مقاله آثار و موانع گریه

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله آثار و موانع گریه

تعداد صفحات: ۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

گریه(بکاء) که از صفات بندگان پاکدل خداوند شمرده شده است،حالتی انتخابی یا انفعالی است که در شرایط خاص با توجه به انگیزه و اهداف خاصی بر انسان حاکم می گردد و طی آن قطرات اشک از چشمان انسان جاری می گردد. پس گریه صرفا ریزش اشک از چشم نمی باشد بلکه اشک ریختن یکی از نشانه های آن است.

معمولا عموم مردم گریه را زاییده غم و غصه و معلول درد  و ناراحتی می دانند که نشان دهنده ضعف در افراد می باشد . آنان با شنیدن کلمه گریه به فکر جلوگیری از وقوع آن می افتند تا از آثار منفی آن در امان باشند .

با اینکه ” گریه کردن ” بعنوان یک پدیده طبیعی و انسانی در تمام طول تاریخ وجود داشته و دارد و همه مردم نیز آن را تجربه می کنند ، باز هم اطلاعات ما درباره این پدیده و آثار آن بسیار ناچیز است و ساده از کنارش رد می شویم .

« پدیده گریه » که از دید ما نشانه افسردگی است و سعی در عدم ایجاد آن داریم ، در مکتب اهل بیت ( ع ) ، جایگاه ویژه ای دارد و نشانه کمال محسوب می شود . ائمه ( ع ) نه تنها توفیق گریستن را از خداوند طلب می کردند بلکه از عدم آن به خدا پناه می بردند . در واقع آنان بهتر از هر کس دیگری از آثار و عواقب آن آگاهی داشتند .

خواص گریه چنان مشهور و مقبول است که در برخی ضرب المثلهای عامیانه نیز آمده است . از جمله : ” گریه بر هر درد بی درمان دواست ” ، ” چشم برای گریستن است سپس برای نگریستن ” ، ….در متون دینی اعم از قرآن و روایات و نیز دانش های بشری درباره آثار و موانع گریه مطالب ارزشمندی آمده است.در این مقاله مطالب تحت دو عنوان آثار و موانع گریه مطرح می شود.

 

واژه های کلیدی: گریه، آثار فردی، آثار دنیوی، آثار معنوی، موانع گریه

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
آثارگریه ۸
۱٫ آثار فردی گریه ۸
آثار جسمی گریه ۸
آثار روانی گریه ۹
۲٫ آثار اجتماعی گریستن ۱۰
۳٫ آثار دنیوی گریه ۱۱
قرب به خداوند ۱۱
برداشته شدن عذاب دنیوی ۱۲
دوری و پاکی از گناهان ۱۳
اشک سلاح خودسازی ۱۳
گریه وسیله ای برای جامعه سازی ۱۴
۴٫ آثار معنوی و اخروی گریه ۱۵
عامل نورانیت دل ۱۵
گریان نبودن در قیامت ۱۶
دخول در بهشت و دوری از جهنم ۱۶
۵٫ آثار منفی گریه ۱۷
سفید شدن چشم ۱۷
ضعف بینایی ۱۸
افسردگی ۱۸
گول زدن دیگران ۱۸
تاثیر منفی گریه در صحنه نبرد ۱۸
ب ) ‌موانع گریه کردن ۱۹
نتیجه گیری ۲۱
فهرست منابع و مآخذ ۲۳

 منابع

 ۱-قرآن کریم،ترجمه ناصر مکارم شیرازی(۱۳۷۴).چاپ اول.تهران:محراب قلم.

۲-عطارنژاد،محمد تقی(۱۳۶۳).نسخه عطار.چاپ هفتم.بی جا:افتخاری.

۳- حسینی طهرانی،محمد حسن(۱۴۲۶).اربعین در فرهنگ شیعه.قم:عرش اندیشه.

۴-حکیمی،محمدرضا،محمد،علی(۱۳۸۸).الحیاه.چاپ اول.قم:دلیل ما.

۵-گروه مولفان(۱۳۸۷).پرسشها و پاسخهای برگزیده ویژه محرم.چاپ چهاردهم.قم:نشر معارف.

۶-محمدی ری شهری،محمد(۱۳۷۷).میزان الحکمه:ترجمه حمیدرضا شیخی.قم:دارالحدیث.

۷-_____________ (۱۳۹۰).دانشنامه قرآن و حدیث:ترجمه حمیدرضا شیخی و دیگران.قم:دارالحدیث.

۸-نیشابوری،عبدالحسین (۱۳۸۰).اشک حسینی سرمایه شیعه.چاپ دوم.قم:دلیل.

۹-رضایی،محمدمهدی(۱۳۸۹).پای درس امام صادق(ع)-ترجمه توحید مفضل.چاپ سوم.بی جا:جمال.

۱۰-تهرانی،مجتبی(۱۳۸۵).اخلاق الاهی.چاپ اول.تهران:پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.

مقدمه

یکی از نعمتهایی که خداوند متعال در اختیار انسان قرار داده تا بوسیله آن بتواند ارتباط بهتری با خود، دیگران و خدای خود داشته باشد، گریه است. گریه نیازی فطری است که انسان در مقابله با مشکلات و دردهایی که توان تحمل یا گریز از آن را ندارد، بدان پناه می برد و اختصاص به گروه و مذهب خاصی ندارد بلکه همگان به صرف انسان بودن و داشتن عاطفه بدان معتقدند.  زبان شناسان فرهنگی گریستن را نوعی سیستم فرا زبانی می دانند که آگاهانه یا نا آگاهانه در حمایت از انفعال کلامی بروز می کند.( جفری.ای.کاتلر،۱۳۸۰،۳۴).

یکی از حکمای غرب معتقد است که بشر برای زندگی و مرگ، هر دو نیاز به گریه دارد. بلکه اکنون دانشمندان روان شناس ثابت کرده اند که گریه مورد نیاز بشر است، و همین طور که شرقی ها معتقدند که«گریه بر هر درد بی درمانی دواست»،بعضی از غربیها نیز این عقیده را تایید کرده اند.(غفاری،۱۳۸۴،۲۲۰).

از نظر عرفا نیز گریه زیباترین و پرشکوه ترین جلوه تذلل بنده و اظهار عجز و تسلیم و عبودیت در پیشگاه معبود قادر متعال است.(گروه مولفان،۱۳۸۷،۲۴۴).

گریه از افعال ویژه بشری و غالبا غریزی یا غیر اختیاری است. زیرا واکنشی طبیعی و بیرون از اختیار و کنترل آدمی است. به همین دلیل کودک به محض اینکه چشم به جهان می گشاید، شروع به گریه می کند. امام صادق(ع)در سخنی خطاب به مفضل درباره گریه پرفایده کودک می فرماید:”ای مفضل، فایده گریه کودکان را بشناس و بدان که در مغز آنها رطوبتی است که اگر باقی ماند سبب مشکلات بزرگ و بیماریهای سختی چون کوری و مانند آن می شود. گریه، این رطوبت را از سر کودکان به بیرون سرازیر می کند و تندرستی و سلامت چشمها را در پی می آورد. مگر نه اینکه کودک از گریه خود سود بسیار می برد اما پدر و مادرش چون این حقیقت را به درستی در نمی یابند، می کوشند او را بی صدا کنند و با فراهم کردن خواسته هایش او را از گریه بازدارند. آنها نمی دانند که گریه برای فرزندشان بهتر و خوش فرجام تر است.

هم چنین اگرچه در بسیاری از پدیده ها منفعت هایی نهفته است اما قائلین به اهمال کاری در آفرینش آنها را نمی شناسند که اگر می شناختند،سودو منفعت هیچ پدیده ای را منکرنمی شدند.این از آن روست که به آن شیءو منفعت آن جاهل اند. بی شک آنچه را منکران نمی دانند، عارفان می دانند و بسیاری از چیزها که در دسترس دانش آفریدگان نیست، علم آفریدگار متعال به آنها احاطه مطلق دارد.(رضایی،۱۳۸۹،۳۴).پیامبر(ص)درباره گریه کودکان می فرمایند:« لاتضربواأطفالکم علی بکائهم.فإن بکائهم أربعه أشهر شهاده:أن لا إله إلا الله، و أربعه أشهر الصلاه علی النبی و أربعه أشهر الدعاء لوالدیه»:«کودکانتان را به خاطر گریه هایشان کتک نزنید.همانا گریه آنها در چهارماه شهادت به یگانگی خداوند است و چهار ماه صلوات بر پیامبر(ص) است وچهار ماه دعا برای والدینشان است». (ش.صدوق،۱۳۸۸،ج۷،۳۳۱).

آثارگریه

در اینجا به پاره ای از خواص مثبت و منفی گریه در زمینه فردی ، اجتماعی ، دنیوی و اخروی اشاره می کنیم .البته لازم به ذکر است که منظور از گریه ، گریه براساس معرفت و هدف متعالی است که نتیجه ای نیکو نیز در پی داشته باشد . گریه ، داد زدن و جیغ کشیدن و زدن بر سر و صورت نیست بلکه حالتی است درونی که با رقت قلب و سوز دل همراه است و اشک ریختن هم از آثار و نشانه های آن است . چه بسا افرادی که گریه آنها بی صدا و حتی بدون بیرون آمدن اشک چشم است .

۱-آثار فردی گریه

گریستن آثار و فواید زیادی از نظر جسمی و روحی برای انسان در پی دارد . انسانها پس از گریه ، از لحاظ فیزیولوژیکی ، روحی ، روانی و معنوی احساس بهتری پیدا می کنند . به همین دلیل دانشمندان علوم مختلف نسبت به آن پژوهشها و دقتهای فراوانی داشته اند . پزشکان آثار جسمانی زیادی برای گریه برشمرده اند و روان شناسان از تاثیر آن بر روح و روان مطالب بسیاری نوشته اند . هم چنین علمای اخلاق بر آن بعنوان عامل پاکی و زلالی روح تاکید کرده اند . اکنون به برخی از این فواید می پردازیم .

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.