؛ به نقل از بورن هید[۱]، ۲۰۰۶)

پاتریک در تعرف بازی می گوید:بازی عبارت است از مجموعه  فعالیت های آزاد و دلخواه که صرفا با اراده و میل خود شخص صورت می گیرد و پرداختن به آن به علت فشار و جبر هیچ یک از عوامل درونی و بیرونی نیست(موثقی، ۱۳۸۰).

بازی فعالیت های آزاد و پویا، به منظور لذت بردن گروه، بازی می تواند به صورت موازی، یا به صورت گروهی، یا ترکیبی از این دو باشد. بازی برای کودکان مهم است چون بوسیله بازی مهارت های ادراکی-حرکتی و شناختی و اجتماعی گوناگونی را بدست می آورند. همچنین معنی اساسی آن، کشف خود و جهان است. حفظ سلامت روانی و بدست آوردن یک زندگی متعادل نیز از معانی بازی می باشد (ریموند و کورسینی[۲]، ۲۰۰۲).

 

[۱] -Burenheide

[۲] -Raymond & Corcini

 

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بازی درمانی شناختی رفتاری
  • تحقیق مشکلات هیجانی کودکان دارای اختلالات یادگیری در مقایسه با کودکان عادی
  • مقاله بازی و بازی درمانی
  • مقاله اهمیت ورزش کودکان
  • مقاله ارزشیابی شخصیت کودکان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.