مقاله ارتکاب جرم و عوامل جامعه شناختی آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله ارتکاب جرم و عوامل جامعه شناختی آن

تعداد صفحات: ۴۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

از نظر دورکیم، جرم یک پدیده عادی در جامعه به حساب می آید و همه جوامع دارای جرایم متعددی هستند که این امر ناشی از اِعمال ساخت جامعه است و تنها وقتی که تعداد جرایم از یک نسبت معینی تجاوز کند می توان گفت که اخلاق جامعه متزلزل شده و یک بیماری اجتماعی پدید آمده است و آن وقت می توان پدیده مربوط را غیر عادی تلقی کرد (صارمی، ۱۳۸۰: ۶۰ و ۵۹). جرم و ارتکاب جرم از هنجارهای رسمی ،تاریخچه ای به قدمت زندگی انسان دارد و از زمانهای بسیار دور یکی از مسائل مورد توجه اندیشمندان اجتماعی بوده است. چنانچه جرم یا ارتکاب جرم از هنجارهای رسمی افزایش یابد ،پایداری و ثبات سلامت جامعه مورد تهدید جدی قرار می گیرد و امنیت ملی و استحکام خانواده ها دچار تزلزل می شود.هر اجتماعی اگر بخواهد دارای قوام و دوام باشد، باید خود را از بیماری و ارتکاب جرم برهاند، لذا لازم است به مطالعه علمی ارتکاب جرم پرداخته، تا با دستیابی به علل آن راه درمان درستی در پیش گیرد. در ضمن، تلاش و سعی مسئولین امر در مصون نگهداشتن افراد جامعه  از ارتکاب جرم و بهره وری از نیروهای سالم در اجتماع نیز زمانی به ثمر خواهد رسید که با تکیه بر مطالعات و تحقیقات به عوامل و دلایل پی برده و علل مذکور خنثی گردد. بنابراین در این مقاله درباره جرم و عوامل ارتکاب جرم  بررسی می شود.

 

واژه های کلیدی: جرم، عوامل جامعه شناختی، تئوری های جرم، عناصر تشکیل دهنده جرم، شرایط تحقق جرم

فهرست مطالب

چکیده ۶
مقدمه ۷
تعریف جرم ۸
عوامل جامعه شناختی ارتکاب جرم ۱۱
تراکم جمعیت ۱۱
محل سکونت ۱۱
مناطق جرم‌‌ خیز ۱۲
مهاجرت ۱۲
ماهیت زندگی شهری ۱۳
دوستان و رفقا ۱۳
تأثیر عوامل فرهنگی بر ارتکاب جرم ۱۳
تأثیر عوامل اقتصادی بر ارتکاب جرم ۱۳
خانواده و ارتکاب جرم ۱۴
خشونت والدین و اثرات آن ۱۵
فساد و آلودگی والدین ۱۵
تاریخچه جرم شناسی ۱۶
۱٫ کج رفتاری در اندیشه ایران قبل از اسلام ۱۶
۲٫ یونان قدیم ۱۷
۳٫ قرون وسطی ۱۸
۴٫ از رنسانس تا اوایل قرن هجدهم ۱۸
۵٫ قرن هجدهم ۱۹
۶٫ از قرن نوزدهم تا زمان حال ۱۹
مهمترین عوامل شکل گیری جرم در ایران ۲۰
جرم و عوامل جرم زا ۲۳
عناصر تشکیل دهنده جرم ۲۴
انواع جرم ۲۴
شرایط تحقق جرم ۲۵
مراحل ارتکاب جرم ۲۶
الف- قصد ارتکاب جرم ۲۶
ب- تهیه مقدمات ۲۶
پ- عملیات اجرایی ۲۶
ت- اجرای جرم ۲۷
عوامل مؤثر بر بروز جرم و جنایت ۲۷
نابرابری درآمدی ۲۷
نرخ بیکاری ۲۷
فقر مطلق ۲۷
صنعتی شدن و مهاجرت ۲۸
تجربه گذشته فرد ۲۸
سطح آموزش ۲۸
توان پلیسی و قضایی ۲۹
سایر عوامل ۲۹
۱٫ عوامل اجتماعی و جرم ۲۹
۲٫ عوامل اقتصادی و جرم ۳۰
۳٫ عوامل فرهنگی و جرم ۳۰
محیط و جرم ۳۰
طرح پیشگیری از ارتکاب جرم ۳۱
تئوری های جرم ۳۳
۱-تئوریهای زیستی ۳۳
۲-تئوری های روانشناختی ۳۶
۳-تئوری های جامعه شناسی ۳۷
نتیجه گیری ۴۳
منابع و ماخذ ۴۴

منابع

ستوده، هدایت الله(۱۳۸۸).آسیب شناسی اجتماعی. انتشارات آوای نور. تهران

ستوده، هدایت‌الله(۱۳۸۶)؛ جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران، تهران، ندای آریانا، ۱۳۸۶، چاپ دوّم، ص۲۶٫

کی نیا، مهدی(۱۳۸۰). .«مبانی جرم شناسی»، جلد دوم، انتشارات دانشگاه تهران.

کی نیا، مهدی(۱۳۸۴). «روان شناسی جنایی» انتشارات رشد.

کی نیا، مهدی(۱۳۸۶). «در علوم جنایی و جامعه شناسی جنایی» سوم، انتشارات دانشگاه، تهران.

کی نیا، مهدی(۱۳۸۶). مبانی جرم شناسی، جلد اول ، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دهم

بیانلو، یوسف و محمدکریم منصوریان (۱۳۸۵). فصلنامۀ علمی پژوهشی رفاه ، رابطه تراکم جمعیت با میزان و نوع جر م :: اجتماعی، سال ششم، شماره۵۶-۲۹

بیرجندی، پروین، (۱۳۸۶). .«روان شناسی رفتار غیرعادی و مرضی»، تهران: انتشارات دهخدا، چاپ دوم.

بیروآلن(۱۳۸۸). .«فرهنگ علوم اجتماعی»، ترجمه باقر ساروخانی، انتشارات کرمان.

پوراحمد، احمد و محسن کلانتری (۱۳۸۱). نامه علوم اجتماعی  ، نقش مهاجرین در نوع و میزان جرایم ارتکابی در تهران: شماره ۴۰

مقدمه

انسان ها از گذشته ای دور تا کنون در پی شناخت علل و عوامل ارتکاب جرمات و کجرویها بوده اند. از دید جامعه شناختی، کجروی به عنوان یک واقعیت اجتماعی همواره در طول تاریخ بشری در اشکال مختلف و نسبت های متفاوت وجود داشته است. در بینش جامعه شناختی در تحلیل ارتکاب جرم روی چند نکته تأکید می شود. یکی اجتماعی بودن این پدیده و دیگری نسبیت آن است .( گیدنز ، ۱۹۹۸: ۱۳۵)

جامعه شناسان، ارتکاب جرم را پدیده ای اجتماعی دانسته اند چون معتقدند همانطوری که علت هر امر اجتماعی را باید در امر اجتماعی دیگر جستجو کرد، ارتکاب جرمات نیز نتیجه شرایط اجتماعی و محیطی است.

لذا در تکوین و تشکیل شخصیت فرد بیش از هر چیز بایست بر تأثیر عوامل جامعه شناختی و شرایط اجتماعی که شخص در آن پرورش می یابد و رشد می کند اهمیت قائل شد. به نظر آنان محیط نقش مهم و اساسی در ایجاد عوامل جرم زا خواهد داشت. بنابراین تلاش در راه شناخت ابعاد و زوایای مختلف و پنهان این پدیده در سطح جامعه و در بین گروهها و اقشار مختلف و کاربرد روشهای عملی جهت ریشه یابی آن بر کسی پوشیده نیست. روشن است عوامل مؤثر در ارتکاب جرم اجتماعی گوناگون و متنوع می باشد.از جمله وضعیت اقتصادی خانواده، تعارضات و کشمکش های خانوادگی، طلاق، سوابق والدین در بزهکاری، معاشرت با افراد ناصالح، شغل و میزان درآمد، محیط زیست نامناسب و…

تاکنون نظریاتی متفاوت از موروثی بودن و تأثیر عوامل کروموزوم ها و نیازهای جسمی مجرم تا تأثیر مسایل اجتماعی بر ارتکاب جرمات از سوی صاحبنظران ارائه شده است. با توجه به پیچیدگی رفتار آدمی نمی توان یک عامل را به عنوان عامل مسلط رفتار ارتکاب جرمی تلقی کرد. بلکه عوامل متعدد منجر به پیدایش رفتار ارتکاب جرمی می گردد که شناخت این عوامل نباز به تحقیق و بررسی دارد. ( ربیعی ، ۱۳۸۷: ۴۳)

تعریف جرم [۱]

به نظر می رسد تعریف جرم نیز بر حسب مکاتب و دیدگاه های مختلف، متفاوت باشد. به طور مثال، به عقیده طرفداران مکتب عدالت مطلق، جرم عبارت است از: عملی که مخالف اخلاق و عدالت باشد». از نظر رافائل گاروفالو (مکتب تحققی) نیز در صورتی که افراد به آن قسمت از حس درستی و نیکوکاری که همیشه و در همه جا مورد قبول واقع شده است اهانت کنند، مرتکب جرم شده اند. اما کارارا [۲]معتقد است جرم یعنی: «نقض قانون مملکتی در اثر یک عمل خارجی، در صورتی که انجام وظیفه و یا از عمال حقی آن را تجویز نکند و مستوجب مجازات باشد». سیاسی نیز در تعریف جرم می گوید: «جرم عبارت از سرکشی فرد در برابر اجتماع است که به وسیله مقررات قانونی تعبیه شده و برحسب شدت و ضعف، از نظر حقوقی ۳ نوع می باشد: خلاف، جنحه و جنایت»؛ که البته در تقسیم بندی پس از انقلاب به ۴ نوع: حدود، قصاص، دیات و تعزیرات تقسیم شده است (صرامی، ۱۳۸۰، ۵۹). همچنین فرهنگ راندوم هاوس [۳] جرم را «انجام فعالیت غیر قانونی، تخلف، اشتباه یا گناه جدی و شدید و عملی که باعث ایجاد خسارت به افراد، اماکن عمومی یا منافع دولت شود» تعریف کرده است (رجبی پور، ۱۳۸۷ ،۴۹) اما به طور کلی، می توان گفت که جرم دارای دو تعریف اجتماعی و اثباتی است. در تعریف اجتماعی، جرم به «فعل یا ترک فعلی گفته می شود که مرتکب آن از طرف مردم و جامعه طرد شود»؛ در حالی که در تعریف اثباتی، «هر فعل یا ترک فعلی که به موجب قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم محسوب می شوند» (ستوده، ۱۳۸۶: ۳۹).

 

[۱] Crime

[۲] Carrara

[۳] Random House

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش رسانه ها در پیشگیری از وقوع جرم
  • مقاله پیشگیری از جرائم
  • مقاله پیش شرط های معاونت در جرم در ایران و لبنان
  • مقاله جرم انگاری پولشویی در بین الملل
  • مقاله جرم انگاری پولشویی در ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.