مقاله آثار و عواقب و راههای مقابله با ظلم

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله آثار و عواقب و راههای مقابله با ظلم

تعداد صفحات: ۴۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

 چکیده

قرآن کریم از ظلم و آثار بد و عواقب وخیم آن سخن می گوید چه این آثار بر افراد مترتب شود یا برامت ها ،در دنیا باشد یا در آخرت، واین آثار هم شامل ظلم اعتقادی است هم ظلم اجتماعی. و بیان می کند که ظلم با تمام  انواعش جز فساد وخرابی وهلاکت به جا نمی گذارد .

ظلم از بزرگترین بلاهایی است که بشریت به آن مبتلا می باشد که مایه بدبختی فرد و جامعه است. می توان گفت هر مصیبتی که بر افراد و ملتها واقع می شود سبب آن ظلم است و قرآن این حقیقت را تایید و بیان می کند که سبب نابودی  شهرها و امتها ظلمی است که مردم آن مرتکب می شوند: ” و ما کنّا مُهلِکِی القری إلّا و أهلُها ظالمون” (قصص:۵۹) و همچنین می فرماید:” وَ ما کان ربک لِیُهلِکَ القری بظلمٍ و اهلها مصلحون” (هود:۱۱۷)

اگر به آثار و پیامدهایی که قرآن برای ظلم به نفس و خدا بیان کرده است توجه و تأمل کافی شود دانسته می شود که پیامدهای اجتماعی آن بیشتر و نمودارتر است. از این رو گفته شده که ریشه و خاستگاه ظلم و ستم اجتماعی (ظلم به دیگران) را می بایست در ظلم به خدا و خود دانست که به شکل اجتماعی و رفتاری بروز می کند. در این مقاله به مهمترین آثار و عواقب و را ههای مقابله با ظلم ارائه می شود.

 

واژه های کلیدی: ظلم، ظالم،عواقب ظلم

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
آثار و عواقب ظلم ۶
۱٫ از بین رفتن امنیت و بوجود آمدن قحطی ۶
از بین رفتن امنیت جانی و استقرار اجتماعی ۷
نزول قحطی و خشکسالی ۸
۲٫ محروم ماندن ظالمین از هدایت و رستگاری ۱۰
محروم ماندن ظالمین از هدایت ۱۱
محروم ماندن ظالمین از رستگاری ۱۲
۳٫ سقوط دولت ظالم ۱۴
ضعف دولت ظالم ۱۵
نابودی و از ریشه در آمدن دولت ظلم ۱۷
نمونه هایی از دولت های ظالم نابود شده ۲۱
راه های مقابله با ظلم ۳۰
۱٫ دوری از تمایل به ظالمین ، همنشینی با آنان و یاری نمودن آنها ۳۰
دوری از تمایل به ظالمین ۳۰
ترک مجالس ظالمین ۳۱
نهی از یاری وکمک به ظالمین ۳۲
۲٫ عبرت گرفتن از سرگذشت ظالمین ۳۳
نتیجه گیری ۳۶
فهرست منابع ۳۷

منابع

۱-قرآن کریم.

۲-قرآن کریم،ترجمه آیت الله ناصرمکارم شیرازی  .

۳- عاشور ، مجدی محمد محمد ، (۱۴۲۸ق) چ۲ . السنن الالهیه فی الامم و الافراد فی القرآن الکریم . مصر : دارالسلام .

۴- ابن عاشور ، محمد طاهر ، (۱۹۸۴م) . تفسیر التحریر و التنویر . تونس : دار التونسیهللنشر .

۵- رشید رضا ، محمد ، (۱۴۱۴ق) . تفسیر القرآن الکریم مشهور به تفسیر المنار . بیروت دار المعرفه .

۶- آلوسی ، ابوالفضل شهاب الدین محمود ، (۱۴۱۵ق) . روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی . بیروت : دار الکتب العلمیه .

۷- زمخشری ، ابو قاسم جارالله بن عمر ، (۱۴۱۸ه) . الکشاف عن حقائق التنزیل وعیون الأقاویل فی وجوه التأویل . تحقیق عادل عبدالموجود ، علی معوض ، فتحی حجازی . ریاض : مکتبهالعبیکان .

۸- زمخشری ، ابو قاسم جارالله بن عمر ، (۱۴۱۹ق) . أساس البلاغه . تحقیق محمد باسل عیون السود . بیروت : دترالکتب العلمیه .

۹- حزیمی ، سعود بن عبدالله ، (۲۰۰۵م) . الموسوعهالجامعه فی الأخلاق والآداب . قاهره : دار الفجرللنشروالتوزیع .

۱۰- حکمی ، محمد بن عبدالله علی ، (۱۴۱۵ق) چ۲ . الظلم و أثره علی الفردوالمجتمع . جده : دار المجتمع للنشر و التوزیع .

مقدمه

تردیدی نیست که آثار و پیامدهای ظلم چه بر فرد و چه بر جامعه چنان است که نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت بلکه باید هرچه بیشتر و دقیقتر ظلم را شناخته و در حد توان آنرا ریشه کن کرد.

بعضی تصور می کنند که کشتن عمدی شخص، زدن و اسیر کردن او ظلم می باشد و تصور می کنند که قاتل و ضارب ظالمند و محکوم مظلوم. و گمان می کنند که ظلم یعنی محروم کردن دیگران از بهره مندی و استفاده از تلاشها و نتایج کارشان  و به شکل عام بعضی از آنها تصور می کنند که ظلم تجاوز صریح به نفس یا مال یا حقوق طبیعی فرد یا جامعه می باشد که منجر به ایجاد نفرت و کراهت نزد مردم می شود درحالیکه موضوع ظلم بسار گسترده تر از این می باشد. موضوع ظلم معنایش تجاوز به قانون طبیعی زندگی می باشد . (کرمی، ۷۱، ۲)

علت اینکه خداوند اینچنین از ظلم نهی و به عدالت امر می کند این است که عدالت برای زندگی اجتماعی همانند نفس حیات است برای کائنات زنده و برای ملتها مانند آب شیرین است در آبیاری زراعتها. دیده نشده است که امتی ستم کند ، یا حاکمی ظالم باشد و یا خانواده ای سرکشی نماید مگر اینکه خداوند با قدرت خود از کسانی که سنت لایتغیر او را عبث شمردند و از دعوتش غافل ماندند، انتقام گرفت. (السبکی، ۷۲ش، ص ۳)

با توجه به تقسیم بندی که در مورد انواع ظلم صورت می گیرد چنین برمی آید که یک انسان  در سه جهت مرتکب ظلم می شود : ۱٫ ظلم به خود- ۲٫ ظلم به خدا- ۳٫ ظلم به دیگران .

قرآن کریم به هر سه شکل آن در آیات مختلف اشاره کرد است  برای هرکدام از آنها راههایی را برای رهایی از آن فراروی انسانها گذاشته است و به کرّات بیان کرده است که انسانها نه مرتکب ظلم شوند و نه ظلم را بپذیرند .

ظلم به خویش آن است که شخص جایگاه خود را نشناسد و خود را برتر از آن چیزی که هست قرار دهد و به تبع این خود برتر بینی تن به اطاعت خدا نسپرد و اینگونه است که گرفتار غم و اندوه (انبیا:۸۷ و ۸۸)، ذلت خواری( نحل:۲۷ و ۲۸)، و دیگر عذابهای دنیوی (اعراف: ۱۶۰ تا ۱۶۲). چون عذاب استیصال (هود:۱۰۰ تا ۱۰۲)، نابودی اقوام و جوامع و به ارث ماندن سرزمین و مساکن آنان برای دیگران (ابراهیم:۴۵)، خودکشی (بقره:۵۱ تا ۵۴) و فروپاشی  جامعه (سبأ:۱۷ تا ۱۹) می شوند.

ظلم در حق خدا  اشکال و اقسام مختلف و متنوعی  دارد که از جمله آنها شرک، کفر و نفاق است. خداوند در سوره لقمان از زبان ایشان می فرماید: “إنّ الشرک لظلمّ عظیم” ظلم به دیگران در تجاوز به آبرو و شخصیت آنها، تجاوز به مال و بدن، یا هر صورتی از تجاوز نمود پیدا می کند که همه آنها حرام بوده و جایز نمی باشد.

آثار و عواقب ظلم

۱-از بین رفتن امنیت و بوجود آمدن قحطی

امنیت در تمام جنبه های آن وحاصلخیزی سرزمین ها از نعمت های اساسی است که استحکام و دوام زندگی جوامع بر پایه آنها استوار است به عنوان مثال امنیت فردی یعنی اینکه فرد در آن حالت فارغ از ترس آسیب رسیدن به جان یا مال یا آبروی خود یا از دست دادن آنها، زندگی کند و اگر احساس کند که چیزی وجود دارد که این آسیب را به او می رساند در اضطراب و پریشانی به سر می بود، و جنبه های دیگر امنیت نیز چنین است .

یکی از بزرگترین آثار ظلم با انواع مختلفش که قرآن ازآن سخن می گوید  ایجاد اختلال در امنیت هم فردی وهم اجتماعی و همچنین  نزول قحطی و خشکسالی میباشد که در ادامه به تفصیل آن می پردازیم.

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بررسی اثرات تربیتی ظلم بر روح و روان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.