عنوان
تعداد صفحات: ۳۳
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
هوش معنوی برنامه های فوری برای حفظ زندگی است که تکامل در وجود ما به تدریج به ودیعه گذارده است. از هوش معنوی تعاریف گوناگونی در طی مراحل ظهور و بروز آن به عمل آمده است. تعریف اولیه ی هوش معنوی برای اولین بار درسال ۱۹۹۰ با همکاری پیتر سالووی مطرح شد. این تعریف تابع یک روی آورد دو بخشی بود. بخش اول این روی آورد پردازش کلی اطلاعات عمومی بود و بخش دوم، اختصاصی کردن مهارت هایی بود که در چنین پردازشی به کار گرفته می شوند. در این تعریف هوش معنوی به معنای نوعی پردازش اطلاعات عاطفی که شامل ارزیابی صحیح عواطف در خود و دیگران و بیان مناسب عواطف و تنظیم سازگارانه عواطف است که به بهبود جریان زندگی منجر می شود.(مایر،سالووی،۱۸۷:۱۹۹۰)
هوش معنوی مجموعه ای از تواناییهایی است که کمک میکنددر زندگی شخصی با شغلی با دیگران رابطه ای دوستانه و مدار گرایانه برقرار کنیم.
هوش معنوی یک اصطلاح فراگیر است که مجموعه گسترده ای از مهارت ها و خصوصیات فردی را در بر می گیرد و معمولاً به مهارت های بین فردی و درون فردی اطلاق می گردد که فراتر از حوزه های مشخص از دانش های پیشین بهره هوشی و مهارت های فنی و حرفه ای می باشد.(خائف الهی،دوستار،۵۵:۱۳۸۳)
واژه های کلیدی: هوش معنوی، تاریخچه، مولفه های هوش معنوی، نظریه آمرام در مورد هوش معنوی، ابعاد هوش معنوی
چکیده ۴
مقدمه ۵
معنویت ۶
تعریف هوش معنوی ۷
تاریخچه هوش معنوی ۹
هوش معنوی و مؤلفه های آن ۱۲
۱-هوش معنوی و هوش شناختی ۱۴
۲-هوش معنوی و مفهوم شخصیت ۱۵
۳-هوش معنوی و مفهوم توانایی ذهنی ۱۸
مفهوم هوش معنوی ۱۹
ابعاد هوش معنوی ۱۹
نظریه آمرام در مورد هوش معنوی ۲۱
نتیجه گیری ۲۳
منابع ۲۵
سیاروچی، ژوزف، فورگاس، مایر، جان،(۱۳۸۴) «هوش معنوی در زندگی روزمره»، اصغر نوری امام زاده ای ، حبیب اله نصیری، اصفهان، انتشارات نوشته، چاپ دوم، تهران.
نیکو گفتار، منصوره(۱۳۸۵) « نقش آموزش هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی و سلامت عمومی دانش آموزان،پایان نامه مقطع دکترا، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
گلمن، دانیل، ترجمه نسرین پارسا (۱۳۸۰): هوش هیجانی، نشر رشد، تهران.
آقایار، سیروس، شریفی درآمدی، پرویز (۱۳۸۶)«هوش معنوی سازمانی» ، انتشارات سپاهان، چاپ اول ، اصفهان.
شریفی درآمدی، پرویز(۱۳۸۶) «هوش هیجانی و معنویت»، انتشارات سپاهان ، چاپ اول، مدیریت در آموزش و پرورش سال هشتم شماره ۳۲٫
عابدی، حسن؛ مرادی، محمد(۱۳۸۴): بررسی رابطه بین هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین، دانش مدیریت ، شماره ۷٫
اسدی، جوانشیر(۱۳۸۲) «بررسی رابطه بین هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان شرکت ایران خو درو» پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
خائف الهی، احمد علی. دوستار، محمد (۱۳۸۲): ابعاد هوش هیجانی ، مدیریت و توسعه شماره
خائف الهی، احمد علی، دوستار ، محمد، (۱۳۸۲) «ابعاد هوش هیجانی» ، مدیریت و توسعه ، شماره ۱۸٫
تمامی جوامع برای مهارت ها و رفتارهای خاص ارزش قائل هستند. این که هر جامعه از کدام استعدادها تجلیل می کند، بستگی دارد به اینکه جامعه برای بقا و تداوم خود چه نیازها و خواسته هایی دارد. از نظر غالب مردم داشتن هوش، توانایی سازش موفقیت آمیز با نیازها و خواسته های فرهنگی و محیطی است.
آنچه مسلم است، هوش از جذاب ترین نیروهای روانی است که جلوه های آن در موجودات مختلف به مقادیر متفاوت قابل مشاهده و رویت است. هر چه موجودات ازتکامل بیشتری بهره مند بوده و به همان نسبت از پیچیدگی بیشتری برخوردار باشند، از نظر هوشی نیز پیشرفته تر خواهند بود.
بیش از یکصد سال، بهره هوشی یا هوش بهر[۱](IQ) معیاری برای سنجش هوش فردی محسوب می شد. آزمون بهره هوشی تنها شاخصی بود که نشان دهنده توانایی یادگیری شخص محسوب می شد. این آزمونها در سالهای اخیر مورد بحث و چالش محافل علمی قرار گرفت.اما در سالهای اخیر مفهوم هوش معنوی نیز به عنوان مقوله ای تازه در روان شناسی صنعتی و سازمانی مطرح شده است.
در محیط کار هوش معنوی نقش بارزتری در داشتن عملکرد مطلوب نسبت به سایر قابلیتها از قبیل هوش شناختی یا مهارتهای فنی ایفا می کند؛ بنابراین با پرورش و رشد هوش معنوی و قابلیتهای آن هم سازمان و هم کارکنان از مزایای آن بهره مند می شوند. تحقیقات نشان می دهد اهمیت هوش معنوی در جهت پیشرفت جایگاه سازمانها و افزایش رضایت شغلی کارکنان در حال افزایش است. با استفاده از بهره هوشی می توان پیش بینی کرد چه شغلی مناسب چه فردی است؟ در حالی که با هوش معنوی می توان مسیر پیشرفت، شکست و یا در جا زدن روحیات اخلاقی و عاطفی کارکنان را پیش بینی کرد.(گلمن[۲]،۱۹۹۵)
معنویت به عنوان یکی از ابعاد انسانیت شامل آگاهی و خودشناسی میشود بیلوتا معتقد است معنویت، نیاز فراتر رفتن از خود در زندگی روزمره و یکپارچه شدن با کسی غیر از خودمان است، این آگاهی ممکن است منجر به تجربهای شود که فراتر از خودمان است، این آگاهی ممکن است منجر به تجربهای شود که فراتر از خودمان است. (جانسون، ۲۰۰۱، ۳۳)
معنویت امری همگانی است و همانند هیجان، درجات و جلوههای مختلفی دارد؛ ممکن است هشیار یا ناهشیار، رشدیافته یا غیر رشدیافته، سالم یا بیمارگونه، ساده یا پیچیده و مفید یا خطرناک باشد. (وگان، ۲۰۰۲)
ایمونز[۳] تلاش کرد معنویت را بر اساس تعریف گاردنر از هوش، در چارچوب هوش مطرح نماید. وی معتقد است معنویت میتواند شکلی از هوش تلقی شود؛ زیرا عملکرد و سازگاری فرد (مثلاً سلامتی بیشتر) را پیشبینی میکند و قابلیتهایی را مطرح میکند که افراد را قادر میسازد به حل مسائل بپردازند و به اهدافشان دسترسی داشته باشد. گاردنر ایمونز را مورد انتقاد قرار میدهد و معتقد است که باید جنبههایی از معنویت را که مربوط به تجربه های پدیدارشناختی هستند (مثل تجربه تقدس یا حالات متعالی) از جنبههای عقلانی، حــل مسأله و پردازش اطلاعات جدا کرد. (آمرام، ۲۰۰۵: ۶) میتوان علت مخالفت بعضی از محققان، همانند گاردنر، در مورد این مسأله که هوش معنوی متضمن انگیزش، تمایل،[۴] اخلاق[۵] و شخصیت است را به نگاه شناختگرایانه آنان از هوش نسبت داد. (نازل، ۲۰۰۴: ۴۷)
وگان بعضی از خصوصیات معنویت را چنین عنوان کرده است:
۱ـ بالاترین سطح رشد در زمینههای مختلف شناختی، اخلاقی، هیجانی و بین فردی را در بر میگیرد.
۲ـ یکی از حوزههای رشدی مجزا میباشد.
۳ـ بیشتر به عنوان نگرش مطرح است. (مانند گشودگی نسبت به عشق)
[۱]Intelligence quotient
[۲]Golman
[۳]. Emmons
[۴]. Intention
[۵]. Morality
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر