مقاله اسطوره ی پالایش جهان در اساطیر سامی، یونانی وهندی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اسطوره ی پالایش جهان در اساطیر سامی، یونانی وهندی

تعداد صفحات: ۵۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در اساطیر هندی در مورد فرآیند پالایش جهان، این گونه بیان شده است که “ویشنو” در نخستین و سومین مظهر خود در هیات ماهی و گراز ظاهر می شود تا شرایط لازم را برای یک آغاز نو فراهم آورد. ماهی، “منو” را که قرار است فرمانروای آینده ی همه ی موجودات باشد، از نابودی قریب الوقوع کیهان به وسیله ی سیلی هولناک آگاه می کند. و از او می خواهد که قایقی بسازد تا به سلامت توفان و سیل را پشت سر بگذارد (دالاپیکو، ۱۳۸۵: ۲۶).

در اساطیر یونانی نیز این گونه نقل شده است که تایتان آفریننده ی بشر، به محض مطلع شدن از فرو فرستادن سیل و توفان توسط خدای بزرگ یونان باستان، “زئوس”، که از انسان ها خشمگین شده، پسر انسانی خود “دیوکالیون” را آگاه می کند و از او می خواهد با ساختن قایقی خود و همسرش را نجات دهد (بیرلین، ۱۳۸۹: ۱۷۰).

شایان ذکر است که در اساطیر و باورهای کهن سامی نیز فرآیند پالایش جهان مطرح شده است. در این اساطیر نیز “یهوه” خدای بزرگ از طغیان و ناپاکی بندگان خود خشمگین و آزرده می شود و تصمیم می گیرد که نسل بشر و موجودات دیگر ار از روی زمین با فرو فرستادن سیل و توفانی بزرگ محو کند. اما در این میان “نوح” که انسانی عادل و پارسا بود مورد التفات خداوند قرار می گیرد و خداوند از او می خواهد که کشتی ای بسازد و با خانواده ی خود و جفتی از هر نوع جاندار در کشتی سوار شود تا از خشم “یهوه” و سیل و توفان در امان بماند و نیای نسل جدید بشر باشد (بیرلین، ۱۳۸۹: ۱۶۲). در این مقاله، ابتدا خلاصه ای از اسطوره ی پالایش جهان یونانی ، هندی و سامی بیان شده است.

 

واژه های کلیدی: اسطوره ی پالایش جهان، اساطیر یونانی، اساطیر هندی، اساطیر سامی

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
بررسی فرایند پالایش جهان در اساطیر یونانی ۱۰
۱- ترجمه ی متن باستانی فرایند پالایش جهان در اساطیر یونانی ۱۱
۲- فرد نجات دهنده ی نسل بشر در اساطیر یونانی ۱۳
۳- عامل به وجود آورنده ی فرایند پالایش جهان در اساطیر یونانی ۱۵
۴- علت وقوع فرایند پالایش در اساطیر یونانی ۱۸
۵- ابزار نجات نسل بشر در اساطیر یونانی ۲۲
۶- زمان وقوع فرایند پالایش در اساطیر یونانی ۲۴
۷- جغرافیای اسطوره ای فرایند پالایش جهان در اساطیر یونانی ۲۵
۸- سرانجام فرایند پالایش در اسطوره های یونانی ۲۶
بررسی فرایند پالایش جهان در اساطیر هندی ۲۷
۱- ترجمه متن باستانی فرایند پالایش در اساطیر هندی ۲۸
۲-فرد نجات دهنده ی نسل بشر در اساطیر هندی ۲۹
۳- عامل به وجود آورنده ی فرایند پالایش جهان در اساطیر هندی ۳۱
۴- علت وقوع فرایند پالایش در اساطیر هندی ۳۴
۵- ابزار نجات نسل بشر در اساطیر هندی ۳۵
۶- زمان وقوع فرایند پالایش جهان در اساطیر هندی ۳۷
۷-جغرافیای اسطوره ای فرایند پالایش در اساطیر هندی ۳۹
۸- سرانجام فرایند پالایش جهان در اساطیر هندی ۳۹
بررسی فرایند پالایش جهان در اساطیر سامی ۴۰
۲- فرد نجات دهنده ی نسل بشر در اساطیر سامی ۴۶
۳- عامل به وجود آورنده ی فرایند پالایش جهان در اساطیر سامی ۴۷
۴- علت وقوع فرایند پالایش در اساطیر سامی ۴۷
۵- ابزار نجات نسل بشر از توفان و سیل بزرگ در اساطیر سامی ۴۸
۶- زمان وقوع فرایند پالایش در اساطیر سامی ۴۹
۷- جغرافیای اسطوره ای فرایند پالایش جهان در اساطیر سامی ۵۰
۸- سرانجام فرایند پالایش جهان در اساطیر سامی ۵۰
نتیجه گیری ۵۲
منابع ۵۶

 منابع

دالاپیکولا ، آنا ال (۱۳۸۵) . اسطوره های هندی . ترجمه عباس مخبر . چاپ اول . تهران : مرکز .

هینلز ، جان (۱۳۸۶) . شناخت اساطیر ایران . ترجمه ژاله آموزگار- احمد تفضلی . چاپ یازدهم . تهران : چشمه .

بیرلین ، ج . ف . (۱۳۸۹) . اسطوره های موازی . ترجمه عباس مخبر. چاپ دوم . تهران : مرکز .

آرمسترانگ ، کارن (۱۳۹۰ ) . تاریخ مختصر اسطوره . ترجمه عباس مخبر . چاپ اول. تهران : مرکز .

رضایی راد ، محمد (۱۳۸۹) . مبانی اندیشه سیاسی در خرد مزدایی . چاپ دوم . تهران: طرح نو .

آموزگار، ژاله (۱۳۸۶) . تاریخ اسا طیری ایران . چاپ هفتم . تهران : سمت .

الیاده ، میرچا (۱۳۸۷) . مقدس و نامقدس . ترجمه بهزاد سالکی . چاپ دوم . تهران : علمی و فرهنگی .

———— (۱۳۸۸) . متون مقدس بنیادین از سراسر جهان . ترجمه مانی صالحی علامه . ج۱٫ چاپ دوم . تهران : فرا روان .

کندی ، مایک دیکسون ( ۱۳۸۵ ) . دانشنامه اساطیر یونان و روم . ترجمه رقیه بهزادی. تهران : اساطیر .

همیلتون ، ادیت (۱۳۷۶) . سیری در اساطیر یونان و روم . ترجمه عبد الحسین شریفیان . چاپ اول . تهران : اساطیر .

ژیران ، فلیکس (۱۳۷۵) . فرهنگ اساطیر یونان . ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور . تهران : فکر روز .

مقدمه

از آن جایی که موضوع مطرح شده ، جنبه ای اسطوره ای دارد، توضیح مختصری در مورد واژه ی اسطوره و اسطوره شناسی در این بخش ضروری می نماید.

ای برادر قصه چون پیمانه ای است

معنی اندر وی مثال دانه ای است

دانه ی معنی بگیرد مرد عقل

ننگرد پیمانه را گر گشت نقل(مولوی)

اسطوره ها آیینه هایی هستند که تصویرهایی را از ورای هزاره ها به نمایش می گذارند و آن جا که تاریخ و باستان شناسی راه به جایی نمی برند، اسطوره ها به کمک می آیند و فرهنگ بشر را از دوره ی باستان به زمان معاصر می آورند و اندیشه های بلند و منطق گسترده ی انسان هایی ناشناخته، اما صاحب اندیشه را در اختیار ما قرار می دهند  (هینلز ، ۱۳۸۶: ۹ ) .

در دنیای باستان، خدایان به ندرت موجوداتی فرا طبیعی و غیر ملموس و یا با موجودیت فرا طبیعی کاملاً جداگانه تلقی می شوند. مردم دنیای باستان بر این باور بودند که خدایان، انسان ها و طبیعت پیوندی ناگسستنی دارند و از قوانین یکسانی پیروی می کنند. بدین گونه است که در ابتدا میان دنیای خدایان و دنیای انسان ها، هیچ گونه جدایی از حیث هستی شناسی وجود نداشت. نفس وجودی خدایان باستانی از یک رودخانه، یک دریا، یک توفان و یا عواطف و احساسات بشری مانند عشق و خشم فراتر نبود. به گونه ای می توان چنین تلقی کرد که اسطوره به انسان ها کمک می کرد تا موقعیت خود را در جهان هستی بیابند. در دنیای امروزی واژه ی اسطوره اغلب برای توصیف و بیان موضوعی که واقعیت بیرونی ندارد به کار برده می شود اما در دنیای پیشا مدرن اسطوره رویدادی بود که به تعبیری زمانی اتفاق افتاده بود و همواره نیز تکرار می شد. اسطوره صورتی هنری است که به فراسوی تاریخ و آن چه در وجود بشر بی زمان است اشاره می کند. اسطوره شناسی واقعیت های عینی را بیان نمی کند اما در عین حال باورهای بشری را مدنظر دارد و به گونه ای باور ساز است (آرمسترانگ، ۱۳۹۰: ۴).

واژه ی اسطوره، “myth”، برگرفته از واژه ی یونانی “mythos”، به معنی واژه یا داستان است. گاهی اوقات این واژه برای بیان موضوعی که بنا بر باور مردم نادرست و غیر واقعی است به کار می رود، اما اسطوره شناسی مجموعه ای از غیر واقعیات و دروغ ها نیست، بلکه مجموعه ای از واقعیت ها است.

اسطوره شناسی عقاید و باورهای مذهبی را در چهارچوب داستان بیان می کند، در حالی که جوهر و ماهیت عقاید و باورهای دینی به طور معمول واضح است، اسطوره شناسی می تواند بسیار پیچیده باشد. بدین دلیل که اسطوره ها، داستان هایی هستند که بیشتر به کاوش و جستجو می پردازند تا به توجیه و توضیح، اساطیر نمایانگر جستجوی ذهن بشر برای برقراری تعادل میان نیروهای آفرینش و ویرانی و مرگ و زندگی هستند (فیلیپ ، ۲۰۰۴ : ۹).

اسطوره همچنین ناشی از ندانستن علل واقعی رویدادها توسط بشر است. به سختی می توان گفت که هر اسطوره به چه زمانی و مکانی تعلق دارد، زیرا اسطوره ها در طی زمان دچار تغییر و تحول می شوند و با هم می آمیزند و اساطیری جدید را شکل می دهند. همان طور که بیان شد اسطوره ها زمان خاصی را نشان نمی دهند اما ممکن است بتوان شباهت هایی را میان بعضی از اساطیر و دوران های خاصی پیدا کرد (آموزگار، ۱۳۸۶: ۵).

در اساطیر اقوام مختلف خدایان به گونه ای ملموس و تا حدی بی پرده با انسان ها در ارتباط بوده اند. این ارتباط در جاهایی به مرتبه ای می رسد که انسان ها همکاران و مشاوران خدایان می شوند و به نوعی آن ها را یاری می دهند.

بررسی فرایند پالایش جهان در اساطیر یونانی

 برای درک اهمیت اساطیر یونانی و دقت و ظرافتی که در آن ها به کار رفته باید متوجه بود که یونانیان تا قرون متمادی به حقیقت اساطیر ایمان داشتند و آن ها را در زمره ی حکایات ساده و داستان ها نمی انگاشتند. مراجع مکتوب اصلی اساطیر یونان، در درجه ی اول آثار هومر “”Homer ، و هزیود “Hesiod” و سپس شاعران متاخر یونانی است.

دنیای پیچیده و پر از ابهام اساطیری یونانی از آن چه در داستان های کلاسیک اساطیر بیان شده، کاملاً جداست. هر چند داستان های اساطیری یونان جالب و لذت بخش هستند، با این وجود اطلاعاتی در مورد شیوه ی زندگی نخستین انسان ها که محصور در محیط اطراف خود بودند به دست نمی دهند.

در مورد یونانیان باستان این نکته شایان توجه است که، آن ها خدایان خود را مطابق تصوراتشان می ساختند چیزی که پیش از آن سابقه نداشت. مجسمه ی خدایان و بت های پیشین در ظاهرشان نشانی از واقعیت نداشتند و می توان گفت شبیه هیچ موجود زنده ای نبودند (همیلتون، ۱۳۸۷: ۱۹).

در اسطوره های یونانی، آن جایی که به مبحث فرآیند پالایش جهان اشاره شده است، چنین آمده است که روزی «زئوس» (Zeus) خدای بزرگ یونانی، خداوند آذرخش، از رفتار انسان ها خشمگین می شود و تصمیم می گیرد که نسل بشر را طی سیلی بزرگ از میان بردارد. اما در این میان «پرومتئوس» (Prometheus)، فرزند خود «دیوکالیون» (Deucalion) را به طور پنهانی آگاه می سازد و از او می خواهد قایقی بسازد و زندگی خود و همسرش «پیرا» (Pyrrha) را نجات دهد.

 

80,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نماد و اسطوره در اشعار عراقی
  • مقاله اسطوره در نقش فرش ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.