مقاله ابعاد هوش فرهنگی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله ابعاد هوش فرهنگی

تعداد صفحات: ۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

با توجه به محیط متلاطم و پر رقابت امروز بسیاری از سازمان های قرن ۲۱ چند فرهنگی شده اند. محیط کار امروز نیاز به افرادی دارد که با فرهنگ های مختلف آشنا باشند و بتوانند با سایر فرهنگ ها ارتباط برقرار کنند برای این منظور نیاز به هوش فرهنگی احساس می گردد. هوش فرهنگی دامنه ی جدیدی از هوش است که ارتباط زیادی با محیط های کاری متنوع دارد. هوش فرهنگی به افراد اجازه می­دهد که تشخیص دهند دیگران چگونه فکر می کنند و چگونه به الگوهای رفتاری پاسخ می دهند و در نتیجه موانع ارتباطی را کاهش و به افراد قدرت مدیریت تنوع فرهنگی می دهد. افراد دارای هوش فرهنگی بالا قادرند اثر قابل توجهی بر توسعه محصول داشته باشند این افراد جزء دارایی های ارزشمند سازمان هستند و بخصوص در زمان بحران خود را بیشتر نشان می دهند.

هوش فرهنگی یک تئوری در مدیریت و روان شناسی سازمانی است، و فرض می کند که فهم تاثیر پیش زمینه ی فرهنگی یک فرد بر رفتارهای وی برای کسب و کار موفق و اندازه گیری توانایی فرد برای تعامل موفق در هر محیط یا زمینه اجتماعی ضروری است. این تئوری نخست توسط سون انگ وکریستوفر ارلی در کتاب ” هوش فرهنگی : تعاملات افراد در فرهنگ ها ” بیان شد. این کتاب در سال ۲۰۰۳ توسط دانشگاه استنفورد چاپ شد. سون انگ در سنگاپور مرکز هوش فرهنگی و رهبری را ایجاد کرد. هوش فرهنگی با مقیاسی همانند مقیاس اندازه گیری هوش افراد اندازه گیری میشود. افراد دارای هوش فرهنگی بالاتر نسبت به افراد دارای هوش فرهنگی پایین تر در توانایی برای تعامل در هر محیطی موفق هستند. ( میشل ناتن،۲۰۱۰،۱۵). تحقیقات در زمینه هوش فرهنگی بیشتر بر تطبیق مهاجران با مشاغل خارج از کشور، تصمیم گیری و عملکرد شغلی متخصصان خارجی و اثر بخشی تیم های چند ملیتی متمرکز بوده است . ( کارانزا واگری،۳۵۴،۲۰۱۰ ).

انسان شناسان و جامعه شناسان پیشنهاد کردند که تحلیل ها باید بر روی عملکردهای فرهنگی متمرکز بوده و ماهیت پویای فرهنگی را در نظر بگیرند ( رکویتز[۱]،۲۰۰۲). در این زمینه چهار چوب هوش فرهنگی توسط گروهی از پژوهشگران ارائه شد ( ارلی و اِنگ۲۰۰۳؛ اِنگ[۲] و ارلی ۲۰۰۶؛ توماس و اینکسن[۳]۲۰۰۴ ). بنابراین طبق تعریف ارلی (۲۰۰۲) هوش فرهنگی سطح فردی به “توانایی یک فرد برای انطباق اثر بخش با زمینه- های فر هنگی جدید ” اشاره دارد. یادگیری افراد درباره خود، درک رفتارهای خود و دیگران در یک محیط بین فرهنگی موثر است.

هوش فرهنگی شکلی از هوش است که کارکرد تعامل انگیزش و توانایی های شناختی و ذهنی بین فردی، با زمینه ی محیطی خاص است که افراد در آن قرار گرفته اند. هوش فرهنگی متمایز از هوش عمومی (g) و دیگر شکل های هوش چندگانه است که ماهیت موقعیتی خود را دارد. افراد دارای هوش فرهنگی بالا توانایی تعامل موثر در هر حوزه ی فرهنگی را دارند؛ لذا انتظار می رود که این افراد توانایی ایجاد و حفظ ارتباطات کاری با افرادی از فرهنگی های متفاوت، عملکرد موثر در مشاغل چند ملیتی، سازگاری موفق با وظایف برون مرزی، و کارکرد موثر در مشاغل دارای ارتباطات و مسئولیت های بین المللی را داشته باشند. ( مودی،۲۰۰۷،۱۶).

هوش فرهنگی به معنای کسب مهارت و انعطاف پذیری در فهم فرهنگهای دیگر، یادگیری فرهنگی بیشتر از طریق تعاملات مستمر، شکل دهی مجدد و تدیجی تفکر برای اظهار همدردی بیشتر و ارائه رفتاری مناسب تر و پخته تر در تعامل با اهالی سایر فرهنگ هاست . مدیری که از هوش فرهنگی بالایی برخوردار است با کمک تجربه های خود رفتاری را از خود بروز می دهد که دقیقاً مناسب با شرایط موجود می باشد. یکی از صاحبنظران این توانایی را “ماتریس ذهنی مدیران” می­نامد (صدیقیان کاشی،۱۸،۱۳۸۹).

ارلی و اِنگ (۲۰۰۳) هوش فرهنگی را به این صورت تعریف کردند: توانایی یک فرد برای تطبیق موثر با زمینه های فرهنگی جدید. (بنینگ،۲۰۱۰،۲۰)، که در نتیجه نشان دهنده شکلی از هوش است که به رفتارهای انطباقی هوشمندانه با ارزش ها و باورهای فرهنگی یک جامعه خاص منجر می شود ( کلاین،۲۰۱۰،۵۳). توانایی تعامل موثر با فرهنگ های گوناگون به عنوان هوش فرهنگی شناخته می شود . ( کراون ۲۰۰۸). توماس و اینکسن (۲۰۰۴) هوش فرهنگی را این گونه تعریف کردند: یک قابلیت چند وجهی شامل دانش فرهنگی، تمرین تمرکز حواس، و مجموعه ای از مهارت های رفتاری. به طور خاص تر، ارلی و موساکوفسکی (۲۰۰۵) هوش فرهنگی را به این صورت تعریف کردند: توانایی به ظاهر طبیعی رسیدن یک فرد غریبه برای تفسیر حرکات و اشارات یک فرد ناآشنا به همان نحو که هم وطنان فرد انجام می دهند. (بنینگ،۲۰۱۰،۲۰).

 

واژه های کلیدی:هوش فرهنگی،مولفه های هوش فرهنگی، آموزش هوش فرهنگی، ارزیابی هوش فرهنگی

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
هوش ۸
هوش فرهنگی ۹
تعاریف، مفاهیم و ضرورت هوش فرهنگی ۹
مولفه های هوش فرهنگی ۱۲
استفاده از هوش فرهنگی ۱۸
آموزش هوش فرهنگی ۱۹
توسعه هوش فرهنگی ۲۰
انواع شخصیتها در هوش فرهنگی ۲۱
رابطه هوش فرهنگی با انواع هوش ۲۱
رشد هوش فرهنگی مدیران ۲۲
ارزیابی هوش فرهنگی ۲۲
نهادینه کردن هوش فرهنگی در سازمان ۲۳
نتیجه گیری ۲۴
منابع ۲۵

منابع

نائیجی، م و عباسعلی زاده، م. (۱۳۸۶). “هوش فرهنگی سازگاری با ناهمگون ها”، ماهنامه تدبیر، شماره۱۱۱، ۲۳-۲۰٫

جان نثار احمدی، هدی و فیاضی، مرجان(۱۳۸۵)،«هوش فرهنگی؛ نیاز مدیران در قرن تنوع»، ماهنامه تدبیر شماره ۱۷۲، صص ۴۲-۴۱٫

قلی پور وهمکاران ” ارائه راهکارهایی برای ارتقاء هوش فرهنگی مدیران دولتی درامور بین المللی”۱۳۸۸

قلیپور، آ. (۱۳۸۶). مدیریت رفتار سازمان (رفتار فردی). تهران: انتشارات سمت.

آلفرد بنیه “جستجوی علمی برای درک ماهیت پیچیده آدمی” ۱۳۸۵ توسط انتشارات دایره

پاشا شریفی ” نظریه و کاربرد آزمونهای هوش و شخصیت” آذر ۱۳۷۷

توماس، د و اینکسون، ک. (۱۳۸۷). هوش فرهنگی مهارت های انسانی برای کسب و کار جهانی”، ناصر میرسپاسی، انتشارات میثاق همکاران، تهران.

احمدی، ح و ماهر، ف. (۱۳۸۵). شناخت بازی های ذهن تهران: نشر پردیس.

پیاژه، ژ. (۱۳۵۷). روانشناسی هوش(ترجمه جبیب اله ربانی). تهران: انتشارات صفی علیشاه.

راموز، ن. ( ۱۳۸۵ ).” هوش فرهنگی اکسیر موفقیت مدیران در کلاس جهانی”، مجله . ، علمی – پژوهشی اقتصاد و مدیریت، شماره۱۲۶- ۱۰۷٫

Naiechi,  M. J., & Abbasali zadeh, M. (2007). Cultural intelligence: Adapting

need in diverse century, Tadbir journal, No: 172. (in Persian)

Thomas D.C. and Inkson K, (2008), People skills for global business:Van Driel, Marinus, (2008),”Cultural Intelligence as an Emergent Organizational Level Construct”, Florida

 Van Dyne, L. (2005-2006). Cultural intelligence (CQ). East

مقدمه:

سال­های پایانی سده بیستم و سالهای آغازین هزاره سوم میلادی با بحثهای داغ و مناقشه بر انگیز جهانی شدن همراه بوده است . آنچه مسلم است آن است که جهانی سازی پدیده ای تک بعدی نبوده و فرایندی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی،… می باشد و هر چه جهان به سمت انسجام پیش می رود اهمیت درک صحیح تفاوتهای فرهنگ افزایش می یابد . توجه به فرهنگهای مختلف و توسیه به شناخت نظامهای فرهنگی و چارچوبهای ادراکی مختلف در این فرهنگ ها صرفا در تحقیقات آکادمیک مورد توجه قرار نگرفته است . درکتب آسمانی از جمله قرآن به وجود نظامهای اجتماعی و فرهنگی متفاوت در بین قبائل و ملل اشاره شده است (قربانپور، ۱۳۸۶).

همچنین رشد روزافزون تعاملات و مبادلات بین المللی و ناهمگونی نیروی کار، توجه بسیاری از صاحبنظران مدیریت و کسب و کار را به شناسایی و تقویت قابلیتهایی که به حضور اثر بخش در محیط های بسیار پیچیده و پویای جهانی بینجامد، معطوف کرده است . در میان این قابلیتها، هوش فرهنگی مهمترین ابزاری است که می توان برای مواجهه مناسب با موقعیتهای چند فرهنگی به کار گرفت . هوش فرهنگی کمک می کند با درک سریع و صحیح مولفه های فرهنگی مختلف، رفتاری متناسب با هر یک از آنها بروز دهیم (رازنهان، ۱۳۸۶).

بسیاری از سازمانهای قرن بیست و یکم چند فرهنگی هستند. محصولی که در یک کشور طراحی می شود، شاید در ۱۰ کشور تولید شود و در بیش از ۱۰۰ کشور به فروش برسد. این واقعیت سبب پویایی فراوان روابط در محیط های چند فرهنگی شده است، به نحوی که تفاوت در زبان، قومیت، سیاستها وبسیاری خصوصیات دیگر می تواند به عنوان منابع تعارض بالقوه ظهور کند و در صورت نبود درک صحیح، توسعع روابط کاری مناسب را با مشکل مواجه سازد (تریادینس،۲۰۰۶)[۱].

این دشواریهای ادراکی سبب ارائه مفهومی نوین در مباحث شناختی شده است که با نام (هوش فرهنگی) شناخته می شود. در شرایط کاری کنونی که تنوع و جهانی سازی به صورت فزاینده ای رشد کرده است، این هوش قابلیت مهمی برای کارکنان، مدیران و سازمانها محسوب می شود.

نظر به رشد روز افزون تعاملات و مبادلات بین المللی و ناهمگونی نیروی کار، بسیاری از صاحب نظران مدیریت توجه خود را به شناسایی و تقویت قابلیت هایی که به حضور اثر بخش در محیط های بسیار پیچیده و پویا بینجامد، معطوف ساخته اند. در میان این قابلیت ها، هوش فرهنگی مهم ترین توانمندیی است که می توان برای مواجهه مناسب با موقعیت های چند فرهنگی به کار گرفت. هوش فرهنگی کمک می کند با درک سریع و صحیح مؤلفه های فرهنگی مختلف، رفتاری متناسب با هر یک از آنها بروز دهیم(عباسعلی زاده،۱۳۸۷). مفهوم هوش فرهنگی برای نخستین بارتوسط ارلـی وانگ مطرح شد. این دو، هوش فرهنگی را قابلیت یادگیری الگوهای جدیددرتعاملات فرهنگی وارائه پاسخهای رفتاری صحیح به این الگوها تعریف کرده اند (ارلی و انگ،۲۰۰۳). آنها معتقد بودند در مواجهه با موقعیتهـای فرهنگـی جدیـد، فـرد بایـد بـا توجـه بـه اطلاعـات موجـود یـک چارچوب شناختی مشترک تدوین کند، حتی اگر این چارچوب درک کافی از رفتارهـا و هنجارهـای محلی نداشته باشد. تدوین چنین چارچوبی تنها از عهده کسـانی برمـیآیـد کـه از هـوش فرهنگـی بالایی برخوردار باشند. در تعریفی دیگر هوش فرهنگی یک قابلیـت فـردی بـرای درک، تفسـیر و اقدام اثربخش در موقعیتهای متنوع فرهنگی مـی باشـد و بـاآن دسـته از مفـاهیم مـرتبط بـا هـوش سازگاراست که هوش را بیشتر یک توانایی شناختی میدانند(پترسون[۲]،۲۰۰۴).

هوش فرهنگی درک ظاهر و باطن افراد از نظـر فکـری و عملـی اسـت. همچنـین چـارچوب وزبانی را در اختیار ما قرار میدهدکه تفاوتها را درک کرده و روی آنها سرمایه گذاری کنـیم نـه اینکه آنها را تحمل کرده یا نادیده بگیریم (پلام و همکاران[۳]،۲۰۰۷). فردیکه دارای هـوش فرهنگـی بالاست توانایی یادگیری در محیط فرهنگی جدید را دارد و از رویـارویی بـا فرهنـگهـای جدیـد لذت میبرد (جیبسون ودنگ[۴]،۲۰۰۸) با توجه به ابعاد چندگانـه هـوش از دیـدگاه ارلـی و انگ، هوش فرهنگی متشکل از ابعاد استراتژی، دانـش، انگیـزش و رفتـار مـی باشـد کـه مـرتبط بـا موقعیتهای فرهنگی متفاوت است.

  هوش :

از جمله مفاهیمی است که در حوزه روان‌شناسی تعاریف متعددی از آن ارائه شده است. با وجود تعدد تعاریفی که از «هوش» ارائه شده و یا ویژگی‌های متعددی که برای ‌افراد باهوش شناسایی گردیده است، اما می‌توان جهت‌گیری‌های واحدی را در آنها یافت. علاوه بر این، بین تعاریف گوناگون از «هوش» و فضای مفهومی «هوش فرهنگی» و ابعاد آن پیوندهایی وجود دارد که تلاش می‌شود به اختصار این پیوندها ذکر شود. تعاریف ارائه‌شده از هوش عبارت است از:

ظرفیت توانایی و یادگیری

دانش‌پذیری و ظرفیت کسب آن

سازگاری فرد با محیط

توانایی تفکر بر حسب طرح‌های انتزاعی

توانایی درک اشخاص و ایجاد رابطه با آنها (هوش اجتماعی)، توانایی درک اشیا و کارکردن با آنها (هوش عملی) و توانایی درک نشانه‌های کلامی ـ ریاضی و کار با آنها (هوش)

توانایی هدفمند عمل کردن، منطقی اندیشیدن، و مؤثر با محیط تعامل برقرار کردن (احمدی و ماهر، ۱۳۸۵).گستره مفهومی هوش، امروزه به مراتب فراتر از تعریف سنتی ما از هوش عقلانی است. علم روان‌شناسی، هوش را به طور کلی، نوعی ویژگی شخصیتی متفاوت از خلاقیت، شخصیت و یا عقل می‌داند (گاردنر[۵]، ۱۹۹۵). بهرحال، آنچه از بررسی ادبیات موجود، بدست می‌آید، مؤید این واقعیت است که نگاه امروز به مقوله هوش، باید نگاهی کاملاً متفاوت از گذشته باشد. امروز دیگر، تأکید اصلی بر ضریب هوش عقلانی نیست، بلکه هوشهای دیگری نیز وجود دارند که مورد توجه و پژوهش دانشمندان قرار گرفته است (وانامیکر[۶]، ۲۰۰۵ ).

 

[۱]– Triandis

[۲] Peterson

[۳] Plum & et al

[۴] Gibson & Deng

[۵] Gardner

[۶] Wannamaker

[۱] -Reckwitz

[۲] -ANg

[۳] -Inkson

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مولفه های هوش هیجانی از نگاه قرآن و روایات
  • مقاله دیدگاه های هوش هیجانی
  • مقاله اضطراب کتابخانه‌ای و هوش هیجانی
  • مقاله ابعاد هوش معنوی
  • مقاله هوش معنوی مبتنی بر آموزه های اسلامی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.